Japan i mai!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gullars, 27. febr 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hei.

    Jeg var godt i gang med planleggingen av en Japan-tur i mai, men måtte avbryte grunnet litt uforutsette hendelser. Nå ser det ut til å ordne seg likevel, og da er jakten i gang igjen :)

    Kort oppsummert: Jeg og fruen ønsker oss et par uker i Japan i mai, og ønsker å klemme inn fridagene 10., 17. og 21. mai. Jeg har EBS, CT og 186.000 poeng. Jeg har aldri booket bonus/business/CT-billetter før (alt dette er helt nytt for meg), så jeg tenkte å rådføre meg litt før vi bestiller :)

    For eksempel tenker jeg at avreise 9./10. mai og retur 25./26. mai kan være fint. Jeg har da funnet følgende alternativer som for meg synes bra:

    Tur:
    OSL-FRA 18:45 - 20:50 (2h 5m) LH 867 | Airbus A320-200
    FRA-PVG 22:05 - 14:50 (10h 45m) LH 732 | Boeing 747-400
    PVG-NRT 17:05 - 21:00 (2h 55m) NH 960 | Boeing 787-8 Dreamliner

    Retur:
    HND-PEK 8:30 - 11:20 (3h 50m) CA 184 | Airbus A321
    PEK-MUC 12:35 - 16:40 (10h 5m) LH 723 | Airbus A380-800
    MUC-OSL 19:05 - 21:15 (2h 10m) LH 2456 | Airbus A319 (Økonomi)

    eller

    HND-PEK 19:40 - 22:40 (4h) CA 168 | Airbus A321
    PEK-IST 0:10 - 5:20 (10h 10m) TK 21 | Boeing 777-300ER
    IST-OSL 7:40 - 10:30 (3h 50m) TK 1751 | Airbus A330-200

    Siden returen blir et par timer kortere i luften via MUC tror jeg kanskje at jeg foretrekker det selv om dette da blir med Økonomi fra MUC til OSL. Har dere ellers noen refleksjoner rundt ruter/flyselskap/fly? Er det bra opplevelser å fly disse på Business til Tokyo, eller kan jeg finne bedre alternativer ved å lete mer? Hvilke selskaper og maskiner bør jeg primært lete etter?
     
  2. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hjalp akkurat sjefen med å booke følgende (i juli rett nok), alt i biz.
    OSL-FRA (LH 859)
    FRA-KIX (LH 740, B747)

    NRT-BKK (TG 647, A330)
    BKK-FRA (TG 920, A380)
    FRA-OSL (LH 866)

    Merk: Jeg fikk ved første forsøk beskjed om at SAS ikke kunne booke FRA-PVG-NRT, som var grunnen til at jeg lette opp FRA-KIX, men det skal vel strengt tatt være mulig.. Om du "uansett" har tenkt deg til feks Osaka, Kyoto, Hiroshima, kan det jo være en ide å fly til KIX (Osaka) på tur ut, i stedet? Jeg ser det er ledige biz-billetter på LH740 den 9. mai, feks.

    "Vi" valgte via BKK på vei hjem litt fordi vi ikke fant all verdens med muligheter; og litt fordi de ville ha noen timer i BKK. TG920 lander på FRA 06:00, mens LH866 tar av fra FRA 07:05, noe som i alle fall i teorien skal gå bra. Personlig, helt subjektivt, ville jeg foretrukket en nattflyvning hjem sammenlignet med en dagflyvning. Men det er jo helt subjektivt.
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Klarer du å skrape sammen 4.000 poeng til (så du når 190.000) kan du fly F. Er ikke sikkert det er ledige seter men det hadde jo vært gøy =)
     
    Nanping liker dette
  4. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Gled deg! Tilbragte 17 mai i fjor i Tokyo, da jeg og kona brukte vår første CT. Vi hadde ei kjedelig, men veldig grei rute: SAS C t/r.
     
  5. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig ville jeg nok valgt returen over München istedet for Istanbul, da det er lotto hva du får mellom IST og OSL - kan vel ende med vanlige økonomiseter. Noen elsker loungen i IST, noen er mer likegyldige - uansett har dere kort tid der og det er svært tidlig om morgenen, så får vel ikke så mye nytte av den uansett. Har ellers fløyet med LH biz, og det er et veldig solid produkt, selvom det ikke kan måle seg med en god del andre selskap. Husk isåfall å velge seter på venstre side av flyet, da disse vinkles mot vinduene og ikke midtgangen.
    Ville kanskje sett på alternativer med f eks. Swiss og Austrian via Sveits/Østerrike - men det kan du jo endre til etterhvert! :)
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte egentlig at det kunne være greit å ha litt poeng igjen slik at vi kan begi oss ut på nytt eventyr på Business til neste år. Men er jo ikke rent lite fristende å forsøke... Hvor mye må jeg ut med for Business-billettene?
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for veldig gode tips. Tror jeg skal følge forslaget ditt om Osaka. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å avslutte turen på en av øyene sør i Japan, og sånt sett kunne det kanskje passet å ta returen fra Osaka.

    Vi har vært innom tanken på å ta en tur innom både her og der på tur til og fra, men har landet på at vi bare kommer til å maxe ut tiden i Japan, så kan vi heller ta noen av de andre landene ved neste anledning :)
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Vi tar mer enn gjerne imot tips! Har ikke planlagt noe som helst enda...
     
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode innspill. Hva er reglene for endring i etterkant? Er det bare at start-/måldestinasjon må være uendret og at tur/retur skjer på samme datoene? Altså at det er full frihet på mellomlandingene underveis?

    I så tilfelle kunne jeg jo f.eks. booket returen via Munchen og sett om det dukker opp bedre muligheter etterhvert?
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    140.000 for Business
    190.000 for First
    Skatter og avgifter er (så vidt jeg vet) det samme for begge og hvis du får F begge veier betaler du i praksis 12.500 poeng for å fly F pr. flight.
     
  11. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Med to uker i Japan kan dere f.eks. fly til Kyushu (eller innom Okinawa) og bruke 1-ukes Rail Pass for å ta lyntoget tilbake til Osaka/Tokyo, med stopp der dere måtte ønske. ANA har ekstra billige domestic flybilletter for utlendinger, så det er et greit alternativ hvis man vil se seg omkring.
     
    Gullars liker dette
  12. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom du også samler hos BA er innenriks «J-class» med JAL en billig måte å hanke inn noen tier points.
     
  13. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Vi hadde kun 1 uke, så bestilte en 5-dagers "Japan-i-et-nøtteskall-tur" fra japanican.com. Det var en fin rundreise, med guidede turer i Tokyo, Kyoto, Mt.Fiji, Mt. Hakone mm. All transport og overnatting inkl, men også en del fritid på de ulike plassene. Første gang vi har gjort noe så organisert, men i et såpass fremmed land var det veldig veldig greit. Så hadde vi to dager i Tokyo helt på egenhånd på slutten. Vil virkelig anbefale å bruke noen timer i Yoyogi Park. Utrolig flott stemning, og mye morsomt å se og oppleve. Ta gjerne med ei flaske vin for en liten picknick i parken :)
     
    Gullars liker dette
  14. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    ...og etterpå en kaffe eller akevitt på Fuglen, like ved, om man savner gamlelandet? :D
     
    wilco and Gullars like this.
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ble jo litt for fristende. Får vel inn amex-poengene mine i morgen. Frykter at jeg har hatt for lite omsetning på kortet, men er jeg heldig klarer jeg å passere den magiske grensen. DNB-poengene får jeg vel ikke før i midten av mars, og er usikker på hvor lenge jeg skal våge å vente med å bestille...(?)
     
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Angående First og ombooking har jeg jo lest denne, som var meget interessant: https://medium.com/travelbox/jakten-på-de-riktige-billettene-e544c4e23976

    Spørsmål: for at jeg skal kunne ombooke til Lufthansa to uker før avreise, er jeg da avhengig av å ha en opprinnelig billett vi Frankfurt? Eller kan jeg for eksempel klare å ombooke Oslo-Paris-Beijing-Tokyo til Oslo-Frankfurt-Tokyo? Virker som det er vanskelig å finne tilgjenelige First-billetter fra Frankfurt per nå på ønsket avreisedato.
     
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje du kjenner noen med 300,- Trumf? Det gir over 4.000 EB og dermed har du nok :)
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan booke om hele billetten hvis du ønsker.
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Det må jeg jo klare å finne ut av :) Hvordan gjøres denne vekslingen? Tar det lang tid, og koster det noe å gjennomføre den?
     
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Kult. Da er jo egentlig trikset å bare finne noen First-turer på riktige datoer nå, og følge med argusøyne om det dukker opp bedre alternativer som jeg kan ombooke til :) Krysser i første omgang fingrene for at det dumper inn tilstrekkelig med poeng på amexen i morgen, så får jeg eventuelt bevege meg på Trumf-tiggerferd etter det! :)
     

Del denne siden