Ser at billetter til Mauritius eller Seychellene koster 90.000 EB (regner med det er C) og tenkte at det kunne være en god idé for en tur. Når er det best å dra? Hvordan er tilgjengelighet på billetter? Hvordan er prisen på hoteller? Takk for alle tips!
Jeg har C billetter til Mauritius februar/mars 2019 .. BGO-STV-LHR-JNB-MRU-FRA-CPH-BGO 90 000 poeng/pers Jeg ville ikke brukt poeng eller penger på å reise til Seychellene.
Jeg synes Seychellene er det mest oppskrytte feriestedet jeg noen gang har vært på! Det er dyrt og lokalbefolkningen er arrogante og lite gjestmilde. Det er skjelden jeg har følt meg så lite velkommen som på Seychellene, det være seg taxisjøfører, restauranter, turoperatører eller hotellresepsjoner. Jeg reiser ikke dit igjen.
Jeg skrev litt om Mauritius i reisebrevet mitt for litt siden - https://insideflyer.no/forums/threads/familietur-til-mauritus.10847/ Vi var der andre halvdel av mars og ble fortalt av de lokale at det var et par uker etter main season. Du finner hotell i alle prisklasser hvorav mange av de i øvre sjikte er resorter. Der vi bodde var det ikke flust av restauranter i umiddelbar nærhet men masse hvis man tok taxi. Vi var seks voksne og to barn (5mnd og 3 år) og spiste middag ute fem dager og lunsj tre dager. Totalt betalte vi ca. 800kr per voksen for alle måltidene inkl drikke. Skal sies at vi aldri spiste på noen utpreget fancy restauranter men maten var god! Absolutt et anbefalt reisemål!
Heiå Det Indiske Hav er spennende, vakkert og de ulike plassene er veldig ulike. Jeg har vært på Zanzibar en gang i tillegg til flere turer på jobb og fritid til både Mauritius, Seychellene og Madagaskar. Mauritius er fint om du synes det er greit at solstolene står tett (det meste av kysten på nord, langs den deilige stranden på Flic en Flac mm) og du ikke kjører på hovedveien fra nord til sør om morgenen og ettermiddag (da er det store køproblemer). Charterflyene kan stå tett på flyplassen og det preger mye av turistindustrien som tenker volum. 10 år gamle tall sier at godt over millionen turister kommer til den relativt lille øyen på 50x50 km. Nå kommer det flere og selv om de kan finne lekre steder og hoteller (til stive priser) er det ikke noe uberørt sydhavsparadis du kommer til. Mesteparten av innlandet er sukkerplantasjer og når de hogges (husker ikke når) er det ganske snauhogd og trist mange steder. Var seinest innom i februar 2017 i regntiden og da var det frodig og grønt. September til november er tørrest i følge denne statistikken http://www.holiday-weather.com/mauritius/averages/ men da er gjerne ikke sjøen på det varmeste. I mine øyne er Mauritius stedet når jeg vil vekk fra Europa for varme, jeg ikke vil ta tidssoner og jeg egentlig like godt kunne tatt en Kanariøy Seychellene er et tropisk paradis der du nå også kan finne overnatting til anstendig pris. Noen steder må du unngå (nordvestkysten på Mahe og sørvestkysten på Praslin), men ellers kan du finne mange gode plasser. Unngå desember til et godt stykke uti februar pga regn. Har selv vært der november, februar og mars og hatt det topp. Et søk på en tilfeldig uke i mars gir disse prisene på steder jeg kjenner selv: Mahe Avani Barnarons 4* 13000 Enkle men store leiligheter fredelig i skogen (bil til alt!), Sailfish Villas, 10500 Praslin: Disse to leiligheten koster drøye 1000-lappen pr natt: Villa Bedier ligger på den største stranden med butikker og restauranter i nærheten. SeaView Lodge ligger langs veien ved en liten strand litt lengre mot vest. Har selv bodd på Kempinski to ganger og Coco de Mer, Barbarons og L’Hirondelle en gang. Sett på en rekke andre hoteller også. Generelt synes jeg hotellene på Praslin er overpriset, derfor leilighet der neste gang vi drar. En tilfeldig uke i oktober er prisene en tanke høyere. Seychellene er stille og fredelig. Ha leiebil så du kan kjøre rundt og finne en lekker strand. Vestkysten av Mahe har flere supre, blant annet ved Kempinski og på Takamaka. Og ta båten mellom øyene så du får sett flere! La Digue er deilig Slenger også på to linjer om Madagaskar der Nosy Be nå er lett tilgjengelig med Ethiopian direkte fra Addis. Der finnes det bra overnattingssteder i alle prisklasser, men det er vesentlig mer ‘Afrika’ enn de andre øyene. Nordvest-Madagaskar har også noen flotte nasjonalparker om du vil oppleve mer! Send gjerne pm om du vil ha flere input .
En ting til: South African har noen av de eldste setene jeg har prøvd i business noen gang, så ha det i bakhodet når du skal svi av poengene dine. Husk også minimum 2,5 -3 timer i Johannesburg om du flyr den veien fordi transferkøen stopper raskt opp om en eller to familier ikke har alle nødvendige papirer med seg.
Leter selv etter en potensiell ferielokasjon for to reisende på C fra romjulen og et lite stykke inn i januar. Virker faktisk som om Seychellene er mulig, men ser at du, @Travelmate, fraråder det grunnet regntid. Er det andre tropiske lokasjoner i lavere poengsjikte som kan nås med CT, rundt 100k poeng, med bra klima og dugende alternativer for business class? Tenker primært Afrika/Midt-østen-sonen (90k eb) eller Nord-/Sentral-Amerika (110k eb)
Hva liker du ikke med nordøstkysten? Jeg hadde et par netter her i fjor og likte meg egentlig godt der. Litt annerledes enn resten av øya, men veldig avslappende på sin egen måte. Den utsikten her var herlig. Jeg var der i Januar 2017 og hadde litt overskyet vær, men ikke regn. Dette var vel det verste været jeg hadde: Shameless plug av reisebrevet fra den turen finner du her.
Hei! Beklager jeg skrev feil: jeg syns nordvestkysten er alt for utbygd. Nordøst har jeg ikke vært på . Jeg hadde venner som var der en romjul på vei fra Madagaskar og da regnet det nonstop i et par dager.
Det stemmer bra. Nordvest finner du Beau Vallon og der ligger resortene på rekker og rad. Fikk inntrykk av at lokalbefolkningen bor på nordøst-siden og gjestehuset jeg bodde på var midt i et nabolag.
Jeg drar ikke til Seychellene (eller resten av Det Indiske Hav) for å oppsøke steder der resortene ligger tett. Til det er det altfor mange andre hyggelige plasser
Er for så vidt enig der. Men resort på slike plasser ville jeg nok valgt om budsjettet var høyere. Apropos resorts på Seychellene, så kom det en anmeldelse av Four Seasons Desroches Island ut på OMAAT i dag. Men det så ut til å være en dyr affære, som de fleste bare kan drømme om.
Har spasert fordi der et par ganger. Er sikkert fint . Kempinski nesten rett ved siden av holdt i massevis for oss. Hadde to connecting rom der en påske og nøt det
Dette er en annen Four Seasons enn den som ligger på Mahe, så tviler på at du har spasert forbi her. Desroches Island har kun ett resort og det er Four Seasons.
Ser flott ut, men kanskje litt risky? Er det andre reisemål innen samme sone med mindre sannsynlighet for regn?
Sjekket bare tilfeldige plasser og det ser ut som Mauritius hadde omtrent like mye nedbør som Seychellene, Tanzania lå en del lavere og Dubai hadde nesten ikke regn. Et annet land i den sonen (som jeg har nevnt flere ganger før) er Sao Tome og Principe. Liten øy-stat på vestkysten av Afrika som ser meget spennende ut. Der var det lite nedbør i den perioden ut i fra hva jeg kunne se.
Sao Tome og Principe står høyt på min liste! Helst i kombo med en rundtur i Elfenbenskysten, Burkina Faso eller noen andre land i området jeg ikke har vært i! Senegal er spennende. Mye spennende musikk, historie og noen greie strandsteder
Jeg foreslår La Reunion, en fantastisk fransk vulkanøy. Beliggende mellom Madagaskar og Mauritius. Vulkaner og høye fjell, 3000 meter med vegetasjon helt opp. Små franske byer og deilige strender. Synd det ikke går *A fly dit, men det går det jo både til MRU og TNR. Og så "lokalfly" derfra ...
Sao Tome og Principe så jo ikke så verst ut, nei. Men ikke så ekstremt lang flytur. Verdt å brenne av en CT på biz? Ser flott ut, men virker veldig nær Seychellene og Mauritius. Tror du ikke det regner like mye der?