Det kan ved en fintelling synes som om jeg er tre segmenter unna å rekvalifisere til EBG i inneværende periode (løper til 1/7). Rett nok har jeg en hel haug med flights booket frem til da, men ettersom jeg forsøker å unngå SAS utenfor Norden, er disse flightene med Luftwaffe og Brüssels Airlines. Og nettopp dette får meg til å tenke: På den ene siden kan det jo fint argumenteres for at jeg egentlig ikke behøver EBG når jeg i såpass stor grad allikevel unngår SAS. På den andre siden gir jo EBG sine fordeler med andre *A carriers, som for eksempel de nevnte to - i alle fall loungetilgang. Så er spørsmålet: Burde jeg legge meg i selen for å segment runne (dårlig norsk...) inn de tre usle flyvningene jeg mangler? Hva kunne i så fall være et lite tidkrevende og billig alternativ for å fly dem inn?
Ja, det bør du absolutt. Gdansk og Hamburg er korte og relativt billige ruter og om du flyr via CPH den ene veien, så har du 3 segmenter.
Om du ikkje kvalifiserer til status hos LH, så ville eg nok absolutt gått for EBG. Om du blir stuck på ein flyplass, så er status alltid kjekt å ha, både då du hoppar køar og du kjem inn på loungar. LH vil også iblant gje deg kudos for at du er *A
Jeg kan anbefale å fly OSL-SVG-LHR-OSL. Har gjort det for å få en flight ekstra til London . Og det har innimellom vært bare få kroner ekstra for den ene svippturen.
Kan du ikke bite i det sure eplet og ta to av reisene med LH og Brussels med SAS i stedet? Så har du løst det hele..
Jeg ser at dette er fremstilt som et reelt spørsmål, men det er vel egentlig retorisk? Du vet jo godt at det ikke en eneste bruker på forumet her som kommer til å si "Nei vettu hva, gullkort? Det er bare for kakser og pamper! Stikk fingern i jorda og stå sammen med den gode arbeider i tråd med den norske sosialistiske ideologi!" Forstår jo at du har et elsk/hat forhold til SAS, men det er nok uansett mer å tjene på å ha det enn å droppe det, spesielt når du står med 3 flights for lite...
Jeg er litt usikker på koblingen til norsk politisk konformitet her (selv om jeg er enig), men det er i høyeste grad et reelt spørsmål: For hvis jeg skal svi av 3-4000 på et segment run på såpass kort varsel, så kan man også ved behov kjøpe en del Plus og Plusgrade for de pengene (eller for den saks skyld SAS-loungetilgang for £15), ut fra det flybehovet jeg kommer til å ha det neste året. Så jeg er faktisk usikker på om det er noe å tjene på det, derav også spørsmålet om potensielle segment runs.
19. Juni, for eksempel, utreise rundt lunsjtiden og hjemme til middag for 1200. Eller lørdag 16. Juni, tidlig utreise, men hjemme lenge før middag for ca samme pris.
Dette er jo selvfølgelig noe du må vurdere. Mitt poeng er jo her at du spør et publikum som ikke er rasjonelt og nøytralt innstlit til gullkort
Tror jeg er låst fast på onsdag 6. mellom kl. 15-24. Ikke mye å velge mellom da, utover en håndfull t/r Arlanda.