Tips til Filippinene...

Tråd i 'Reisemål' startet av Blaa, 20. mars 2018.

  1. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Årets CT-tur tar meg til Filippinene. Ankommer Manilla med Singapore på kvelden 26. August og reiser hjem via Seoul med Asiana 8. September.

    Har sett litt på å ta ca en uke på Boracay og den andre på Palawan. Ut over det har jeg ikke planlagt stort enda.

    Tips på hoteller, resorts og annet tas imot med stor takknemlighet.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det kostar skjorta, men Lagen Resort på El Nido (Palawan) anbefales på det kraftigaste hvis du liker total avslapping og snorkling.

    3-4 overnattingar held nok, då det ikkje er så mykje anna å ta seg til (det er ei privat øy).

    Dei hentar deg i båt på flyplassen i El Nido (det er resortet som eig flyplassen).

    Det er 2 andre liknande resort du også kan velge mellom.
     
  4. Kallingen

    Kallingen Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    13
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som om Boracay må byttes ut.
     
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    El Nido resorts er vurdert. Men tror jeg tar noe annet, så kan jeg lettere ta noen turer rundt Palawan. Men El Nido tror jeg det blir.
     
  7. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke for å stikke hull på ballongen, men i fjor valgte vi å droppe Filippinene og Palawan til fordel for Vietnam etter å ha lest dette: https://ph.usembassy.gov/security-message-u-s-citizens-travel-advisory-palawan-province/

    Jeg lar vanligvis ikke terrortrusler osv. stikke kjepper i feriehjulene, men det som stoppet oss var reiseforsikringen som faktisk ikke ville ha være gyldig dersom norske UD hadde publisert et tilsvarende advarsel mot reiser til området.

    Men fra tidligere reiser til Filippinene vil jeg nok si at Boracay helt klart er et stay-away. Selv vil jeg heller anbefale øyen Bohol for fete naturopplevelser, samt dykking med hvalhaier i Oslob utenfor Cebu.
     
    SayWhat and NyPoengJager like this.
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Berre for å gje deg eit samanlikningsgrunnlag, her er den ruta eg hadde (med kommentarar):

    BGO-CPH-FRA-ICN (SAS + Asiana) med overnatting i Seoul. Seoul treng vel ingen nærmare beskrivelse :)

    ICN-MNL-MPH (Asiana + Cebu Pacific) Det finnes ganske mange skrekkhistoriar om transfer på MNL, og her må du skifte terminal hvis du skal vidare innanriks. For meg gjekk transferen rimelig smertefritt og shuttlen gjekk faktisk kvart 30. minutt som oppsatt. Men ville uansett hatt minimum 4 timar buffer her, då du mest sannsynlig har separate billettar.

    Boracay: Eg likte eigentleg denne plassen ganske godt. Kunne minna om ein mini-utgåve av Patong (Phuket), med stor flott strand og mykje action etter solnedgang (og rimelig episke solnedgangar). Finnes mange svært billige og gode alternativer hvis du vel ein plass med 1-2 minutt gangtid til stranda. Hvis du vil bu på stranda må du som regel betala deretter, men kan være verdt det. Er nok noko meir støy her om kveldane/natta.
    Hvis Boracay vert "stengt ned" er nok Cebu eit ganske likt alternativ (og det er lika lett å koma seg til/frå andre plassar).

    MPH-USU (Air Juan) Eit svært lite flyselskap som nyttar sjøfly + eit par konvensjonelle småfly (trur det var Cessna). Kor sikkert dette flyselskapet er skal eg ikkje uttala meg om, men turen i seg sjølv var ei oppleving. Låg flyhøgde over mange småøyer før ein landa på Coron.

    Coron: Dette vart kanskje litt i overkant "laid back" for meg. Ein del båtturar du kunne booke, blant anna "nattsafari" der du får middag på ein flytandes plattform og får sett fireflies og sjølvlysande plankton. Utanom dette så var det eigentleg ikkje så mykje å gjere på denne øya(?). Tur på scooter rundt øya.

    Coron-El Nido (båt, huksar ikkje selskapet) Som dei fleste andre "scheduled" båtturar i South East Asia så tok denne minst 2 timar meir enn den skulle. Seeeeeig tur.

    El Nido: Stranda her er ikkje mykje å snakka om, men det er uansett alle øyene og turane rundt du er interessert i. Uendelig med båtturar å velge mellom, minuset er at du ikkje får vitja dei "beste" øyene som er eigd av El Nido Resorts ;) Stort utvalg av restaurantar. "Dyr" overnatting. Valgte etter kvart å ta eit par dagar på Lagen Resort som eg ikkje angra eit sekund på. Villa plassert ute i ein lagune, og den beste snorklinga eg nokon sinne har opplevd (og eg har snorkla ganske mange plassar) rett utanfor lagunen. Første (og siste?) plassen der eg har låge på magen og snorkla i 3 timar i strekk utan å gå lei. Tydelig preg av at her er det ikkje mange som har snorklar før deg (gjestene er som regel godt oppe i årene og ikkje interessert i det/kan ikkje svømma). Minuset er at du er stuck til resort-restauranten som er ok- med stive prisar.

    ENI-CRK (Air Swift): Dette skulle eigentleg være direkte til MNL, men på grunn av traffic congestion vart det til CRK med busstransport til MNL i staden. Trur dette flyselskapet er eigd av El Nido Resorts, og virka som eit solid flyselskap.
     
    Stuttfeiten liker dette
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har erfaringer med Air Juan på Filippinene?

    Ser de nevnes ovenfor her, men lurer spesielt på ytterligere erfaringer knyttet til pålitelighet, samt erfaring opp mot bagasjepolicy, i terms står det for Full Fare "Up to 23kgs* (*subject to availability)" Vurderer en flight TAG-CEB men om jeg risikerer å måtte la halve bagasjen bli igjen på flyplassen er det straks litt ugunstig ;)
     
    melind liker dette
  10. melind

    melind Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Møt i god tid på flyplassen så er det ingen problem, du kan gå ut igjen etter innsjekk for det er ingen fasiliteter der. vi og hadde kun 20kg hver og det var ingen problem reiste også TAG-CEB 20 kilo hadde vi pga skulle videre med Cebu Pacific CEB-CGM der 20kg er max
     
    Sonictravel liker dette
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for input! Drasser på noen kg. dykkeutstyr så kjekt å få det med videre. Har vært på TAG før men ti år siden, da for en litt mer standard flight til MNL. Ellers grei opplevelse ifht punktlighet/ driftsikkerhet osv?
     
  12. melind

    melind Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet hva flyplasskoden på den nye flyplassen som taes i bruk fra i morgen blir? Beholder de fortsatt TAG da den nå er stengt eller blir det annen kode?
     
    Sonictravel liker dette
  13. NyPoengJager

    NyPoengJager Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Enig.
    Cebu og Bohol!
     
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som om de fortsetter å bruke TAG om jeg tolker denne wikipedia artikkelen rett: https://en.wikipedia.org/wiki/Bohol–Panglao_International_Airport
    Skal innom om en drøy måned så da finner jeg ut :)
     
    melind liker dette
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Vekker liv i denne tråden igjen.
    Vi skal ha 5 netter i området rundt Cebu, vi ankommer Cebu 15sept grytidlig på morgenen (04:20). Her satser vi på å få booket et dagrom for en kjapp kvil. Planene herifra er ganske løse og vi er åpen for innspill. Men 1-2 netter sør på Bohol øyen er ønskelig.
    Siste natt burde nok også bli i Cebu da flyet går 20sept 12:45
    Tiden er knapp, men vi ønsker litt strandliv samtidig som bylivet ikke er alt for dødt.
     
  16. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Möenpick ikke så langt fra flyplassen i Cebu mener jeg å huske hadde bra med champagne og underholdning.. Mulig jeg også var underholdning en stund der borte.
     
    Magnus1001 liker dette
  17. wheitmann

    wheitmann Medlem

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Hvis du skal innom Cebu, kan jeg anbefale Crimson Resort and Spa Mactan. Bodde der i fjor i pool villa, og de har en veldig bra restaurant der og.

    Liker Cebu veldig godt, har bodd der i 4 år tidligere. Og ja, kom deg på tur til Oslob og sjekk ut hvalhaiene!
     
    Blaa and Magnus1001 like this.
  18. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Aktiviteter og restaurant/barer er det vi søker tips om.
    Hotell blir nok mer på sparket da vi satser på å bevege oss litt ut ifra hva vi ønsker å se/oppleve samtidig som vi må ta hensyn til vær og vind. (September er ikke akkurat den beste sesongen)

    Oslob og chockolate hills er absolutt på agendaen allerede.
     
    Blaa liker dette
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    @Magnus1001 holder på å planlegge turen Cebu selv som er i slutten av januar, vi har nærmere 2 uker da.
    Men hvertfall av hotell: Shangri-La på selve Cebu i Mactan. Er du amex platinium kunde har du jade status der, med blant annet tidlig innsjekk og oppgradert rom.

    Alona Beach på Bohol, sjekk ut Henann.

    Vil anbefale deg Siquijor, men mulig det blir for kort tid å komme seg dit. Man kan få charteret ett lite fly ifra Cebu for å fly til Siquijor, så kan du starte der og ta deg oppover til Bohol før tilbake til Cebu :)

    Hvis du tenker deg nede til Oslob kan du også prøve å komme deg over til Manjuyod Sandbars (Filippinenes svar på Maldivene) :)
     
    Magnus1001 and EndreD like this.
  20. melind

    melind Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Anbefaler en tur til Camiguin om dere har tid. Både Cebu Pacific og PAL har daglige avganger fra Cebu til Øya.
    Lei motorsykkel eller en jeepney med sjåfør og ta en runde rundt øya.
    Mange fine resorter og velge mellom, de fleste turister bor i Agoho området.

    En tur til Mantigue island anbefales.
     
    Magnus1001 liker dette

Del denne siden