Hei! Etter noen bedre turer i 2022 må jeg si at jeg begynner å få dilla på å fly med noen hyggelige flyvemaskiner. Etter en hoppe-på-tur til Sydney i mars hvor jeg var heldig nok til å få fly med 747-8 fra Frankfurt til JFK, begynte drømmen om å få oppleve et enda større fly å virkelig resonnere. Det er vel noe med følelsen av sann luksus, overdådighet, ingeniørkunsten blandet med fascinasjonen av hvor godt disse logistikksystemene fungerer som gjør at jeg blir mer og mer hekta, tror jeg. Jeg har fått svært god hjelp fra medlemmer her inne før (shoutout til f.eks @SVG_flyer ) - og nå håper jeg på god hjelp igjen. Jeg har siden mars "dessverre" fått meg dame - så nå må jeg nok belage meg på å bestille til 2 personer. Jeg har finslipt på drømmen - og kommet frem til følgende prioritert rekkefølge: Hoveddrømmen er å ta seg en dusj på et fly. Slik jeg forstår det er det bare Etihad og Emirates som har dette (på A380). Av reisemål er det primært sør-Amerika og sør-øst Asia (helst med unntak av Thailand) som ønskes. Det hadde også vært kult å hatt eget rom med full seng (nei, ikke derfor). Dessverre har jeg ikke et ubegrenset budsjett, men jeg er villig til å strekke meg for å kunne realisere drømmen. Jeg har sett at f.eks first med Emirates fra London til Dubai i juni ender på ca. kr. 115 000,- for 2 personer. I dette tilfellet er dette faktisk gjør-bart, men jeg har ikke lyst til å ende opp med å feriere i Dubai. - Så det blirr en balanse mellom f.eks kortere leg i First med dusj - eller kun lengre flyvinger med business i A380 - og/eller en kombinasjon av disse. Jeg må jo ikke realisere drømmen om å dusje på et fly i år, bare det å få fly med A380 er også en drøm som venter på å bli oppfylt. Men om jeg skal fly langt (7+ timer) - så har jeg nå en regel om at jeg vil fly business. Kjæresten er ferdig med masteren til sommeren, så optimalt reisetidspunkt vet jeg foreløpig ikke, men i slutten av juni er kanskje det beste å tippe på. Men vedrørende tidspunkt kan mye skje. Så! Er det noen som har noen tips som kan hjelpe meg med å få oppfylt guttedrømmen min om å få oppleve verdens største passasjerfly?!
Mitt tips er å ikke bruke 115.000kr på å fly til Dubai. Et tilfeldig søk til Bangkok med Emirates sier 65.000kr per pers OSL-DXB-BKK t/r med A380 på siste leget som er ca 7 timer. Vil tro det er mulig å fly OSL-LHR-DXB-BKK for bittelitt mer. Start med å finne ut hvor dere vil og planlegg deretter.
@NKA_Pls Emirates har et strekk HKG-BKK hvor First kan kjøpes for cash. Da rekker du en dusj. Pre-covid var det 7-8 tusen for det, muligens mer nå. Er ca 2-2.5t flight. Dyr dusj da
Hei! Takk for tips! Nå ruller ballen! Hmm. Årsaken til at jeg heeelst ikke vil til Thailand er rett og slett fordi jeg har vært en del der før - og at jeg nå foretrekker å helst besøke nye steder. Et lite stopp i BKK er forsåvidt helt greit. Optimalt sett ser vi for oss Brazil / Argentina /Hawaii - evt. Mexico vestover. Eller Singpore, Vietnam, Hong Kong eller Maldivene østover. Men vi er sånn sett åpne for alt! Slutten av juni virker mer og mer sannsylig tidsmessig.
Sjekk disse først: https://www.etihad.com/en/destinations https://knaviation.net/emirates-a380/ Evt hele Emirates sitt nett: https://routemap.emirates.com/english#flights Ethiad starter opp A380 fra juli AUH-LHR som eneste A380-rute Ellers kan du få flydd A380 på bonusbilletter med LH når de starter opp til våren: https://www.airlinerwatch.com/2023/01/lufthansa-names-its-a380-routes.html?m=1 (Hvis du finner noe ledig, da) Av andre *A kan du være heldig å fly NRT-HNL med ANA, og så holder vel alle her inne pusten for at SQ åpnes igjen for EB… https://samchui.com/2022/12/30/10-airlines-that-will-fly-the-a380-in-2023-fleet-status/#.Y-d9LBaUkWM
Terskelen for å dra på egotrip er lav nå, kjenner jeg! Meeen - så er det jo egentlig ganske koselig å være 2 også...
Hei! Dette var veldig nyttige og gode lenker! Jeg blir mer og mer trygg på at vi skal få gjennomført en flyvning med A380 på biz. Men - for å steppe det up til dusjing: Hva er det som gir mulighet til det? Slik jeg forstår det gir alle First-billetter med Emirates mulighet for dusjing - stemmer det? For hvis jeg må opp på The Residence er nok den finansielle smerteterskelen nådd før det (for å si det sånn)
Er vel kun first som får tilgang til dusjen. Hvorfor skulle kveget i business få lov til å bruke toalettene foran?
Evt. OSL-ICN til 44K en vei. Trolig en av de bedre prisene man kan få en lang reise i Emirates F for. Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye man er villig til å bruke mtp evt. T/R. Edit: Ser det blir tusenlappen mer enn @Upsaker sitt tips på T/R.
Ikke får å ta gleden fra deg og dine ønsker! Men betale 44K eller oppover for en kattevask på et fly, hos Etihad får du kun lov til å dusje i 5 min. Nå vet jeg ikke om din økonomiske situasjon, men jeg ville gjort helt andre prioriteringer for samme sum penger.
Samboeren min og jeg reiste i The Apartment med Etihad i 2017. Vi brukte da AA miles og fløy fra AUH til LHR. Kanskje det blir mulig å booke en reise med poeng når denne ruta starter opp igjen med A380? Jeg kan uansett på det varmeste anbefale en tur i Etihad Apartment. Dusjtiden er i utgangspunktet begrenset til 5 min, men siden kabinen ikke var fullbooket fikk vi tilbud om 5 min ekstra tid. De første minuttene hadde imidlertid holdt i massevis siden man kan stoppe vannet (og dermed tiden) underveis. Det var også helt fantastisk å ha sitt eget rom på et fly! Og veldig koselig å kunne slå ned halve veggene mellom «leilighetene» for å kunne lage en form for dobbeltseng. Dine on demand og muligheten for å nyte drinker i barområdet på flyet var heller ikke feil Jeg har ikke noen konkrete tips til booking av reisen utover å sjekke muligheten for bonusreise med AA miles, men ville bare si at jeg ikke tror du kommer til å angre hvis du flyr i First på Etihad sin A380!
Jeg blir gjerne med som nr tre på turen om du har plass? Neida, joda. Tipset deg om at du kan kjøpe Air Canada poeng for å bestille bonusbilletter med Emirates. De er nå på tilbud med 20% ekstra poeng, men du kan noen ganger finne tilbud som er enda bedre etter hva jeg har forstått. Kan være at det blir billigere enn å bruke rene cash på å kjøpe billettene?