Vi skal på en månedlang rundreise i sørøstasia i oktober, og jeg lurer på om noen her har noen tips å dele til hvordan jeg kan få tjent opp eurobonus underveis. Og generelt hvordan/med hvem det er lurt å fly. Planen er enda veldig under utarbeiding og ganske fleksibel, men så langt blir det noe slikt som tur ned fra Oslo til Shanghai eller Hong Kong, videre til Malaysisk Borneo, fly til Laos, videre fra Hanoy til Kyoto, og så Tokyo - Oslo. Har noen tips til booking av billetter innad i Asia?
Ikke i oktober. Da måtte det blitt nord, og jeg har andre ting på lista. Det blir en saktetur med et par uker dykking i Borneo, festival i Laos og en uke i Japan som høydepunkter. Så vil min bedre halvdel gjerne innom hanoi-bukten, men fire land er absolutt maks av hva vi rekker over på 5 uker. Kunne egentlig veldig gjerne satt Fillipinene på lista, for det skal være et absolutt nydelig og veldig lite "turistete" sted, men det får bli til neste tur.
Først og fremst bør du bestille det lengste strekket som en tur/retur istedenfor enveis, det kan spare deg masse penger. Eksempel... Oslo-Hong Kong-Oslo = 13 500,- Oslo - Hong Kong = 10 500,- + Tokyo - Oslo = 20 000,- Om du sitter på BA Avios kan det gi god verdi for korte strekk intra-asia. Jeg bruker som regel Skyscanner.net når jeg søker etter longhaul eller billetter i fremmed territorium.
Jeg loffer rundt i Asia nå, og har brukt AirAsia en del på mine flygninger. Ellers har også JetStar og VietJet Air blitt brukt og funket fint, lite som skiller de. De fleste turene mine har vært halvannen til to timer, og da betaler jeg heller 500 kr med AirAsia enn 2000 kr med *A ved booking dagen før. Hvis dere vil ha fleksibiliteten uten å betale mye ekstra ville jeg (nå banner jeg i kirken) ikke tenkt på bonuspoeng på de kortere leggene, og heller sett på *A på de over 2-3 timer.
Hvis det er fleksibilitet du ser etter, så er det å binde seg opp til *A å kaste penger ut av vinduet, samt veldig kronglete. Brukte Thai til å komme meg til Asia i år, samt på de lange strekkene, må nevnte at hele turen var planlagt i detalj på forhånd. For å komme meg rundt i Vietnam var det bare å dolke *A i ryggen til fordel for Vietnam Airlines. Alternativet hadde vært å reise gjennom Bangkok, som hadde vært unødvendig tungt når jeg skulle reise innenriks.
Uten å ha hatt tid til å sjekke rutene, så er dette første routing som dumper ned i mitt hode: Tur: OSL -HKG Retur: NRT-OSL Med SAS HKG-KUL-BKI/XXX (kanskje mulig med annen destinasjon?) med AirAsia BKI/XXX - Laos - Hanoi AirAsia/JetStar/VietJet Hanoi - NRT med Vietnam Airlines En impulsivt oppsatt reiserute. Vet ikke om dette var nyttig eller bare tull
Jeg er egentlig bare bestemt på å bruke *A (spesifikt SAS) på legget til og fra Asia. Mye fordi det er enkelt, prisene er faktisk veldig overkommelige, og jeg må uansett fly SAS til Gardermoen med minst mulig tid til bytte. Jeg følger jo litt med på superdeals andre steder, men jeg har is i magen og er sikker på at SAS kommer med enda et godt tilbud til Asia innen jeg skal ut og fly. Gode tilbud til Tokyo kommer jo gjerne utover høsten. Men jeg skal ta rådene og ikke stresse med å bruke *A innad i Asia (*A asia airpass? Herre gud for et mareritt av en bookingfiasko). Å komme seg fra fastlandet (laos eller vietnam gjerne) til Japan har vist seg å bli den dyre biten. Der er jo fly, men kanskje litt mer norske priser enn jeg hadde håpet. Men søren og, det får bare være. Jeg skal se litt mer på Vietnam Airlines. Og googles flykart er jo gull!
Lite spørsmål til, siden jeg ser dere har god oversikt. Hvor impulsiv kan jeg være? Er det slik at om jeg loffer rundt og venter til uken før med å bestille flybillett (Hanoi - NRT eller XXX - ITM eller hvasomhelst) kan det plutselig bli vanskelig å finne? Siden returen er planlagt fra Tokyo er det greit å vite at jeg faktisk kommer meg så langt, men jeg kan gjerne se an i det lengste hvilken rute jeg tar dit. Dette avvek litt fra tema, men jeg håper det går bra.
AirAsia fungerer veldig bra når man reiser rundt om i Asia pga, det er et lavkostselskap samt hvis du vil så kan man oppgradere via optiontown med dette flyselskapet. Ellers så er det jo ¨anbefale små flyselskaper fremfor f.eks. Cathay eller Singapore etc. der disse pleier å ta mer enn f.eks. HK Airlines eller AirAsia
AirAsia fungerer veldig bra når man reiser rundt om i Asia pga, det er et lavkostselskap samt hvis du vil så kan man oppgradere via optiontown med dette flyselskapet. Ellers så er det jo ¨anbefale små flyselskaper fremfor f.eks. Cathay eller Singapore etc. der disse pleier å ta mer enn f.eks. HK Airlines eller AirAsia
Berre ei lita presisering ang Optiontown. Det er vel berre på AirAsia X at dette fungerar, altså på langdistanseflygningar. Det fungerar sovidt eg veit ikkje på AirAsia Malaysia. Var ute å flaug omkring i Søraust-Asia tidlegare i sommar. AirAsia fungerar heilt ypparleg, både Malaysisk og Indonesisk. Hadde dog litt problem med Jetstar som kansellerte fly og ombooka oss fire veker fram i tid, men dette var kun frå Australia.
Om du ikke har noe i mot en liten omvei, så er det kanskje billigere å bruke AirAsia fra Hanoi via KUL til NRT? Eller sjekk Tiger Air. De flyr til Osaka og Tokyo. Eller kanskje Cebu Pacific Air? De har av og til sykt lave priser. Bestilte en gang ICN-CEB t/r for rundt 250 kr per person om jeg ikke husker feil. Var så billig at jeg bare booket, men endte opp med å ikke bruke de.
Mener at 5J (Cebu) er svartelistet på EU listen. Men jeg vet ikke hvilke kriterier denne listen har og om det automatisk gjør 5J til et utrygt selskap.
Om du først skal innom Borneo ville jeg absolutt satt av en dag til å besøke Brunei. Du kan bla teste selskapet Royal Brunei fra Kota Kinabalu (skal selv tråkke denne løypa til høsten). Open-jaw evt to enkeltreiser med SAS til Asia hørtes dyrt ut?! Men mulig jeg tar feil. Om du vil maksimere opptjeningen i EuroBonus kan du jo legge inn OptionTown begge veiene og håpe på en oppgradering.
Hanoi-Tokyo er nok mye lengre enn man kanskje tror, og koster derfor en god del mer enn de andre strekkene du planlegger. Om du fortsatt vil sanke EB-poeng er jo ANA et selskap som ikke spøtter i koppen Har selv ingen betenkeligheter med å anbefale CebuPacific, men vet ikke noe om hvorvidt de er svartelistet eller ei. Selv skal jeg booke AirAsia KUL-BKI // BWN-KUL til høsten.
Kjøp billett inn og ut av HKG. Kommer sikker til NOK 3000 på torsdag, Jeg ville ha startet reisen i Malaysia som er et billig land ARN-HKG-BKI, roet ned og tatt igjen de 6 timene med tidsforskjell, deretter reist til Sandakan med AK(Air Asia), kanskje fløyet en tur innom BWN (Bandar Seri Begawan) som er byen i Brunei. Avslutningen ville jeg tatt i HKG, gjerne med hotell på vei mot flyplassen som er billigere enn downtown, du skal jo reise bikkje-tidlig fra HKG hjem igjen.
Tja, jeg bestiller begge turene samtidig på sas, det er bare å velge retur fra annen by. Teller det som open-jaw? Det er jo billigere om man bestiller t/r, men jeg får fint lov til å booke Oslo- Singapore og Tokyo-Oslo som én tur på websiden, så jeg gikk ut i fra at det var innenfor. Det er ikke avsindig billig, men 15k på 2 stk er ikke helt avskrekkende heller. Om det blir veldig billige billetter til HKG blir det sikkert det istedet, men det gjør egentlig bare logistikken mer komplisert. Får se hvor mye jeg synes det er verdt å slippe detaljplanleggingen. Det skal definitivt bli en tur til Brunei. Vi setter av et par uker til å vase rundt på Borneo, man kan ikke dykke hele tiden heller. Tar veldig gjerne imot tips om det er noe annet jeg burde putte på lista. Det er første turen til Asia, bryllupsreise og første dykketur i noe over 7 grader på et år, og det skal nytes til det fulle.
Har hørt at Sipadan utenfor nordøst kysten av Borneo skal være særs bra dykke spot. Ikke så lett tilgjengelig og tror det er innført restriksjoner på reise dit.