Det er smått patetisk, noe bare en fagforeningsmann kan makte å dra fram av argumenter når det antydes at svenske og danske skattebetalere skal redde norsk infrastruktur.
– Norge må ta et ansvar nå. Vi kan ikke forvente at den svenske og danske stat skal ta ansvar for norsk luftfart, norsk infrastruktur og norske distriktsarbeidsplasser, sier han.
Han er gammel nok til at han bør huske den gang da norske reisende måtte blø for at SAS skulle kunne ha "gi bort" priser på rutenettet utenfor Norge.
Norge er, og har alltid vært ryggmargen i SAS' virksomhet, det er her de har tjent penger. Både pga betalingsvillighet i det offentlige såvel som det private samt et reguleringsvillig styre og manglende alternativer i form av bane og veg.
SAS er til fordel for Norge, men Norge greier seg fint uten SAS. Vi har Norwegian, og det er andre som gjerne kaster seg over gullgruven skulle SAS kaste inn håndkleet.
Samma det, jeg syns godt regjeringen skal støtte opp om SAS (og Norwegian) ettersom det er hensynet til fellesskapet som har ødelagt for virksomheten, så er det rimelig også, at fellesskapet trår til og hjelper til.
Men. Nei, no, nix statlig eierskap. Den biten er vi ferdige med. Det å ha en stor statlig eier er ødeleggende. Staten evner ikke å drive bisniss, det blir et uendelig pengesluk.
En skal også notere seg bak øret, at det at SAS sier opp en 5-6 tusen nå ikke nødvendigvis blir reversert om det kommer noe statlig støtte. Det kan meget vel hende at dette også blir en del av en rasjonalisering.