Tour de Lounge 2018: LAX i F - Uncharted Territory

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 02. juni 2018.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en velykket "første utgave" av "Tour de Lounge", og med god research på LHR er det på tide å utforske nytt territorie! Denne gangen, armert til tennene med F-billetter i OneWorld tar undertegnede og @Bernd en langhelg til LAX for å se hva de har å by på i First!

    Vi har følgende flyrute denne helgen:
    OSL-LHR - British Airways - Airbus A319 - Business
    LHR-LAX - American Airlines - Boeing 777-300ER - First
    LAX-LHR - British Airways - Airbus A380-800 - First
    LHR-OSL - British Airways - Airbus A320 - Business


    Dette gir oss følgende lounger vi skal igjennom på denne utgaven:
    - OSL Lounge (Premium)
    - Gjensyn med Cathay Pacific First Class Lounge T3 LHR
    - American Airlines Flagship Lounge LAX
    - Qantas Airways International First Lounge LAX
    - British Airways: The Concorde Room LHR


    Vi har også tatt selvkritikk fra første runde med "Tour de Lounge", hvor det ble kommentert man tross alt burde være litt utenfor flyplasser også... ;) Det blir derfor to netter i Long Beach, med testing av et par Hyatt-hoteller samt Westin!
     
  2. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Når dere over 3 hoteller på 2 netter?
    Det blir supert å følge dere på turen! LAX er jo en utfordrende flyplass uansett hvilken klasse man reiser i har jeg inntrykk av....
     
    haakonks liker dette
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Først litt bakgrunnsinformasjon om denne turen:

    Billetten ble opprinnelig booket tidligere i vinter, når BA hadde salg i First, og planen var egentlig å fly OSL-LHR-SAN-LAX, og vi var egentlig fire personer som skulle reise. Så endret ble flyvningen fra SAN-LAX med AA endret, slik at SAN-LAX hadde avgang før LHR-SAN ankom.

    Vi hørte selvsagt ingenting fra BA, så vi måtte selv ringe for å booke oss om til en direkteflyvning fra LHR-LAX med 787-9 (Troubleliner). Som sikkert mange av dere vet så er det masse trøbbel med RR Trent motorer på 789. Derfor avgangen fra LHR-LAX med BA kansellert i begynnelsen av mai, vi hørte selvsagt ikke noe fra BA, men etter en ukes tid ble tre av oss booket om, og på den siste skjedde ingen ting.

    Dette endte dessverre med at to av oss kansellerte reisen, men to av oss tar allikevel turen. Det er uansett skuffende å se hvor dårlig kundeservice BA har for passasjerer i First. Det føles som at BA har en "race to the bottom" med hele produktet.
     
    SAJblue, RoadKing, petterel and 8 others like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har delt oss på hotellene, @Bernd har SPG Platinum som skal opprettholdes, og jeg er Hyatt Globalist som også trenger sine netter.
     
    Kristian liker dette
  5. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner.....greit å benytte muligheten til å sove aleine ....særlig siden kona ikke er med
     
    MilageRune and DanH like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge 1:

    OSL Lounge (Premium)

    Mange her, inkludert meg selv har vel en tendens til å svinge til høyre mot SAS lounge på OSL... OSL lounge brukes av de fleste flyselskapene som ikke er i Star Alliance, det er også mulig å kjøpe tilgang til OSL lounge, dette er nok en av grunnene til at de har kommet med en ny (god gjemt) Premium del. Denne delen ligger rett etter resepsjonen i lounge. Premium-delen er reservert for passasjerer i Business eller statuskunder i OneWorld og SkyTeam.

    IMG_0838.jpg

    Ganske stille en fredag formiddag. Det kom noen flere etterhvert, men vi var de eneste her en god stund. Jeg tror det er mange som ikke vet om denne delen av OSL lounge.

    IMG_0839.jpg
    IMG_0840.jpg
    Maten og drikkevarene er omtrent det samme som i den vanlige delen av OSL Lounge, i alle fall på formiddagen når vi var der.

    20180601_091321.jpg
    Ut på tur, aldri sur! Er viktig å begynne inntaket av musserende vin (dessverre ingen champagne på OSL Lounge) tidlig! ;)
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Flytur 1:

    British Airways (BA 763)
    Oslo - London
    Airbus A319 - Business - 5C


    Det er ikke ofte man sier dette, men heldigvis var dette en av BA sine eldre A319-maskiner, så de hadde ikke endret til seter med redusert pitch enda. BA er i full gang med å endre til 29" pitch, også i Club Europe (aka Business).

    20180601_120814.jpg
    IMG_0842.jpg
    Maten var helt grei. Kunne velge mellom en sandwich eller en salat med kylling. Crew ombord på denne flyvningen var kjappe og hyggelige. Landet faktisk på Heathrow 15 minutter før rutetid.
     
    Edin, Baldrick, petterel and 18 others like this.
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Skal bli gøy å følge med dere på tur igjen. En fin start, og absolutt enig i at premium delen av OSL loungen er en fin og heldigvis tildels godt bevart hemmelighet ;)
     
    haakonks liker dette
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Morosamt konsept! God tur! :)

    Synd med dårleg ivaretaking når flytider endra seg, men no er reisa i gang, så satsar på at dei tar seg kraftig saman :)
     
    haakonks liker dette
  10. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    God tur, gleder meg til å følge.
     
    Bernd and haakonks like this.
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge 2:

    Cathay Pacific First Class Lounge T3 LHR

    We're baaack! ;)

    Et av poengene med forrige "Tour de Lounge" var jo selvsagt å finne ut hvor vi skulle gå på denne turen! Etter transfer fra T5 til T3 hadde vi bare en times tid i lounge før boarding. Valget var enkelt, så vi tok turen tilbake til Cathay Pacific First lounge.

    IMG_0843.jpg
    Det var en fin anledning for å ta litt lunsj før det var på tide med boarding. Maten også denne gangen utmerket hos Cathay Pacific.

    20180601_140334.jpg
    Etter middag utforsket vi også Cathay Pacific sin Business Class lounge, som også så ut som en veldig god lounge, og definitivt et alternativ hvis man er på T3 og flyr i Business eller har BA Silver (OneWorld Sapphire).

    20180601_140828.jpg
    Vi tok med en "pre-lounge-departure-drink" tilbake til First Lounge og tok en liten snack før det var på tide med boarding.
     
    Petter B-C, Adrian E, Edin and 20 others like this.
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Flytur 2:

    American Airlines (AA 135)
    London - Los Angeles
    Boeing 777-300ER - Flagship First - 1D


    Kabinen:

    Hos American Airlines er det kun i 777-300ER maskinene at de har First Class, de kaller produktet sitt "Flagship First", det er totalt to rader med 1+2+1, så 8 seter i First-kabinen.

    IMG_0846.jpg
    IMG_0847.jpg
    Vi hadde bulkhead-seter (1D og 1G) på turen over og setet til American er litt spesielt med at det kan roteres etter avgang, det kan roteres 30 grader og slåes ned til en seng, og det kan roteres 90 grader, altså med ryggen mot midtgangen, slik at man får et type kontor. Setet var bredt, og veldig behagelig.

    IMG_0859.jpg
    Etter matserveringen (som vi kommer tilbake til i neste post) ble det satt opp en liten "buffet" forran i galley med litt snack og noen matbiter. De 8 passasjerene i First har to dedikerte toaletter, så var heldigvis ikke noe problem med kø før landing slik det ofte kan være når 30+ Business-passasjerer deler to toaletter.


    Meny:

    IMG_0849.jpg

    Dette var menyen for turen over, vi hadde allerede booket "Barbecue Short Rib of Angus Beef".

    IMG_0848.jpg
    Også et bra utvalg med drikkevarer. Jeg gikk for Champagne først, før jeg til hovedretten byttet over til Cabernet Sauvignon rødvinen fra Napa Valley.
     
    Petter B-C, Edin, Baldrick and 22 others like this.
  13. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Ønsker dere en strålende tur. Leit dere ikke fikk mer tid i Cathay first loungen i London. Er enig i at premium delen av Oslo loungen ligger litt skjult. Min erfaring er at det ofte er litt bedre utvalg av kaldretter der. Konstaterer at den ikke alltid er åpen. Nyt turen og takk for fin løpende reiseskildring
     
    Bernd and haakonks like this.
  14. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Stilig opplegg! God tur.
     
    Bernd and haakonks like this.
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    AA Flagship First - Servering og Mat

    20180601_162910.jpg
    Bordet på setet til AA er stort sammenlignet med andre First-produkter jeg har testet. Begynte som alltid med Champagne og varme nøtter.

    IMG_0852.jpg

    Når det gjelder maten, la meg bare si... Wow!
    Jeg har flere ganger flydd United Global First, og maten der har aldri vært noen "høydare", så hadde derfor ikke noe særlig forventninger til maten på AA First, men der tok vi feil!

    IMG_0853.jpg
    IMG_0118.jpg
    To av forrettene: Roasted Duck og Poached Native Lobster.

    IMG_0854.jpg
    Neste var en "Jerusalem Artichoke Soup" med grillet sopp.

    IMG_0855.jpg
    Salaten kalte de "Super Food Salad", med mango og granateple.

    IMG_0856.jpg
    Hovedretten! Denne hadde vi som sagt bestilt på forhånd, "Barbecue Short Rib of Angus Beef". Kjøttet var mørt og godt, frisk koriander på toppen, og søtpotetstappen var veldig god.

    20180601_172714.jpg
    IMG_0857.jpg
    Kom dessverre ikke igjennom alt de serverte av dessert, men fikk testet "Caramelized Orange Cake" og selvsagt klassikeren når man flyr med amerikanske flyselskaper, "Traditional Ice Cream Sundae".

    Før landing:

    IMG_0861.jpg
    Ikke akkurat hva du hadde ventet deg i First, men "The Spaniard Gourmet Hot Dog" med chorizo, stekt løk og aioli. Var en positiv overaskelse! :)

    Maten var som sagt kjempebra, og at purser (Kristie), som hadde ansvaret for serveringen i First gjorde en utmerket jobb, fikk dette til å bli en av de bedre transatlantiske flyvningene jeg har hatt i First!
     
    Petter B-C, Lnbre, SAJblue and 27 others like this.
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det en fordel å ha Expertflyer abonnement. Jeg legger alltid inn alle flyreisene mine der på overvåkning. Da får jeg beskjed om både flybytter og bytte av flytider.
     
    haakonks and Kristian like this.
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hyggelig med litt One World selskaper også. Takk for at dere deler :)
     
    haakonks and Edvard like this.
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Hyatt Centric The Pike Long Beach
    Min status: Globalist
    Rom booket: Standard King (AAA Rate)
    Oppgradert: Ja, til Executive King

    Hyatt har to hoteller i Long Beach, tenkte å prøve begge to, siden vi var i USA to netter på denne turen. På dette hotellet booket jeg bare det billigeste rommet de hadde, som var et standard King-rom, dette var kun en vanlig AAA rate (som kan brukes hvis du er NAF-medlem). Ved innsjekk ble jeg oppgradert til et "Executive King", som regnes som en junior suite.

    IMG_0865.jpg
    IMG_0867.jpg
    IMG_0866.jpg

    Stiling, og nyoppusset hotell. Det er ikke noe Club/Lounge på dette hotellet, og frokost var derfor i hotellet sin restaurant. Hotellet har også en ganske stilig rooftop-pool som det dessverre ikke ble god nok tid til å bruke på dette oppholdet.

    IMG_0871.jpg
     
    Petter B-C, SAJblue, afirm and 15 others like this.
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Hyatt Regency Long Beach
    Min status: Globalist
    Rom booket: 1 King Bed (Hyatt Free Nights)
    Oppgradert: Ja, til VIP Suite


    Har bodd på dette hotellet et par ganger før, og i motsetning til det andre Hyatt hotellet så har de en liten Club også. Brukte en "Hyatt Free Night" her, og fikk suiteoppgradering til en VIP Suite som er den nest største de har på hotellet. Synd jeg bare skulle være her en natt!

    IMG_0881.jpg
    IMG_0882.jpg
    IMG_0880.jpg

    I tillegg er det som nevnt også en klubb på dette hotellet. Amerikanske klubber på hoteller er ikke som i Europa eller Asia, så man må som oftest betale noen dollar for drikke her, og utvalget av mat/snacks er ikke alltid like bra. Klubben på Hyatt Regency Long Beach er i alle fall helt ok.

    IMG_0879.jpg
    IMG_0878.jpg
     
    Petter B-C, SAJblue, Kalsnes and 13 others like this.
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Long Beach er et fint område, rundt 30 miles (ca. 20 minutter med Lyft/Uber) sør for LAX, og hvis man vil ha noen dager i Los Angeles, men mindre turister enn Santa Monica så er det definitivt å anbefale å dra hit. Det er flere turistatraksjoner her som for eksempel Queen Mary og USS Iowa. I tillegg ligger Long Beach kun 30 minutter unna Anaheim og Disneyland.

    IMG_0876.jpg
     
    alexfins, SAJblue, Baldrick and 14 others like this.

Del denne siden