Toronto-Tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 16. aug 2018.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en venn i Toronto som jeg tenker å besøke i starten av Desember og jeg har kikket på en del flybilletter. Nylig etter å ha reist med SAS i sommer (AMS-OSL-TOS) ble jeg sølvmedlem og har hittil hatt 11 reiser (Ikke vet jeg helt hvordan de teller det der)

    Men uansett, så da har jeg søkt gjennom Skyscanner (billigste alternativ, så da blir det nok ikke noe mer en økonomiklassen på meg) så fant jeg en reise fra OSL til YYZ til litt under 3k via Ticket.no, da blir det
    Lufthansa Airbus A320 OSL-FRA 06:00 - 08:20
    Air Canada Boeing 777-300ER FRA-YYZ 10:00 - 12:35
    Air Canada Boeing 787-9 YYZ-ZHR 16:45 - 06:25
    Swiss Bombardier CS100 ZHR-OSl 09:40 - 12:05
    Også Norwegian mellom OSL-TOS (Da de er billigst og jeg kan få rimelig ungdoms priser) og TOS-OSL

    Jeg tenker å være der litt over 1 uke og tenker å besøke Niagarafallene og en kjapp tur inn til USA. Har også sett på fly mellom Toronto og Montreal bare for å opptjene litt bonus og for å besøke litt mer av Canada når jeg er der. Men mest sannsynlig blir det ikke Montreal når jeg er der. Dette blir første gang jeg bestiller billett gjennom et reisebyrå og regner med at det går greit og jeg får vel opptjent Eurobonus da? Noen erfaringer med det?

    Noen som har noen tips til denne reisen min? Hvordan er det å komme seg fra non schengen terminalen til Schengen terminalen i Zürich? og i Frankfurt? eTA er for lengst anskaffet og det blir første gangen jeg flyr over Atlanteren. For det meste har mine reiser vært innad i Europa, med engang til Bangkok og derfra til Japan.

    Leser mye på dette forumet her og dette er forsåvidt min første post på siden, noe som sikkert merkes.
     
    Kristian and Edvard like this.
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen!

    Det skal gå bra, i verste fall kan du etterregistrere.
     
    Avixlo liker dette
  3. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Litt over en uke i Toronto er allerede litt knapt, så en tur til Montreal og til USA er litt ambisiøst synes jeg.

    Nå veit jeg ikke hvor i Toronto din venn bor, men det er en flyplass nede i Toronto sentrum, Billy Bishop City Airport (YTZ) hvorfra Porter (PD) har flights til hele østkysten av Nord-Amerika. Så hvis du vil reise ut mens du er der, så anbefaler jeg dette på det varmeste. Når ikke været er dårlig/forsinkelser, så er servicen ombord på Porter, hands down, den beste i klassen. Jeg pleier å bo nede i sentrum og man har da gangavstand til terminalen via en undersjøisk gangtunnel i Little Norway Park, ca. 15 minutter unna. Har reist til YUL, EWR og MDW derfra mange ganger.

    Utenom Niagarafossen og CN Tower, så har ikke Toronto og omegn de store turistattraksjonene slik f.eks. New York har. Men man har butikker og restauranter fra alle verdens hjørner over alt. Så du gjør godt i å besøke venner mens du er der borte.

    Hvis du vil ha poeng, så må du huske på at Air Canada gir veldig dårlig opptjening på de billigste bookingklassene.
     
    Avixlo liker dette
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte bare kort tur over. Ikke mer en det. Mindre enn 24t inn til USA. Tenkte sånn at når jeg var ved Niagarafallene så kunne jeg tusle over og om det er noe å gjøre på den siden kan jeg gjøre det også.

    Montreal var også en kort tur. En type sidekick på 2-3 dager. Regner med at jeg kommer til å reise mer over til Toronto de neste årene. Men kan også hende jeg være blir i Toronto, men en kjapp svipptur over grensa ved Niagarafallene blir det!

    Vennen jeg besøker bor i "North York" bydelen.

    Den skal huskes på. Kanskje jeg gjør om bestillingen til Lufthansa, ses jeg kan få det i samme prisklasse om det gir bedre opptjening
     
  5. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Var i både Toronto og Montreal i sommer, begge byene er flotte om enn noe ulike. Det går for øvrig også helt fint å ta tog mellom byene. I tillegg til CN Tower osv i TO ville jeg fått med meg Trinity Bellwoods/West Queen West nabolagene. Flotte parker, gode restauranter og barer med uendelig utvalg. Distillery District er også et kult område. Dersom kunst er din greie går kunstgalleriet der for å være veldig fint. Sjekk ut Hockey Hall of Fame om du liker ishockey. Ellers er Kensington og matsmaking på St. Lawrence market en hyggelig aktivitet. Niagarafallene er flotte men jeg må si jeg fikk litt fnatt av området rundt. Forventet en naturskjønn opplevelse, men foruten fossefallene er dette et overkommersialisert område på grensen til det absurde.
     
    Avixlo liker dette
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Toronto er en fantastisk by. Jeg var der i jobbsammenheng i 2015 og planen er å dra tilbake neste år. Utenom det som er nevnt over er det masse gode restauranter med egne mikrobryggerier. Liker du vinyl så er Sonic Boom i chinatown absolutt å anbefale. Ontario kunstgalleri er også meget spennende.

    Niagarafossen var litt sånn been there done that altså, litt som times square egentlig. En må innom når man er der første gang, men vet ikke om jeg forventet noe mer? Eller så er jeg ikke så fascinert av fosser muligens.

    Det som er positivt nå er at de har fått togforbindelse ut til flyplassen, noe som gjør transport mye enklere. Husk også at du må fikse Canadas svar på ESTA på forhånd.
     
    Avixlo liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Skal selv til Toronto nå i september, kan null om ishockey men vil gjerne se en match når vi først er der. 13 eller 14 sept, er det noe å få sett i Toronto?
     
    Alfred liker dette
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ja ETA er greit å få ordnet sann man slipper inn :p
     
    Alfred liker dette
  9. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Det er nesten umulig å få billetter til en Toronto Maple Leafs (sic). Alt selges ut til sponsorer lang tid i forveien og man trenger kontakter for å få disse. Prøv heller Toronto Blue Jays (baseball) eller Toronto Raptors (basketball). Begge spiller i henholdsvis MLB og NBA.
     
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    NHL starter ikke før 4 oktober
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Det er alltid mulig å få fatt i billetter, spørsmålet er bare hva som er reservasjonsprisen :p
     
    thomassg liker dette
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,306
    Likes mottatt:
    35,173
    Bonuspoeng:
    293
    Uten å ha dobbeltsjekket mener jeg at med Air Canada opptjener man ikke EuroBonus-poeng i det store og hele inneriks i Canada, i alle fall ikke i økonomiklassene. Dog kan jeg ta feil.

    EDIT: Her står alt:
    https://www.sas.no/en/eurobonus/partners/flygbolag/air-canada/

    Velkommen til galskapen (forumet)! :)

    Har ikke SAS også ganske gunstige ungdomspriser? Sånn dersom tanken var å få sanket flest mulig bonuspoeng innenfor EuroBonus-verdenen, altså. Altfor lenge siden jeg var ungdom, så sjekker ikke slikt lenger :rolleyes:
     
    Avixlo liker dette
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Korrekt, men pre-season starter før og Toronto har et knallgodt lag. Fyller garantert stadion i pre-season også. AHL-laget til Toronto (farmerligaen) heter Toronto Marlies, mulig de starter tidligere.

    Kan ellers anbefale baseball. Så Blue Jays - Yankees og det var overraskende morsomt. Men drikk øl på forhånd. Det koster litt per halvliter inne på stadion. Baseballkamp er garantert mye billigere enn hockey også. Men ikke like fartsfylt.

    Det er vel bare de laveste klassene som ikke gir poeng innenlands.
     
    Kristian liker dette
  14. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    1,345
    Bonuspoeng:
    113
    Husk ESTA da..

    Er vel ikke så veldig mye spennende å gjøre rett over grensa, men hvis du disponerer bil så kan du jo ta en roadtrip rundt Lake Erie og kjøre over grensa igjen i Detroit.. Da får du sett litt i hvert fall.
     
  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    eTA ble anskaffet i Våres, så Canada ønsker meg velkommen så fort jeg reiser.
    Jeg leste også på den offisielle norske siden om ESTA under hjelp: "Hva om jeg er en statsborger av et land som deltar i VWP og jeg ankommer USA fra Canada eller Mexico?
    Hvis du er en statsborger av et land som deltar i Visa Waiver Program (VWP), og du ankommer USA via fastland fra Mexico eller Canada, behøver du ikke å ha en ESTA-registrering. Hvis du ikke har en ESTA-registrering, må du fylle ut papirskjemaet I-94W og gå gjennom en manuell adgangsbehandling ved fastlandsgrensen. Hvis du har en godkjent ESTA-registrering når du ankommer USA ved en fastlandsgrense, trenger du ikke å fylle ut papirskjemaet I-94W og adgangsbehandlingen utføres raskere. Hvis du imidlertid får utlevert et grønt I-94W-kort ved avreise fra USA, skal du fylle ut kortet og innlevere det. Hvis du ankommer via fly eller skip, trenger du ikke å søke om en ESTA-registrering." Så jeg tror jeg skal klare det. Men å leie bil var ingen dum idé! Er 20 når jeg tenker å reise i Desember.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  16. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Det er ingen problem å kjøre over grensa så sant du har ESTA, men være forberedt på at det tar en til to timer på grensa for å få innreise. Mye kø og shabby lokale, men går greit hvis man har litt tålmodighet. Buffalo er forøvrig en fil by, spesielt nede ved waterfront.
     
  17. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    Okey. Takker for tips her.
    Tror jeg utelukker reise til Montreal, det får jeg hellet bruke tid på neste gang jeg besøker Canada som jeg regner med blir i 2019 eller 2020. Men en kjapp tur inn til USA tenker jeg meg når jeg først skal se Niagarafallene. En Roadtrip langs Lake Erie virker ikke ut som en dum idé så det skal jeg kikke på litt nærmere.

    Tenker å reise 1.12 til 9.12 på økonomiklassen gjennom Star Alliance for å sanke poeng. Reisen jeg lurer litt på er den jeg har beskrevet over. Har også en liten intern greie med en kamerat av meg (Han leder hittil) om å reise til flest mulig land og flest mulig flyreiser. (Ikke veldig miljøbevisste her) Derfor lurer jeg litt på Zürich på tilbakeveien (Da kan jeg sette Sveits på kartet)
    Men så har jeg funnet en billett till 100kr rimeligere og da blir det Frankfurt begge veier. Lufthansa 747-4 til og Air Canada 777-300ER men da måtte jeg mellomlande på YUL (husker ikke den flytypen)
    Men prisen på begge var ok for mitt budsjett. Under 4k er jeg fornøyd sånn egentlig.

    Så over her anbefalinger om Baseball og Ishockey. Det er vel ikke Baseball i Desember, men kanskje Ishockey?

    Jeg jakter bonus ja! Kanskje det blir SAS til og fra Tromsø. Prisforskjellen er på ca. 70kr med bagasje og 170 uten bagasje (Ikke tenkt SAS go light da). Jeg er "ganske ny" i bonusjakten så har ikke helt kontroll på det.
     
    Last edited: 16. aug 2018
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Den vanlige regelen er at du må dra inn i landet for at det skal telle. Transit på flyplassen i ZRH er ikke et besøk i Sveits.

    Non-Schengen (AC lander på E) til Schengen A er kjapt og enkelt.
     
    Upsaker and Avixlo like this.
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    Får 3t 15min på ZRH, er det nok til å komme seg fra E og ut av flyplassen for å så komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Trenger vel egentlig ikke noe mer enn det. Menn sånn siden jeg reiser inn i Schengen har jeg jo "gått inn i Sveits"
    Var den oppfatningen jeg og kameraten min fikk når vi sjekket Schengen regelverket i forbindelse med Schiphol.

    Hvilken flyplass er best? Frankfurt eller Zürich? Har vært på FRA en gang tidligere med fly fra Zagreb (Croatian Airlines) med bytte av fly videre til Oslo (Lufthansa) Men det gikk kjapt så fikk ikke noe inntrykk, sånn bortsett fra at jeg tok et "tog" fra den ene terminalen til den andre.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Med den tiden rekker du ta toget til sentrum i Zurich (12 minutter) for en liten spasertur før dere drar tilbake til flyplassen. Fin julestemning i desember.

    Se hva klokken er når du går ut gjennom tollen og hvor mye folk det er på tur, eventuelle forsinkelser. Tilbake ved check-in ZRH 60 minutter før flyet til Oslo går fint.

    Forbindelse til Canada på FRA med 1:20 i starten av desember er ikke super god tid. Jeg ville lagt inn bedre margin. MUC er en bedre flyplass på alle måter.

    https://www.flyertalk.com/forum/luf...ide-connecting-fra-fra-connection-thread.html

    Economy Light (K) som du trolig ser på gir 25% miles/poeng til EuroBonus.

    Forklaring på hvordan regne ut.
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden