Denne turen dateres tilbake til mars 2021 da vi måtte bestille en CT-tur før den gikk ut. Etter å ha deltatt på IF/Eurobonusjeger webinarer om Chatflights, bestemte vi oss for å bruke den utløpende CT-en til å bestille en reise via Chatflights. Chatflights fant oss en tur til Turks og Caicos/PLS for å finne sted i februar 2022. Fantastisk reiserute til et drømmende sted ved verdens ende. Vel, dessverre fortsatte denne reiseruten å bli kansellert og ombooket, helt til til slutt en leg som ikke kunne ombookes ble kansellert. Dette var august 2021 Jeg glemte helt å ringe SAS for å booke om eller refundere CT da jeg fikk planlagt feltarbeid. Det var ca 7 uker etter siste kansellerte fly at jeg endelig fikk ringe dem. Etter litt agentrulett med svar som at det var en håpløs sak fordi jeg ikke ringte tidligere, noen diskusjoner om å gi dem en konkret destinasjon som vi ønsker (Star Alliance-motoren på SAS nettside fungerte ikke, og jeg gjorde det ikke vet noen annen måte å finne reiser på), møtte jeg endelig en agent som heter George som jobber hjemmefra i Hellas. Veldig hyggelig fyr! Han sa at han ville være i stand til å gi oss en måned til å velge hvor vi vil dra, jeg var så lei av agent roulette greier at jeg spurte ham om jeg bare kunne bestille det med ham nå. Jeg fortalte ham om saken vår, og han sa at jeg skulle gi ham et par destinasjoner slik at han kan søke. Jeg sendte raskt melding til frøken og ba henne gi meg tre destinasjoner. Den hyggelig agenten holdt seg på linjen mens jeg gjorde dette. Det første alternativet var selvfølgelig Turks og Caicos, men for en annen måned - juni 2022. Vi ble virkelig solgt på Turks og Caicos etter å ha drømt om det i så mange måneder at vi fortsatt ønsket å reise dit. Andre alternativet Maldivene og det tredje alternativet Mauritius. Han kunne fortsatt ikke finne alternative bestillinger for Turks og Caicos for sommermånedene, Maldivene var vanskelige å rute, så han tok en idédugnad og foreslo noen datoer for Mauritius, han kunne finne en to ukers tur med start 1. juni. Han var ny, så han visste ikke hvordan refusjonsprosessen kunne fungere, hvis vi ville få poengene og CT umiddelbart, så han ringte en kollega ved en annen avdeling. Etter omtrent 10 minutter med et oppriktig lykkelig hold (jeg hadde aldri vært så glad for å bli satt på vent på livet mitt før) kom han frem med en løsning. Han hadde en kollega i den andre enden som ville refundere CT og poeng umiddelbart slik at han kan bestille oss på to ukers turen. Kontantrefusjoner fra SAS gikk tilbake til Chatflights, og så fikk vi bestilt med den nylig refunderte CT-en og ny debitering. Jeg var så takknemlig for fyren, frøken var glad og alt så bra ut. Vel, poengene ble aldri trukket fra. Første reiserute Dato: 1. juni OSL - IST - MRU MRU - IST - OSL Spole frem tre uker, vi har en PNR, CT er brukt og planlagte datoer, men poeng er fortsatt på EB-kontoen. Jeg begynner å lese på nettet om hva som skjer hvis din awardflight er booket, men poengene dine blir ikke trukket. Vel, det er noen mennesker som har vært heldige som ikke har fått poengene trukket, og de dro på flyturen. Det er også noen skeptikere som sier at flyselskapet vil komme for deg på et tidspunkt i fremtiden. Kontantrefusjon er nå sendt til Chatflights som refunderte meg SAS-avgiften og deretter konverterte en del av Chatflights serviceavgift til kreditter jeg kan bruke i en fremtidig bestilling. Den kreditten er der fortsatt til i dag og utløper aldri. Jaja, kanskje de kan finne oss ANA første klasse en dag i fremtiden. Fem uker etter bestillingen begynner jeg å føle skyld. Det endte med at vi ringte SAS og jeg møtte en kvinne som syntes det var rart at poengene ikke ble trukket. Hun tar det kjapt og ønsker meg god tur i sommer. Uken etter kanselleres en etappe uten alternativ ombooking. Vi har fly til og fra Istanbul, men ingen vei til Mauritius og tilbake. Jeg gikk på agent roulette noen ganger til. Etter en stund møter jeg en hyggelig dame som kan tilby meg en tre ukers tur som starter en uke etter den opprinnelige bestillingen. Hun prøver å gi meg et fly med så lite transitt som mulig, vel, nasjonaliteten min kan ikke tillate meg å reise gjennom London uten å søke om transittvisum. Vi finner noen alternative ruter, og så får jeg en idé. Det ville vært fint å teste forskjellige lounges. Frøken er *A Gold, så vi kan komme inn i Gold Lounges. Jeg tar den med flest transittider. Hun synes forespørselen min er litt merkelig, men booker meg på den likevel Reiserute OSL - CPH - FRA - IST - MRU MRU - IST - FRA - OSL Livet er bra, helt til jeg finner ut to uker senere at min nasjonalitet ikke tillater meg å bli mer enn 14 dager på Mauritius. For helvete! Jeg spør på IF, om noen vet om inn-ut-inn hacket kan hjelpe med å reaktivere visumet i MRU. @tobeornot999 svarer at dette har fungert for reiser i Asia, men Afrika er ikke sikker. Det kan også fungere. https://insideflyer.no/forums/threa...r-vanlig-poengreise.9284/page-260#post-439432 What gives? Vi har nå et 7 dagers opphold på Mauritius, ut til den franske delstaten Reunion i 3 dager og så tilbake til Mauritius i 14 dager. OSL - CPH - FRA - IST - MRU - RUN - MRU (SK og TK) MRU - IST - FRA - OSL (SK og TK) Vel, livet skjer, blir FRA – OSL nå MRU - IST - FRA - CPH - OSL Vi ønsker å bestille toppstatus med deal fra @milehigh , men så blir det komplisert fordi vi vil ha et AI bestilling og til og med GHA Discovery hadde en veldig merkelig avbestillingsregler. Vi bestilt overnatting ved hjelp av Viatrumf, Airbnbs og lignende. Jeg er GHA Platinum, så jeg får én oppgradering i stedet for de to han kunne ha tilbudt. Kanskje vi kan prøve det neste gang. Jeg leste på IF at noen få flinke mennesker har fått kansellert fly samme dag. Innvendig begynner jeg å få panikk. Hva om SAS kansellerer flyet vårt på dagen. Vil de refundere CT? Hvordan dekker forsikringen slike ting? Dette førte til at jeg spurte det ubesvarte innlegget https://insideflyer.no/forums/threa...r-andre-poengreiser.16163/page-98#post-442197 https://insideflyer.no/forums/threa...rsikringer-samletråd.9921/page-20#post-443305 Det ser ut til at ingen vet Vel her er vi i dag, 6. juni og ingenting er kansellert. Reisen til to unge nordlendinger til den sørlige halvkule starter. Det er vinter der borte med deilige temperaturer på 22-28 grader. Heldigvis er jeg ikke en for noe over 30 grader. Jeg har akklimatisert meg så mye til været i Tromsø at da jeg sist besøkte hjemlandet mitt i 2018, gjorde jeg det kult å sove på kjølige marmorgulv fordi været var for varmt. Det var 28 grader på den tiden.
Takk alle sammen. @indahla @RoadKing @Ombo @ccurrahee @Eddie47 hvis du finner noen turer, gå for det. Vi har gledet oss til turen en stund nå og gleder oss til å smile øre til øre når vi lander! @holmen fingrene krysset. vi fikk noen haker etter landing ved osl. Men det er Zen-modus så langt!
Alle reisebrevposter skrives i etterkant. Date: 5 juni. 1. Leg: TOS - OSL Flyselskapet: FS Kabinklasse: Ung // Eco Vi valgte å fly med FS for dette da det var rimeligst for oss. Siden vi var under 29, tilbød de oss 2 innsjekket bagasje hver for circa kr 400. For en god deal. Det var flott å fly med FS. Ettersom jeg brukte invitasjonen fra @Henrik og inviterte vennene mine, har jeg to kuponger som venter på å bli aktivert. Kuponger trenger en fra et fly for å bli aktivert, så dette er to birds eller rettere sagt tre birds (å komme til OSL, 2 innsjekket bagasje, Flyr-kupong) med en relativt billig stein. Sammenlignet med DY som jeg tok til SVG for en måned siden, og fikk meg til å lage dette tråd (https://insideflyer.no/forums/threads/nødhjelp-donsajonstråd-bagasje.17887/), ser ikke flysetene deprimerende ut. Også sammenlignet med SK som sist gang tildelte meg et tilfeldig sete (og da måtte jeg finne frøken [på en annen klasse med gullstatus] et sete ved siden av meg – dette er også en lang historie som måtte omhandle bagasjegodtgjørelse, SAS gull tilbud + prispunktet) Her forlater vi Tromsø, med fortsatt snø på fjelltoppene Flyturen er relativt fylt, men ser romslig ut. Vi kunne velge utgangsseter ved innsjekkingskiosken. Hvem elsker ikke plass til å strekke på bena. Tilsynelatende er de det eneste flyselskapet som tilbyr produkter fra Mack. Vårt herlige lokale og verdens nordligste bryggeri som ligger i vakre Tromsø. Arktisk vann smaker veldig godt i high altitude. I tillegg var det en gratis flaske. Jeg merker meg at de også tilbyr 110V/60hz ladeuttak ombord for de som kommer fra utlandet. Dette er nytt for meg, og jeg synes dette er veldig smart. Jeg har ikke sett det samme på SK og DY. Touchdown i solfylte Oslo før tid: 20:11 i stedet for 20:30. Takk for en fantastisk reise uten flyører FX Gleder meg til å bli med den blå livery til CPH neste
Heerrrregud! For en måte å starte turen på. Bagasjen vår ble skadet. Enkel løsning, tenkte jeg. Vi får bare en erstatning fra Flyr's kiosk. No way! De har ingen bagasje på lager, og jeg må kontakte flyselskapets bagasjetjenester på nett. Wow!! Jeg ringt forsikringsselskapet, vel, jeg må også fylle ut det på nett, men agenten sier at jeg ikke får svar før tirsdag, da det er helligdag på mandag. Et alternativ er å kjøpe bagasje på flyplassen og så håpe det blir dekket, men ingen garantier. Jaja! Vi overnatter på Thon Oslo Airport. Thon Platinum gjør det mulig å reservere et rom for én person, og deretter ringe hotellet for å legge til en ekstra person på rommet gratis. Dette kommer også med frokost. Vi blir oppgradert til et business room. Fint rom, ikke like artsy eller fargerikt som de andre Thon-hotellene vi har vært, men bra for en god natts søvn før et tidlig fly. En herlig og fortjent natts søvn i hovedstaden. Heldigvis setter vi tidlig alarm slik at vi kan ha litt tid til å spise frokost på hotellet før bussen kommer - 07:10
Håper resten av turen går uten styr! Men det ser ut som du takler det meste med et smil. Ha en flott tur videre
Skrevet i etterkant Sted: Thon Oslo Lufthavn Dato: 6 Juni 05:45 Alarmen ringer. En tidlig start på dagen når SK til CPH går kl 09:55. Vi er ikke sikre på hva vi kan forvente på SAS Gold Lounge OSL (first timers), så vi bestemmer oss for å spise en skikkelig frokost på Thon Oslo Lufthavn. Thon er kjent for prisvinnende frokosttilbud, og vi har hatt glede av det de tilbyr mer enn noen få ganger. Jeg elsker varme måltider om morgenen. Så jeg går rett til varmedisken. Frøken tar en titt rundt og nøyer seg med pålegg, rekesalat og brød til å begynne med. Rekesalaten er litt for salt sier hun, men det var en hjertevarmende frokost etter min mening. Jeg har en sweet-tooth, så jeg har også en liten dessert. Something must kill a man!
07:20 og vi ankommer OSL via shuttlebuss Vi bruker innsjekkingskioskene og skanner passene våre. Maskinen sier at en av passasjerene trenger manuell behandling. Den passasjeren er meg. Vi ser tilbake på kaoset av mennesker ved baggage drop og de manuelle innsjekkingsskrankene. Vi holder oss positive, med tanke på at Business-skranken vanligvis har færre køer. Når vi ankommer står vi foran i køen. Etter 3 minutters ventetid er det nå vår tur. Dokumenter som trengs - Pass - Oppholdstillatelse - Reiseforsikringsdokument, ikke reiseforsikringskortet - All in One reiseskjema for Mauritius - Hotellbestillinger Damen sier at jeg bare kan være på Mauritius i to uker. Heldigvis er jeg godt forberedt, så på tide å teste ut inn-ut-hacket! Hun trenger ekstra dokumenter - Reunion flybestillinger Hun ringer til en kollega, og 30 minutter senere har vi boardingkortene våre
Etter at fruen har gjort noen kjøp fra Tax free, drar vi over til SAS Gold Lounge. For å være ærlig, er opplevelsen ganske skuffende. Vi bruker ofte Domestic Lounge, og det ser ut til at det er mye bedre. Vi foretrekker planløsningen, sittearrangementene og fasilitetene i den domestic lounge. Vi husker også at før i tiden hadde domestic lounge til og med et treningsstudio. Hva innebærer Gold med hensyn til en flyplasslounge? Vel, 3 Gold Lounges igjen. Ingenting som ikke kan fikses med en iskald øl for øyeblikket. Neste stopp CPH via skott seter!