To SAS or not to SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RoadKing, 24. nov 2021.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, nok får være nok.

    I et forum som i utgangspunktet er mer eller mindre dedikert til Eurobonus og bruk av SAS sine tjenester har man i den senere tid i stadig økende grad sett rapportert misnøye på alt fra interaksjon med salgsapparatet til tilbudet ved avgang, service ombord og til sist tilbudet ved ankomst.

    Det kan synes som at når verden i noen grad begynte å snu mot normalitet igjen, så har SAS gått motsatt.

    Man kan i noen grad skylde på pandemien og alle konsekvensene denne har hatt, men det har ikke skylden alene. Noe ikke minst den vanvittige forskjellen vi opplever på servicenivået viser.

    Slik jeg opplever det, så er det en ledelse som ikke har kontakt med sine ansatte, et selskap som ikke forstår markedet.

    Kort sagt; Frösundavik eier ikke garderoben som man sier på fotballspråket.

    Som en trofast kunde hos SAS i flere tiår, skjærer det meg i hjertet å oppleve dette som skjer. Det er ikke dette selskapet jeg vokste opp med.

    Men er det bare SAS?

    Det har jeg tenkt å ta pulsen på selv i dag. Ikke bare skal jeg fly med et annet selskap. Det er til og med en annen allianse. Iberia, Iberia Express og OneWorld skal få frakte meg til Granca.

    Det var et valg som satt litt inne. Men som sagt, jeg er møkk lei av at jeg ikke blir verdsatt som kunde, at kundeprogrammet vaskes ut og er verdiløst, at selskapets representanter enten lyver åpenlyst eller rett og slett er inkompetent, at jeg får meldinger om tildels store endringer på mine flyvninger sånn ca annenhver uke, noe til helt vanvittige alternativer. Sist men ikke minst; At jeg som statuskunde som attpåtil betaler for å nå statusen for en produkt som er himmel og hav fra hva prisen antyder.
     
    Kristian, Mbj, kjeeli and 40 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    La oss begynne med bestilling. Internet siden til Iberia fungerte helt framifå logikken var utmerket, UXet behagelig og intuitivt. Ingen markant venting, og kanskje aller viktigst; Den virket.

    Jeg er i utgangspunktet fristet til å si IB - SK 1 - 0 allerede her, men det er mitt første og hittil eneste møte med IB sin hjemmeside, det *kan* være issues for en jevnlig bruker her og. Men... Nei, det er en del av gamet. Driter du deg ut på kundens første møte med deg, så er det eventyrlig stor sjanse for at kunden stikker, og adri kommer tilbake. IB sin hjemmeside ga mersmak, her kan jeg komme igjen.

    Jeg gir 1 - 0 litt på trass og, for IB gjør en liten ting som jeg lenge har savnet hos SAS.
    Ettersom jeg reiser mye, så er min folder for reiseeposter ganske overfylt. SAS har i sin visdom besluttet at når de sender kvitteringen så skal det ikke vises noe sted unntatt i den vedlagte .pdf'n hvor reisen går henne. IB gjør dette.

    vi sier 1-0 til IB likevel vi.
     
  3. Jon_A

    Jon_A Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    83
    Personlig har jeg en viss nostalgi for SAS, men realiteten nå er at jeg flyr med dem fordi EuroBonus og CTer er det enkleste å få tak i her i Norge.

    For meg er det viktigste når jeg skal ut å fly å ha god plass, så det er et stort minus at SAS ikke har noe tilbud om blokkert midtsete. De sier riktignok på nettsiden sin at det er mulig å kjøpe som en ekstratjeneste, men da må bruke en halvtime i telefonkø for å snakke med dem. Dessuten viser det seg at hvis man skal reise long haul business er det helt umulig å kjøpe et blokkert sete på connecting short haul, ifølge to forskjellige kundebehandlere og gullmailen. Ser at dette kanskje ikke er det viktigste for mange andre, men det er en av tingene som gjør at man kan spørre hvor fullservice de faktisk er. For meg er det i alle fall grunnen til at mine neste innenlandsturer er med Flyr, der kan jeg bare velge flexbilletter og plassere meg foran i kabinen, så er bookingen gjort på et par minutter uten å måtte prate med noen gretne svensker.
     
    Mbj, tobeornot999, Emma and 11 others like this.
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,326
    Bonuspoeng:
    183
    For min del er det for mye «last minute» endringer og CNL til at jeg velger SAS for tiden. Når det toppes av liten eller ingen vilje til å rydde opp så blir det enkelt å velge andre selskap.

    Hva alt dette skyldes er ikke godt å si, men å velge en «mànana» til å redde skuta tror jeg kan være ett feiltrinn
     
    Mbj, tobeornot999, Emma and 7 others like this.
  5. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Har bestilt en enveisbillett KRS-OSL-BGO udi midten av desember. (8 nye legs, skal kjøre bil tilbake ;) ) Men under bestillingen kom " kjøpe ekstra sete" opp som default, med markert "ekstra sete" også på kvitteringen. Jag fant ingen måter å "velge" / effektuere" valget på, så i min naivitet har jeg tolket det som en "blokkert midtsete pga diamantstatus". Tenker at virkeligheten (TM) raskt får meg ned på jorden igjen når den tid kommer ;)
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,153
    Bonuspoeng:
    183
    For min egen del: når status kan tjenes opp betaler jeg gjerne en liten prisforskjell for å opprettholde status. Men jeg har begynt å tvile på hvorvidt det egentlig er noe poeng i.
    Lounge er en veldig fin fordel, men det får man også ved å kjøpe Y+ eller C. Innsjekk i prioritert kø og fast track i sikkerhetskontroll noen plasser er også veldig bra, men er også inkludert i Y+ og C.
    Om man kjøper tilsvarende billett hos andre selskap vil man få tilsvarende fordeler og da begynner pris å spille en rolle.
    Når status allerede er sikret er det lettere å bruke andre selskap, i hvert fall når pris og avgangstider er bedre. Har prøvd KLM for første gang på noen år, en gang ufrivillig (ombooking fra SAS til KLM pga kansellering) og en gang frivillig, en helgetur til Amsterdam.
    I helt vanlig økonomi får man servering, både brus/vin/øl/kaffe/te er inkludert samt en sandwich. Setene i E190, selv på rader med to siffer og bak vingen (var neste sjokkert av å finne ut at de finnes :p standardplassen min er 3A) og gode og mer enn romslig nok.
    Mengden håndbagasje sjekkes og man kan la litt større ting stå igjen ved flytrappa. Prioritert ombordstigning håndheves strengt. Slike ting setter jeg pris på, selv om jeg var i siste boardinggruppe. For tingen er, når man håndhever slikt, så er det faktisk plass i hylla over setene, uansett om man kommer på flyet sist!
    Det som er litt irriterende er å måtte stå i kø for å få sjekket inn kofferter, det tar en del lenger tid når man ikke har noen form av prioritet.

    Sitter nå og ser på en ny tur til Nederland. I den aktuelle helgen i vår koster SAS 3500 i Y (via OSL eller CPH), KLM under 2000 i Y (TRD-AMS direkte). Jeg tåler litt køståing for 1500kr, i hvert fall når jeg også får servering og slipper å mellomlande i Oslo eller CPH.
    Samboer skal ta en tur til Evenes og valgte Norwegian med begrunnelsen "der er heller ingenting inkludert men de er i det minste tydelig på det".
    Dette er en utvikling som jeg ikke hadde sett for meg for 2-3 år siden, for jeg er etter hvert blitt ganske så SAS-fan (etter å ha vært KLM gull i en del år, men så begynte de å oppføre seg litt som SAS gjør nå, nedoverbakke og ingen utsikt til forbedring, derfor byttet jeg til SAS og har vært glad for det lenge). Men det begynner å gå over.
    Amex og priority pass er fine alternativ for å få litt mat i seg på flyplassen.

    Skal ta en statuspoengsanketur i januar, være diamant to år, gull et år og har egentlig allerede bestemt meg for å ikke satse på LTG men heller kjøpe billetter i C, uavhengig av status i allianser men basert på ruter og pris. Hvis det da tilfeldigvis er *A, greit, men ikke et must.
     
    kjeeli, shadow, tobeornot999 and 11 others like this.
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ein ond sirkel om dagen, då ein godt i gong med å få LTG, og SAS leverer tvilsomt.
    No har eg godt crew på veg CPH, fruen fikk endra ein billett i møte med ein person på OSL(epost og tlf kunne ikkje hjelpe), og der er fortsatt Covid, ikkje post-covid, så eg forventer at dei skjerper seg! Eg er fleksibel no, men forventer det attende.

    Edit:
    @Flyingdutchman eg er einig med deg, SAS leverer ikkje bra nok, og det verker som dei ligg 6mnd etter alle andre i tilpassing til røynda, og eg forventer bedre
     
    Last edited: 24. nov 2021
    Baldrick, Emma, Sonictravel and 7 others like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, men covid er blitt "normalen" ikke "unntaket" som det var i fjor. Hvis selskap enda ikke har klart å ta innover seg at ting er litt annerledes nå og tilpasset seg på en måte som er bra for både kunden og selskapet så har de litt å lære selskap som har skjønt det.
    For eksempel noe så simpelt som å opplyse hva som er blitt endret i en booking, ikke bare AT noe er blitt endret som da leder til leting i gamle e-poster for å se hvordan bestillingen var før endringen.
     
    maarstad, markus, Emma and 8 others like this.
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,216
    Bonuspoeng:
    113
    Normalt sett er jeg også på den kritiske siden, men jeg synes likevel at det er ikke helt mørkt hos SAS. For å gi litt ros, så har dem i hvert fall kommet delvis tilbake etter pandemien og vi har igjen Fast Track på de fleste flyplasser og en lounge med litt redusert tilbud på OSL/ARN/CPH. Ombord servering er også nesten som før pandemien. I tillegg verdsetter jeg at SAS har vært mer fleksibel under pandemien enn andre flyselskaper. Å kunne bytte også billigbilletter til voucher 72 timer før avreise synes jeg var en generøs ordning. Nylig mistet jeg siste tog hjem pga. 35 minutter forsinkelse og SAS betalte taxi etter en klage fra meg. Jeg vet ikke om alle flyselskaper er så generøse når forsinkelsen er såpass kort?

    Samtidig synes jeg at SAS dummer seg ut når dem kutter ut et gratis glass vann i Go (koster vel nesten ingenting?) og tar en «Norwegian» når dem tar betalt for håndbagasje.
     
  10. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Noen punkter på forbedringspotensiale for SAS, sett med mine øyner:
    - ved endrings-mailer, legg inn destinasjonen i tittelen på e-posten.
    - bedre utvalg av mat og drikke ombord. Savner bla sandwich og noe med mer fiber på innenlandsrutene til Nord-Norge. Slik det er nå er man småheldig om de har polar-rull.
    - et glass vann bør kunne gis til reisende i GO
    - er det bare meg som reagerer på den utrolige lange prosessen det er å komme igjennom på telefonen til SAS. Det er mange valg og informasjon, som leses opp av forskjellige personer i svært dårlig lydkvalitet. Ventemusikken er kun en låt, som man etter hvert blir veldig kjent med. Hva med noe i bedre lydkvalitet og lik utforming.
    - bli gjerne strengere på kabinbagasje. Opplever ofte at reisende kommer med svært mye ombord, som skal opp i bagasjehyllene.
    - gjerne ledig midtsete i Plus (vet det ikke var slik pre-corona)
     
    Emma, Sonictravel, Flymunda and 5 others like this.
  11. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,990
    Likes mottatt:
    10,908
    Bonuspoeng:
    183
    Er i Granka nå på det som jeg oppfatter har blitt en typisk tur under Covid.

    Turen ned var to flyvninger slått sammen, ergo stappfullt

    I dag tidlig fikk jeg SMS om at turen tilbake (via København) var kansellert. Gikk relativt fort å få ny booking, nå via Arlanda. En times tidligere avgang er forsåvidt greit nok, men må naturligvis ringe de for å få litt senere morgenfly fra Arlanda så jeg får litt mer enn fire timer på øyet. Herregud, hvor jeg savner diamantmailen som bare kunne fikse slikt. Nå står kun avgangen fra Arlanda i appen og weben, ikke flyet fra LPA, men facebookchatten påstår at alt er i orden. Vi får se når jeg kommer på flyplassen til nok et stappfullt fly hjem. Gir de meg midtsete nå blir jeg grinete.

    Jeg skal til LAX neste fredag og da har jeg fem timers ventetid i København. Helt umulig å få endret på. Før var det en selvfølge at Vibeke fikset.

    Hadde jeg vært sjef i SAS tror jeg pri 1 hadde vært å få fungerende selvbetjeningsløsninger på web for å lette trykket på telefon. Den nye sjefen kan umulig ha prøvd å gjøre noe selv på websidene.
     
    cuivien, Mbj, kjeeli and 19 others like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,943
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Det er liten tvil om at SAS har satt seg i en elendig situasjon med for lite crew og dermed mange kanselleringer.

    Når det er sagt får jeg endret ting uten problem ved kanselleringer og jeg står sjeldent lenge i kø med EBG (jobber med Diamanten for tiden).

    Så lenge SAS ikke går konken (håper ikke det siden jeg bare har et par år igjen på lifetime gold) tenker jeg at dette går seg til. Om 6-12 mnd. er SAS et annet selskap enn det er nå. Kan godt hende jeg tar feil, for det har jeg gjort før, men tror på bedre tider fremover:)
     
    Last edited: 24. nov 2021
  13. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    En ting som er positivt med SAS i forhold til en del andre selskaper er skatter og avgifter på bonusbilletter. Har noe poeng hos KLM som jeg må se å få svidd av, men det er vel ikke like god deal som hos SAS.

    Totalt 489,60 Euro som må betales i tillegg til poengene, men 360,- av de går vel rett i lomma på flyselskapet.

    upload_2021-11-24_12-49-19.png
     
    Last edited: 24. nov 2021
  14. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    SAS er min tidligere arbeidsgiver hvor jeg jobbet i 11 år. Etter at jeg sluttet, så har jeg forholdt meg lojal til "bolaget", men den lojaliteten begynner dessverre å bli tynnslitt. Servicen er på ett lavmål, men forhåpentligvis så blir det tatt grep. Har hatt en flytur med Flyr. Turen her var upåklagelig. 1 min telefonkø for å gjøre en forandring på billetten og et proaktivt crew. Velger de gjerne igjen.
     
    EndreD, Baldrick, NoLimit and 6 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Da er man kommet airside.
    Iberia hadde to skranker for innsjekk. En for biz og en for røkla. Hadde en foran meg da jeg kom så det gikk raskt. Men dette er ikke noe problem hos SAS heller. Even.
    Før jeg dro til flyplassen fikk jeg sms om at jeg kunne sjekke inn håndbagasje gratis. Fin gest, pluss til Iberia.
    Så viser det seg, Iberia har ikke fasttrack på Gardermoen. Nå var det overkommelig i dag. Men klart minus.
    Vel inne så skulle jeg vært på OSL premium, men den er stengt ut året får jeg vite. Kan ikke Iberia lastes for. Vanlig OSL er dessuten greit, SAS gjør jo for tiden ingen forskjell.
    Matutvalget vil jeg si, basert på @ValdresBjarne sine bilder er bedre enn i OSL, men OSL har bra med børst, så får man velge score som det passer seg.
    Jeg vil oppsummere til uavgjort, for OSL premium som jeg skulle hatt er atskillig hakk hvassere enn gullstua nå som alt folk kommer dit når det blir normalt igjen og etterdønningene av 4* kampanjen slår inn.
     
    Kristian, EndreD, Earl and 8 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg til at jeg var overnoden for å prøve noe annet enn SAS så valgte jeg Iberia pga reisetidspunkt. 15:00-22:30, og ikke minst det at enveisbilletten i biz hos dem kostet 234€, mot SAS sin Plus billett til 4218kr
     
    EndreD, Spielhaug, Earl and 6 others like this.
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er et ukjent uttrykk for meg... Betyr det bedre eller verre?
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    God tur, og takker for ærlig vurdering :) Er lov å forsøke rivalene til SAS selv om en er aldri så trofast til bolaget (hørtes litt ut som en har en elskerinne på si). Veldig kjipt at OSL Premium ikke åpner snart, men mannen i skranken mente det kom mulig på nyåret.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  19. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Bedre.

    Hvass = Skarp: https://ordbok.uib.no/hvass
     
    Flyingdutchman and RoadKing like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Trent600 sa.
     
    Flyingdutchman liker dette

Del denne siden