Tilleggsforsikring på leiebil

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av no-backpacker, 30. jan 2014.

  1. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Skal bestille leiebil på Kypros og i Brussel, ev. Amsterdam, og ser at om jeg vil ha alle tilleggsforsikringene blir leiebilen dobbelt så dyr. Av en eller annen grunn har jeg alltid tatt med alle ekstraforsikringene, sånn i tilfelle, men i går slo det meg plutselig at jeg kanskje kan klare meg uten noen av dem? Ha gjør dere andre?

    Xxx.
     
  2. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg velger aldri ekstraforsikringer, siden alt dette allerede er dekket gjennom min reiseforsikring. Sjekk med din egen reiseforsikring og kredittkortselskap hva som er inkludert for deg.
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Som Henning sier, så er det verdt å sjekke. Leiebilselskapene forsøker å push person- og bagasjeforsikring, som du ofte allerede har gjennom reiseforsikringen. Det er også variabelt fra land til land hva som er inkludert i "grunnprisen" hos leieselskapet.
     
  4. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Ah, tusen takk dere!

    Xxx.
     
  5. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Greit også å vite at når man booker leiebil fra selskapenes norske sider, så følger endel av grunnforsikringene også med i prisen automatisk. Derfor opplever man ofte at prisene ser høyere ut på de norske sidene - men i realiteten så er som regel de forsikringene som ellers ikke er med mye dyrere om du lar deg overtale til å ha dem når du skal hente bilen.
     
    no-backpacker liker dette
  6. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Og Amex Eb Platinum har leiebilgorsikring i tillegg til leiebilforsikring.
     
    Bjoern In America liker dette
  7. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hæ?
     
    mhsalv, Joachim and Jørgen like this.
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Selv er jeg vel litt som no-backpacker og kjøper tilleggsforsikring ved leiebil (med da kun for å redusere egenandelen som ofte kan være opptil 10-12.000,- for en del bilkategorier), og Avis i UK tar noe slikt som 20 pund per døgn for dette så mye penger går ut til dette (og sannsynligvis helt unødvendig da jeg har EB Amex Plat).

    I den forbindelse: Er det noen som har erfaring med hvordan Amex Platinums forsikringsordning fungerer i forhold til eventuelle skader på leiebil? Jeg synes punktet som beskriver dette er litt ullent (om jeg husker rett så står det noe om at egenandelen reduseres tilsvarende det man kunne kjøpt seg ned til hos utleiefirmaet), og er det f.eks. slik at man må betale en eventuell egenandel (med Amex-kortet) og at denne blir refundert i ettertid?
     
  9. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Dette lurer jeg også på. Hva og hvor mye dekker AmEx-forsikringen om man feks leier bil i Spania. Egenandel? Tak på dekning?
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det ikke mange som vet. Ikke engang AmEx selv. Prøvde å bruke den selv etter billeie i Spania, men gav opp, sa opp AmEx kortet, brant opp kvitteringen fra Avis og har begynt å signe opp på alle forsikringer igjen :)

    http://forum.bonusfeber.no/threads/am-ex-platinum-kundeservice.2898/
     
  11. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Se der, ja. Når ikke de vet var det kanskje ikke så rart jeg slet med å finne ut av det.
     
  12. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk refundert skade på et tåkelys fra egenandelsforsikringen men det tok LAAAANG tid. Leverte skademelding til et eller annet kontor som har forsikringen i mars og fikk det utbetalt i juni.
     
  13. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Se forøvrig https://www.americanexpress.no/file...E_PLATINUM_kollektivforsikring_0914_LR_v2.pdf
    og legg merke til et viktig unntak:
    Forsikringen gjelder IKKE for:
    Det betyr at man må være litt forsiktig med hvilke biler man leier, iallefall i Norge, om man skal stole på forsikringen i kortet. Skal ikke så mange klasser opp før en bil koster mer enn 500k i Norge.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden, er er man forberedt på det meste... Det neste blir vel at man ikke aksepterer skade påført av vesener fra det ytre rom uten forsikring i det aktuelle landet o_O

    a) ioniserende stråling eller kontaminasjon av radioaktivtet fra kjernefysisk brensel eller fra atomavfall fra forbrenning av kjernefysisk brensel eller b) radioaktive giftige eksplosiver eller andre farlige egenskaper ved en eksplosiv kjernefysisk innretning eller en kjernefysisk komponent av innretningen
     
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Eg tek stort sett aldri ekstraforsikring, og reknar med at dersom eg no skulle få ein skade so går eg ca i null med det eg har spart.

    Har hatt eit par leiger no dei siste vekene og dei vart betalt med NAF Xtra-kredittkort. Her kan du kjøpe eigenandelsforsikring for 199kr/mnd. Dette hadde eg eigentleg tenkt å gjere, men hadde knapt internett første veka på ferie so bank od var håplaust. Kjem dog til å aktivere denne før neste leige, håpar der er betre vilkår enn AMEX.
     
    thecoldfish liker dette
  16. Hauk0

    Hauk0 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, følger opp på denne tråden og er forholdvis ny bruker av AmEx. Har idag AmEx premium og har leid og betalt hele beløpet med dette kortet. Står deres hjemmesider at egenandelkostnaden er dekket, noen som kan bekrefte eller har kjennskap?:)
    På forhånd takk for hjelpen.
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://forum.bonusfeber.no/threads/am-ex-platinum-kundeservice.2898/
     
  18. Erot

    Erot Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Så hvilke forsikringer er fornuftige å ha? Skal til Florida og tenkte å gjøre en sjekk på dette. Men det er jo så jævlig mange ulike forsikringer :-(
     
  19. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Kjøper du gjennom norske leiebilsider (Avis, Hertz, Alamo...) får du med det du trenger automgisk. Du kan selvfølgelig tegne ekstra person-forsikring, bagasjeforsikring m.v. men du har vel reiseforsikring?

    En annen ting du bør sjekke i Florida er ikke bare leiebilprisen, men prisen de tar for å håndtere bompenger. Den varierer MYE fra selskap til selskap så det du tror er en billig bil er plutselig ikke det.
     
  20. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Toll-roads i Florida, påslaget varierer fra 3.95 til 8.99 pr. dag og maxfee fra 16.75 pr. mnd til 45.95 pr. uke (alt i USD). Med leiebil to uker er det eks. stor forskjell på Avis og Thrifty

    https://www.sunpass.com/rentalcar

    Grusomt mye automatiske bonstasjoner på motorveiene i Florida. Tror det er komplisert å fikse ting selv, forsøkte å finne ut av det med gav opp og "opt in" når jeg leide hos Avis.
     

Del denne siden