Til USA med en toogethalvtåring - uten mamma(!)

Tråd i 'Reisebrev' startet av ILS2, 15. april 2014.

1. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Forord:
    Verden har nok sjelden sett bedre eksempler på (lav)prisens makt over etterspørselen enn da undertegnede logget inn på sas.no i et ledig øyeblikk en lørdagsformiddag for noen uker siden. Junior var mett, kledd og klar for sin rituelle helgerunde med "det hellige triangel" - eller t-bane, trikk og buss, som det også kalles. Pappa måtte bare en liiiiten tur inn på iPad-en først, eller "jobbe litt", som vi voksne kaller det.

SAS' 1999 kroners-tilbud til alle interkontinentale destinasjoner blinket mot meg med skarpe farger, og effekten var omtrent lik den lysene på en spilleautomat har på spillegale; tusenlappene får fort bein å gå på. Min bedre halvdel var allerede booket til USA innenfor den aktuelle reiseperioden, men planen hadde hele tiden vært at guttaboys skulle kose seg hjemme. Her måtte raske beslutninger tas. Ingen mann med lyst på livet våger å vekke sin frue når det er hennes tur til sove, så den muligheten ble fort lagt død. Her var det bare å ta en sjefsavgjørelse; avgjørelser som veldig ofte viser seg å bli dårlig mottatt av ens bedre halvdel i ettertid, men verden har uansett en tendens til å gå videre.

Det var ikke tilgjengelig tilbudspris på datoene som min frue var booket på, så her kom første retrettmulighet. Vel er man glad i sine barn, men her var alternativene a) rolig uke hjemme, barnehage, Champions League etter leggetid etc., eller b) 16 timer alene på fly med en toogethalvtåring + tre timer kjøretur fra/til EWR. Valget var innlysende; la tilbudet passere!

Seks minutter senere var billetter bestilt og betalt til den nette sum av 3600 kroner.

Fem timer senere ble sjefsavgjørelsen lagt frem for min bedre halvdel.

Fem timer og to minutter senere var billettene kansellert.

17 timer senere ble billettene på ny bestilt og betalt. Denne gang akkompagnert av leiebil og oppdatert ESTA. Gutta skulle på tur.

Reisen
    SK 907
    A330-300
    21G / 21H

I ettertid ser jeg at jeg nok burde ha valgt en annen utreisedag enn morgenen etter bryllupsfesten til en venn, men formen var i grunnen ganske grei. Barnevakten tok seg av juniors morgenstell, så jeg kunne fokusere på meg selv. En banan og en frokostcola ga kroppen en tilfredsstillende mengde karbohydrater til å drive maskineriet de neste par timen, og pass og kredittkort var pakket - alt annet kan kjøpes for penger. Vi satte av sted.

Pappa hadde brukt hele uken på å fortelle junior hva de to skulle gjøre denne dagen. Flybuss, fly, monorail, leiebil, Burger King, besteforeldre, ja, kunne det bli bedre? Loggen viste at dagens flight ville bli juniors 72. flytur - den 13. interkontinentalt - sånn blir det når alt av familie bor i andre byer, land og verdensdeler. Det var imidlertid den første IC-flighten med bare pappa. Det var mye som tydet på at pappa gruet seg mer enn junior...

Sin unge alder til tross, er junior blitt dreven på reising. Flyplasser og sikkerhetskontroller er rutine allà barnehagen; stå på rekke, ta av seg sko, gjøre som du får beskjed om, ta på seg sko igjen osv. I loungen okkuperte vi barneområdet, der vi fikk inntatt en ganske solid frokost med brød, egg, skinke, melk m.m. Livsviktig for begge to. Deretter ble det gitt mer eller mindre frie tøyler til junior mht. aktiviteter, slik at mest mulig energi ble forbrent før boarding. Med frie tøyler menes det innenfor fornuftige rammer, slik at man ikke er til unødig sjenanse for medreisende - med fratrekk for det som må påregnes når en toogethalvtåring er i rommet.

Jeg drøyde boarding så lenge som mulig - som vi alltid gjør enten vi flyr kort eller langt med junior - men jeg klarte likevel ikke å unngå å bli stående i stampe ved gate etter passkontroll og preboarding. For et håpløst opplegg! Vi kom oss etter hvert om bord, og det er alltid like morsomt å se den ektefølte panikken i blikket til medpassasjerer når junior tasler nedover midtgangen. Det lyser "vær så snill, for alt i verden, ikke la han sitte i nærheten av meg!" av øynene deres. Hvordan vet jeg det? Vel, de fleste av oss har nok tilhørt den kategorien på et eller annet tidspunkt i livet.

Junior tok naturligvis plass i 21H, reiste seg opp og hilste "hei!" på det godt voksne paret bak oss - som til min store lettelse ikke virket å være allergisk mot barn.

Kabinbesteningen kom rundt med barneleker og lurte på om det var juniors første flytur. "Nja, ikke helt"...
    IMG_3379.JPG

Vinter-Norge, Island eller Grønland...
    IMG_3380.JPG

Å se ut vinduet fra luften er spennende i omtrent fire minutter for en toogethalvtåring...
    IMG_3383.JPG

Takk Gud for iPad-en. Det burde vært forbudt å la småbarn fly uten spesialtilpasset underholdning...
    IMG_3385.JPG

Det ordinære måltidet falt ikke helt i smak hos junior - foretrakk matpakken laget av pappa...
    IMG_3386.JPG

*Rap* - Dobbelt så mye mat på pappa. Kjøttkaker og potetmos. Smakte veldig bra, faktisk...
    IMG_3389.JPG

Men geitost forkledd som Snøfrisk, ja, det var visst "yogurt" det. To pakker ble fortært med skje...
    IMG_3387.JPG

Island eller Grønland...
    IMG_3388.JPG

Vær så snill, sov i fire timer. Please!! (det ble ca. 90 min. med søvn - på oss begge)
    IMG_3391.JPG

Trykket på serviceknappen for å få litt drikke og snacks. Med en sovende unge på armen ble jeg først bedt om å gå bak i galley for å kjøpe selv (sic!), men flyvertinnen tok etter hvert poenget om at fortsatt søvn for junior nok var til alles beste...
    IMG_3394.JPG

Grønland eller Nord-Amerika...
    IMG_3395.JPG

Noe av det verste man kan bli servert i luften. Passasjerene rundt meg hudflettet wrap-en mer enn jeg noen gang har gjort på alle flyforum til sammen(!). At ikke SAS kan finne på noe bedre... :rolleyes:
    IMG_3396.JPG

Junior nektet å feste setebeltet med mindre SAS-bamsen også fikk være fastspent. Krav ble innvilget.
    IMG_3400.JPG

Alltid greit med ankomstinfo på skjermen før landing. Må ha vært noen "mileage junkies" om bord - til OSL-AMS, via EWR(!)... :p
    IMG_3401.JPG

Eller enda bedre; OSL-TOS, via EWR!!
    IMG_3402.JPG

Vi landet like etter en forsinket SK 903 fra Stockholm, noe som betød lang kø i immigration. For de av oss som ikke reiser med amerikanske statsborgere i alle fall (det er ikke bare ulemper å fly med junior). Etter utallige klager til kundeservice, var det også fint å se at prioritybagasjen fungerte som en kule på EWR. Man sparer fort 30 minutter på det, noe som er kritisk når klokken er passert leggetid for en toogethalvtåring.

Junior var imidlertid lys våken. Etter å ha oppført seg helt eksemplarisk på flyet, var turens høydepunkt for hans del kommet; monorail-en på EWR.
    IMG_3403.JPG

Newark, New Jersey, Nirvana...
    IMG_3407.JPG

Leiebilen ble plukket opp, barnestolen til junior installert, gps-en innstilt og vi kom oss av sted. Jeg hadde forventet rask innsoving i baksetet, men i stedet ble det allsang med barnesanger de neste par timene, kun avbrutt av et obligatorisk stopp på Burger King. Det hadde både pappa og junior fortjent. I det klokken nærmet seg midnatt hjemme i Norge - og med kun 90 minutter søvn under beltet - var det imponerende å se den energiske gledesutløsningen som BKs "Happy Meal" ga. Særlig kronen var en innertier. "Pappa, King! King!!".

Junior var utvilsomt turens konge.

Last edited: 15. april 2014
  2. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    113
    Hysterisk bra! Jeg kjenner meg så igjen! Guttungen var heldigvis en like fin turkamerat så lenge han fikk sine primærbehov dekket og fikk komplimenter av (lettede) pursere etter langturer i både First og Business.

Er det DER den dritten havnet ... ? Takk for advarselen.

Islending and ILS2 like this.
  3. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Genial rapport, og må innrømme at jeg kjenner meg litt igjen både i bookingprosessen og i beskrivelsen av de andre passasjerene når Junior tasset ned midtgangen :D

agrims and Jørgen like this.
  4. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Now that is impressive.. Uansett hvordan du vrir og vender på det...

ILS2 liker dette
  5. Darkcho

Darkcho Senior Medlem

Likes mottatt:
    825
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var artig lesning, virkelig :) Godt dere hadde en fin tur!

6. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Elsker å følge blikket til medpassasjerer. Panikken er utrolig nok den samme enten man flyr OSL-BGO eller OSL-EWR.

SASDC8 liker dette
  7. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    Meget bra rapport - kult at gutta hadde en bra tur! Ingen grunn til ikke å ta en sjefsavgjørelse i ny og ne :)

Robert H

8. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Så ut som en kjempetur. Takk for at du deler!

9. Helikopter

Helikopter Senior Medlem

Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Annet enn amerikansk statsborger, hva slags status har guttungen?

10. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du tenker på flystatus , er han EBS per dags dato (poengopptjent, ikke segmenter). Med endringen i EB 2.0 blir han nok en av veldig mange sølvmedlemmer fremover.

Helikopter liker dette
  11. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan jeg love deg at det er :) Men når det skal sies er det ennå skumlere når de er hakket mindre ;)

12. no-backpacker

no-backpacker www.lavfodmap.no

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Hahaha <ler> Virker som om de fleste barna her er verdensvant. Sønnen, nå 19, mener han klarte å få en sekser i historie fordi han har vært så mye ute og reist! :)

Xxx.

13. Christian

Christian Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    43
    Det er det jeg har sagt hele tiden til kona, at det ikke er noe problem å fly langt med en liten en alene. Eldste frøken har ikke fått være med pappa til Usa enda. Han er ltt redd for hva immigration vil si til en tredagers tur bort dit....

14. Daniel

Daniel Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Flott lesing! Har samme erfaring med å reise med barn; de er fornøyd så lenge deres primærbehov blir møtt. Hadde selv en 4-ukers tur til Sør-Afrika i mars/april med 4-åringen min (også uten mamma seff), og det funket fett. Fikk til og med lært han betydningen av flaps etc, slik at han videre gav mamma en leksjon da de nylig reiste HAU-OSL ;-) Fantastisk!

15. pgaa

pgaa Bygdetulling

Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for flott rapport :)

16. EB

EB Forum Kaptein

Likes mottatt:
    430
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig rapport med en en veldig bra vinkling. Men det finnes absolutt mange foreldre som kunne hatt godt av et lite kurs - før de reiser med sine håpefulle. Denne rapporten burde være obligatorisk lesestoff før avreise.

17. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for alle gode tilbakemeldinger.
    Det å fly med barn er et samspill mellom flere parter. Primært mellom foreldre og barn (selvsagt) - men også medpassasjerer og crew spiller en betydningsfull rolle. Som jeg skrev i min rapport, var jeg lettet over at passasjerene bak meg ikke var "allergisk" mot barn. Det er viktig fordi personer som åpenlyst viser og uttrykker sin misnøye med å ha småbarn i nærheten av seg, (ofte) bidrar til å øke stressnivået hos foreldrene, som gjerne er på sin første flytur med den lille. Økt stress fanges opp av barn - særlig spedbarn - som følgelig fort kan bli mer urolig av dette.

På den overnevnte flytur var paret som satt bak meg i strålende humør. Junior spratt rett som det var opp i setet sitt og hilste "hei" til de som satt bak. De smilte, hilste tilbake og småpratet litt med han (uten at noen forstod hva den andre mente, tror jeg). En alternativ reaksjon fra dette paret som f. eks. ignorering - ev. beskjed til forelder om å tøyle barnet, ville garantert medført større ubehag for alle enn den lille innsatsen det tok å smile og prate litt med junior og undertegnede. På den annen side; alle barn (og foreldre) er forskjellig, men akkurat her var det med på å gjøre flyturen mye enklere for alle parter.

Det er ingen foreldre (håper jeg) som ønsker ens barn skal være til sjenanse for andre, og man har derfor gjerne litt høye skuldre i prosessen med å holde et barn så rolig som mulig. Jeg er heldigvis født nokså hardhudet, så selv ikke høylytt klaging fra artisten 'Redman' gjorde nevneverdig inntrykk på meg. Ikke min feil at han dro rett fra nachspiel til SK 907 - og at familien ILS2 med den da ett år gamle junior (overtrøtt) ble plassert på raden foran...

Samtidig har jeg selv opplevd totalt ubrukelige foreldre som åpenbart aldri har lært sine barn grensesetting. Folk er forskjellige, og noen ganger er man rett og slett uheldig.

Hvis det er et spedbarn som gråter, må man bare bite det i seg. De gråter p.g.a. ubehag (sult, trøtt, smerter), ikke på grunn av at foreldrene ikke gjør jobben sin. Det beste man kan gjøre da er å spørre om det er noe foreldrene trenger hjelp til. Tar bort stress - garantert! Dette gjelder særlig hvis det er en stakkar som reiser alene med et spedbarn.

Med eldre barn faller det et mye større ansvar på foreldrene. Har man ikke lært barn grensetting før flyturen, er det for sent når man er i luften. I slike tilfeller er det nok best å la crew-et ta jobben med å korrigere oppførselen til andre barn - noe jeg selv har gjort ved et par anledninger. Best husker jeg en gutt på SK 907 som brukte midtgangen som løpebane mens han skrek høylytt. Ingen foreldre i syne. Crew-et klarte til slutt å spore opp foreldrene, som fikk en kraftig irettesettelse. Vi så ikke mer til det barnet under resten av flyturen...

God tur til dere alle!

Smil til barna - så smiler de tilbake.

agrims, sitrus, Trety and 4 others like this.
  18. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende innlegg! Vi som har reist med barn får et litt annet syn på dette enn "røkla" som lyser hat når de ser et barn på fly!

Om jeg reiser nå og har et spedbarn foran meg som skriker, føler jeg kun sympati for foreldrene og er glad for at det ikke er meg, for jeg vet hvor slitsomt det kan være :)

Flemming Poulsen liker dette
  19. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Du blir/er et forbilde @ILS2 den dagen jeg blir far :)

ILS2 liker dette
  20. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    732
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for meget bra rapport! Har selv vurdert liknende langtur med gutt i samme alder, men har slått det fra meg pga tidvis svært høyt aktivitetsnivå… det bringer frem høyt blodtrykk bare å tenke på 8-9 timer i en blikkboks med jr. Derfor har det blitt Blue Village Alcudia her nå, da sank blodtrykket umiddelbart ;)

Del denne siden