Rastløs som vanlig driver jeg å planlegger en liten tur for neste år i april, 8. - 22. Har alltid hatt lyst til å dra til Hawaii og presenterte forslaget for kona som ble gira med en gang. Hun liker best at jeg bare "fikser ting", så blir hun stort sett med hvor som helst Jeg tenker Vancouver som første stopp og være 2-3 dager der, videre til Kauai 4-5 dager, Maui 4-5 dager og så 1-2 dager i San Francisco på vei hjem. SAS ser ikke ut til å ha de helt store tilbudene på de aktuelle reisedagene. Heller ikke AC, samt litt ugunstige connections. LH ser ut som et godt alternativ, premium eller biz, litt avhengig av prisene. Har prøvd UA før og synes ikke det var det helt store. *A er et must. Så til de konkrete spørsmålene: Har kun flydd LH én gang, premium på A380 og det var ganske ok. Er comfortnivået stort sett det samme over hele linja eller er det noen flytyper jeg bør preferere eller holde meg unna? Hvis vi lander på premium vil jeg selvfølgelig prøve myOffer for en oppgradering. På min forrige tur fikk jeg kun oppgradere fra øko til premium. Er det fordi de bare oppgraderer en klasse opp eller tilbyr ikke LH oppgradering til biz? Jeg foretrekker å booke direkte hos flyselskapet, men så langt ser det ut til at det er dobbelt så dyrt som å booke via f.eks. Flightfinder i premium. Synes også bookingsiden til LH er håpløs da jeg ikke ser den endelige prisen før jeg har bekreftet routingen. Noen tips til hvordan utføre selve bookingen på best mulig måte? YVR-LIH og OGG-SFO virker det svært upraktisk å fly *A. AC har ingen ruter og United tar lang tid, er dyrt og blir mange stopp. Tips til flyselskaper å bruke/unngå? WS på YVR-LIH og VX på OGG-SFO ser ut til å være det raskeste og billigste alternativet. Generelle tilbakemeldinger og tips til reiserute og desitnasjon mottas med takk
14 dager er hvert fall OK lengde. Vi var 8 dager og det ble for lite da de to første forsvant i en tåke av jet lag. Har bare vært i Honolulu/Waikiki, men det var digg. Bare vær obs på høyt prisnivå. Pearl harbor er et must. Vi var på dagstur med snorkling hvor vi så delfiner og mye annet fin fisk, men dessverre ingen skilpadder. Anbefales. Er tillat med medbrakt øl. Traff masse trivelig amerikanerne på denne utflukten Unngå "ekte" luau på Disney sine resort hvor vår dykketur gikk fra. Dyrt og dårlig. Og mest av alt, unngå sunset cruise på havet! Fryktelig greier. Dårlig mat, dårlig båt, stappfullt av japanere(ikke noe vondt om dem, men det var litt slitsomt med selfiesticks over alt)
"HVORDAN FÅ MEST UT AV EN FLYBILLETT. PRISER, BOOKINGKLASSER OG REGLER."? Jeg leste den, men tenkte ikke over før nå at du faktisk hadde brukt SFO-HNL-LAX i eksempelet ditt Suveren guide og den gir nok svare på noe av det jeg lurer på hvertfall. ...og da ble det abo. på ExpertFlyer på meg også. Jeg har vel hele tiden tenkt at jeg ikke er fullt så gal som "de andre", men jeg vel innse at jeg kanskje er det. I alle fall nesten
Man kan også bestille ganske sprø komboer på cheaptickets.com Vi bestilte Osl-hnl-Lax/las-Nyc-Osl der. Funket som fy
Den der så jo ganske så fin ut. Hva måtte du ut med for en slik rute? Hva var den komplette ruten med stopp (tenker da mest på OSL-HNL)? Og med hvilke flyselskap?
Osl-Lhr-yvr-hnl (air Canada) i 10 dager. Hnl-Lax i 5 dager(utd). Bil til vegas. 3 dager der. Las-nyc i 5 dager(utd) og så hjem med Lufthansa. Alt i øko kom på ca 25k for to pers. Er 4 år siden så jeg var urutinert i gamet.
Ble melkerute til hnl, men det kunne gått greit hvis det ikke hadde blitt trøbbel i immigrasjon på yvr. Kona sin esta hadde blitt rotet til så vi måtte inn i et slags avhør og greier. Masse styr, men ac i øko synes jeg var bra egentlig.
Må si at ExpertFlyer var et genialt verktøy og sammen med @Are sin guide ser jeg at jeg går en ny og spennende framtid i møte. Håper fortsatt at noen har innspill til de litt mer subjektive spørsmålene mine
Urelatert til original post, men kjører på likevel. Jeg skal booke en tur med LH for penger og ønsker maksimal mellomlanding i FRA ved morgenflyet fra ned og siste fly ut fra FRA, men dette kommer ikke opp som et rutealternativ. Antar det er fordi det er en rekke 'bedre' kombinasjoner innenfor dette intervallet. Det finnes alternativer med begge de ønskede flyvningene hver for seg i kombinasjon med andre, men ikke de to spesifikke flightene sammen. Får treff på denne kombinasjonen ved bruke Momondo etc, men ønsker ikke å booke gjennom tredjepart. Får også treff ved bruk av multi-city, men basert på de billettklassene som er tilgjengelige så mistenker jeg at en t/r og ikke mc blir en del billigere. Noen som har noen tips til å trikse dette til som en normal t/r uten bruk av (useriøse) tredjeparter? Regner med LH kan booke dette på telefon, men da gjerne med et gebyr for telefonbestilling.
Det er lov å si at du ikke får booket billetten du ønsker online og derfor ikke vil betale gebyr på tysk sånn som på skandinavisk hos SAS. Om det virker vet ikke jeg. Men jeg hadde lett booket hos LH kontra å være strandet et sted og ringe cheapobokkingsdåtkåm til 29kr minuttet uten svar.
Jeg ville aldri booket en slik reise via en OTA (online travel agency). De har null kundeservice, og skjer det noe underveis vil flyselskapet henvise deg til reisebyrået, som du da ikke får tak i og du får 1000 nye bekymringer med tilhørende kostnader. Du er herved advart
Du kan vurdere å booke via Berg-Hansen. Kanskje kommer alternativet opp i deres søkemotor, eller så kan du ringe inn og booke. Det vil muligens koste deg noe mer enn direkte, men det kan være verdt det for deg. Der kan du også hjelp døgnet rundt, sikkert mot en fee.
Dem svarer i hvert fall på telefon og er dermed et mye bedre alternativ enn OTA. Men dyrt er dem. I 2021 ringte jeg dem etter kl 19 ifbm en reise neste dag. Dem kunne ikke hjelpe meg, men en faktura på 250 kroner for disse to minuttene ble sendt. Service nivået er dog bra, så hvis dem tilbyr en rute som ikke kan bookes direkte er det sikkert verdt det.
Takk for svar. Endte med en MC-booking direkte hos LH. Ser nå at grunnen til prisforskjellen er at man ikke kan booke economy light ved MC, får da med et kolli, så prisforskjellen var ikke så stor likevel. Interessant nok kom bookingbekreftelsen som en T/R. Uavhengig om bookingen ligger som en T/R eller MC skal vel de i skranken på Gardermoen klare å tagge bagasjen til endestasjonen?
Så til neste gang, dette kan bookes som multi-city på LH sine sider. Bare søke OSL-FRA og FRA-XXX som separate segment på samme dato. Da kan du velge den flighten du vil på hvert segment og til slutt kalkulere alt riktig
Ja, det virket slik. Ut fra skatter og avgifter er det beregnet som en utreise (OSL-CAI) med mellomlanding i FRA og ikke som en reise fra OSL-FRA og deretter fra FRA-CAI. Mulig systemet ikke tar det som en nye reise med mindre mellomlandingen er mer enn 24 timer. Merk at man ikke får valgt economy light ved MC-søk, så prisen blir muligens noe høyere enn alternativene som dukker opp ved t/r-søk. Gjorde en test med samme flighter, men der transfer er over 24 timer. 1) Prisen er mye høyere enn det som ligger ute ved søk t/tr og det ser ut som det prises som separate legs. 2) Skatter og avgifter øker også totalt. Norsk passasjeravgift synker til 82,- fra 320,- siden systemet tolker det som en reise til Europa. Gjorde også en test med tilsvarende routing, men hvor mellomlanding er mindre enn 24 timer og på forskjellig dato. 1) Systemet priser reisen mye dyrere enn det som ligger ute ved søk t/r og det ser ut som det prises som separate legs. 2) Skatter og avgifter er uendret, bortsett fra 'Passenger Service Charge For Germany International/Departures'. Fra 447,- til 603,-. som er tilsvarende som ved enkeltreise OSL-FRA og enkeltreise FRA-CAI, Usikker på hvorfor, for den norsk passasjeravgiften er beregnet som en reise utenfor Europa (320,-). Uansett, en nyttig life-hack om man vet det er flight-kombinasjoner som ikke dukker opp ved søk t/r.
Absolutt, men en del multicitysøk gir kun mulighet for 4 flights, så er noe begrensning på hvor kreativ man kan være om man vil booke tur retur.. Har gjort dette en rekke ganger, funker også supert (via WF eller OTA) for å booke SAS Plus med 24h+ layover. Med en slik løsning har jeg flere ganger kunnet forsvare å fly "business" (plus) i jobbsammenheng da det var billigere enn å kjøpe flere separate enkeltbilletter
Flere flyplasser gir økt service charge ved overnatting, da de regner med at man vil forlate sikker sone og benytte seg av tjenester som sikkerhetskontroll ol., til forskjell fra ren transfer. Den norske flypassasjeravgiften kalkuleres ut fra endelig destinasjon, så fremt alle stopp er under 24t.