Tips til OSL-LAX-OSL (betalt C)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av GinTonic, 20. sept 2014.

  1. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og en kompis skal til LA i månedsskifte mars/april neste år. Planen er betalt business og ser nå at prisene allerede er ganske lave:

    1. Swiss (OSL-ZRH-LAX-ZRH): 15 013,-
    2. Swiss/Lufthansa: OSL-ZRH-LAX-FRA-OSL): 15 199,-
    3. United (OSL-EWR-LAX-EWR-OSL): 14 909,-
    4. British (OSL-LHR-LAX-LHR-OSL): 16 421,-

    Har aldri fått prøvd verken LX eller LH i business, så alternativ 1 er jo meget fristende. Alternativ 2 er også interessant da man får slått to fluer i en smekk. Dessuten betjenes LAX-FRA med 748 som betyr ny biz og plass på loftet, men har hørt/lest mye blandet om LH i business. Litt kjipt med alternativ 1 og 2 er at de bookes i klassse P, noe som jeg tror kun gir 100% opptjening i Eurobonus (?). UA og BA er ikke særlig aktuelt, første nevnte utgår pga domestic first i USA.

    Noen synspunkter fra panelet? Det blir vel ikke særlig billigere en 15K +/- på den tiden av året?
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville valgt 1 eller 4, men LH er vel greit om du kjenner personen du benflørter med.
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    LAX dukker faktisk opp som min tredje mest frekventerte flyplass, i flg Flightmemory, så jeg burde sikkert uttale meg.

    Lufthansa:
    Jeg hadde klart droppet alt som har med LH å gjøre. både av mat og setehensyn. Fløy LH fra Denver til Frankfurt senest i denne uken. Nå var jeg heldig og fikk gammelt First sete å sitte i, men maten var katastrofe. Jeg vurderte en TR, men konkluderte med at det er måte på hvor mye TR man skal skrive. Hadde jeg skrevet den ville det stått:

    "Jeg tasset igjennom business class nede i dumboen og folk satt stuet som sild i tønne. Dette må være den dårligste business class'en i Europa".

    Deretter fikk jeg maten. En tallerken med biff som så ut som noen hadde dusjet diare over den. Biffen var tørr som barskapet til ei nonne og så ut rompa til Odin.

    United:
    Testet jeg i forrige uke. Strålende. God mat, fantastisk service av Continental crewet på OSL-EWR. Digg iskrem og seter som faktisk er blant de bedre å sitte i.
    Fra EWR til LAX er det samme seter som fra Oslo.

    British Airways:
    Jeg er jo BA-fanboy, men BA flyr nå bare A380 til LAX. Jeg liker dem ikke helt. Men det kan ha noe med at jeg er en bortskjemt og vanskelig dimling.
    Derimot må det sies at du vokner frisk og rask i A380. De har de klart beste loungene, både i London og LA. Maten er god på BA. De serverer drikke som om de skulle fått provisjon. Setebelte skiltet er ikke av før du har den første doble GT'en i hånda...

    Swiss:
    Har jeg ikke testet

    Så min rangering må utelate Swiss siden jeg ikke har testet. Ellers går det forsiktig i favør av BA ettersom connection i EWR med United er litt småkjipt. I C er det bedre med en lang flight.
     
    Islending and GinTonic like this.
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har booket Swiss i C til LAX neste sommer. Meget hyggelig pris på under 15 høvdinger. Gleder meg til å teste de!
     
    GinTonic liker dette
  5. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville styrt unna Swiss, da jeg har hatt alt for mange elendige flighter med dem i business class (6 av 8 har vært crap) og 100 % opptjeningen. Min regel er å kun fly LX business dersom de er vesentlig billigere enn konkurentene. UA har jeg ikke flydd over dammen på mange år, men hadde tidenes verste domestic flight med dem tidligere i år så hadde ikke turt å satse på dem. LH får ikke akkurat verdes beste reviews i business for tiden, og ville nok valgt 380 med ny business klasse over 747-8.

    Men hadde det vært meg og mine penger tror faktisk jeg ville valgt SAS via SFO :)
     
    GinTonic liker dette
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Rent prismessig et det jo gunstig, OSL-LAX var nede i ca 11000 i påsken i fjor med OneWorld. Har du sjekket om det et noe UA LHR-LAX (eller annet i EU) så slipper du EWR med dem. Når det gjelder LHR-LAX med BA så husk at det går en codeshare 77W fra AA der også.
     
    GinTonic liker dette
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hva har vært problemet på Swiss flightene? Swiss er mitt naturlig andrevalg etter BA, men styr unna "tronesetene" med mindre benplass.

    SAS gammel biz over Swiss?!
     
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Ja vet at nok ikke mange her kommer til å være enig, men jeg har stort sett fått vesentlig bedre service hos SAS enn hos LX. Hos SAS har i snitt 8/10 LH flighter hatt meget gode crew, mens hos LX er den raten 2/8. Nå har jeg da 25 pluss flighter med SAS LH og kun 8 med LX LH, men jeg syns det er nok til å utale meg. Det virker som om LX (og til en hvis grad også LH) holder tilbake på servicen på business for at forskjellen mellom Business og First skal være merkbar, mens SAS som ikke har F gir mer i Business klasse. LX sine "nye" Business seter er noe av det mest oppskrytte produktet jeg noen gang har flydd med: De er ikke 100 % flate. De er svært smale og havner du i et sete uten fysisk divider ut mot midtgangen, risikerer du at hånden faller ut og noen kommer borti den hver gang de går forbi. Instillingen som gjør at skal kunne endre fasthetsgraden i sitteputen er en skikkelig vits, og har ingen merkbar funksjon.

    Skal også sies at jeg syns LX Business intra Europa leverer et meget bra produkt og et supert servicenivå, og skjønner ikke hvofor de ikke leverer etter samme standard ombord på long haul.

    Det mest posistive med LX long haul er faktisk ZRH lufthavn som må være en hver transfer pasasjers drøm! Digger den flyplassen :)
     
    GinTonic and KristianSk like this.
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Swiss har levert et stabilt og greit produkt til meg i business, jeg liker setet (bortsett fra benplassen på "tronene", jeg liker ikke ligge paddeflatt uansett), har alltid fått god mat og de fyller på med alkohol frem til jeg sovner. Men flyvert/innene er kanskje hakket mer sjarmerende hos BA :)

    SAS gammel biz, nei takk..
     
    GinTonic liker dette
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært strålende fornøyd med mine C turer med Swiss. Hadde glatt valgt dem ettersom jeg foretrekker å få mine poeng i Star Alliance. Heller man til OneWorld, ville det jo være enkelt å velge BA. Er vel også enig i at jeg hadde prøvd å unngå Lufthansen. United hadde jeg også stått over pga flybytte i New York. Ville foretrekke direkte Europa - LA.

    Alternativt kunne du jo fly Singapore Airlines via Singapore. Litt omvei og sikkert ikke så billig. Men heeeey! Strålende flott service da.....:p
    :D
     
  11. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde også valgt 1 eller 4, avhengig av hvilken allianse du vil ha poengene i. Har bare hatt noen få flighter med LX C, men har vært fornøyd både på short- og longhaul.
     
    GinTonic and KristianSk like this.
  12. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    JA det ville helt klart vært mitt førstevalg :D

    Men om jeg var OP ville jeg også sjekket ut Air NewZealand. De får i alle fall mye skryt for sin Business klasse, både når det gjelder soft og hard produkt :)
     
    GinTonic and Fnate like this.
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    GinTonic liker dette
  14. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Takker så mye for gode innspill!

    Mange gode forslag og jeg er definitivt ikke imot omveier, men spørs om reisefølget synes det blir like stas å fly via SIN ;) Forøvrig er det reisefølgets første tur i C og en del av hans 40-års feiring. Etter å ha måttet tåle seg gjennom år etter år med mine røver- og skrønerhistorier om livet foran gardinen, har jeg inget annet valg enn sørge for at dette blir så fett som overhodet mulig (da innenfor budsjettets rammer...).

    Skal innrømme at jeg er mest keen på å plassere poengene i *A foran OW, så sånn sett heller jeg mer og mer mot Swiss begge veier nå. Liker veldig godt SAS i C, fom 2015 kommer vel de nye setene og? Men denne gangen ryker SK på pris da det blir rundt 20K, i tillegg til at det blir 2-stopp (må prøve å holde det til 15K +/- og 1-stopp). De flightene jeg får opp med United til 15K er med 738 på EWR-LAX-EWR, disse har vel semi-lenestoler i C? Blir litt nedtur da det utgjør en vesentlig del av flytiden. Vet at mange foretrekker BA, men siden vi er to som reiser sammen blir det litt vel klamt å sitte i midten av en 2-4-2 konfigurasjon med dividere og ingen vindu, spesielt på en 11 timers flight.. Men de nye setene til AA ser jo unektelig meget bra ut da:D

    Er det singel setene på LX man bør unngå? Renger med vi isåfall går for en to-rader i midten. Noen innspill når det gjeder prisen? Kan ikke se for meg at det blir noe særlig billiigere enn 15K med Swiss.

    EDIT: Sjekket akkurat UA via LHR. Veldig fristende, men lander opp mot 20K den og.
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Fly Swiss.. My 2 cents..
     
    GinTonic liker dette
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Eller alt. 2.. 748i er et fett fly! :-D
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du bør unngå "tronene" som er reservert for Sen/Hon frem til 24t før avgang, singelsetene er det ikke noe i veien med.
     
  18. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Aha, nå skjønner jeg hva du mener med "tronene" ;)

    [​IMG]
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Har prøvd både Swiss og LH snie biz-seter. Jeg ville valgt LH, særlig med de nye setene. Fløy Swiss fra Miami i fjor. Sov nesten ikke da setet har "automatisk" justering av hardhet. Det gjorde at hver gang jeg rørte litt på meg justerte setet seg. Ekstremt irriterende. Likte LH sin service bedre og. Sveitserne var som de kan være, innesluttede og lite hyggelige. Fløy LH fra Munchen.
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Var en 330 som hadde både ny biz og første. Men jeg fløy en 340-600 til Sao Paulo fra MUC i første. Utrolig bra crew da og.
     

Del denne siden