Tråden om forbedringsforslag og diskusjon rundt selve forumet

Tråd i 'Testforum' startet av Herlov, 01. des 2016.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    .
     
    Last edited by a moderator: 23. febr 2020
    Insomnia4u, LN-FHU, rkvalvaa and 5 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mer aktive moderatorer og struktur, 'Ae!

    [​IMG]
     
    Last edited: 17. sept 2017
    Kristian, jonss, rkvalvaa and 8 others like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Et forum er en levende organisme som formes av de mest aktive deltagerne og moderatorer.

    Dette forumet har for tiden en stil og et innhold som føles mindre interessant. Jeg har ingen spørsmål, jeg lurer ikke på noe – og all smalltalken og smileyfacene har for meg personlig lite verdi.

    Det er flere erfarne bidragsytere som de siste årene har forsvunnet i det stille og en turnover er vel naturlig, men tenkte si ifra.

    Det var hyggelig å bidra en periode.

    Happy Travels,

    Edvard
     
    SASking, kaijoar, flying_all and 10 others like this.
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det var synd @Edvard
    Vi har vel ikke helt sammenfallende meninger på alt, men du har jo bidratt på en svært positiv måte
    Man kan vel håpe du dukker opp igjen
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Mye av grunnen til at dette forumet har stilnet som @Edvard peker på har vært at noen av deltakerne inne på forumet har oppført seg som troll og jeg håper at denne kommentaren ikke trigger trollene til å gå amok, om de gjør det så illustrerer det bare poenget fullt da.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke enig, og har vært med siden starten. Riktnok som lurker først uten å bidra mye, men synes forumet har utviklet seg i en positiv retning. Ingen spørsmål er for dumme her.

    Når det er sagt så synes jeg dine bidrag har vært positive, så det er synd om du velger å ikke delta som aktiv forumbruker i fremtiden :)

    @Laffen jeg er ikke enig i at det er troll på dette forumet. Noen tråder har skapt et stort engasjement, flyrelatert eller ei. Det synes jeg man må ha takhøyde for.
     
  7. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Laffen, du har i flere år funnet frem asjetten, brødet, brødkniven, smøret, smørkniven og pålegget, skjært opp skivene og lagt de klar til å bli smurt, og når noen kommer og smører "feil" så forstår du ikke hvorfor, og folk er troll. Eller?
     
    vegardg, drsyk, Henrik and 4 others like this.
  8. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er delvis enig med Edvard, det blir utrolig mange tråder som sklir ut i alt for mye interne vitser og fjas.

    Det er positivt at mange trives på forumet, møtes i real life og har det moro. Men det kan bli del mye interne vitser og prat i "seriøse" tråder hvor man spør om råd eller vil ha tips/triks.

    En oppfordring er å benytte egne tråder til slikt (ala krangletråden), mens resterende holdes mer ryddige.
     
    SASking, flying_all, oyvindm and 13 others like this.
  9. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er også så kjedelig at jeg henger meg på @Edvard og @Darkcho . Det blir til tider litt mye off-topic i en del tråder, og man må bla ganske mye for å komme til seriøse innlegg i det som i utgangspunktet var en seriøs tråd.
     
    flying_all, Kristian, Gullars and 5 others like this.
  10. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og kan si meg enig i at Jeg føler at det kan være en del som prater bare for prate uten å ha så mye å si. At det blir digresjoner og vitsing er fint, men også i seriøse tråder må det ofte letes for mye for å finne det som faktisk er relevant for tråden. :)
     
    RoadKing liker dette
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Håper dette i verste fall bare er en pause, og i beste fall et hint. Etter å ha vært med fra starten tror jeg kanskje at jeg synes du har vært den beste bidragsyteren. Helt subjektivt. For meg personlig.

    Men det er dessverre mulig at Norge er for lite til at det blir interessant nok innen core values.
     
    chrt, DanH, Henrik and 4 others like this.
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Forumet har utviklet seg i mange retninger siden starten. Opprinnelig ble Bonusfeber, nå Insideflyer dannet for å holde fokuset på bonusbilletter, flyprogrammer, hotellprogrammer og alt som egentlig omhandler selve reisen. Det tekniske rundt flymaskiner ordrebøker hos flyprodusentene og dertil tilhørende saker ivaretar flyprat på en super måte.

    At folk faller til og fra må man regne med siden folks interesser endrer seg av forskjellige årsaker.

    Det er alltid synd at «gamle rever» og gode bidragsytere faller fra, men vi er veldig takknemlige for alle de nye som kommer også.
    Forumet har vokst enormt de siste årene, og vi får daglig nye brukere.

    Da vil det engang bli så at det blir en viss gjennomtrekk dessverre.

    Vi har en bevisst strategi med å ikke overmoderere forumet, men å rydde der det blir kaos eller tar helt av. Stemninga her inne er javnt over særdeles god, og det er takket være medlemmene våre og et godt stykke sunn fornuft hos de dyktige moderatorene våre.

    Jeg tar mer enn gjerne imot konkrete tips og ideer om ting som savnes eller kunne vært gjort annerledes. Deres meninger er så klart viktige for oss.

    Mvh

    Tore Dyrseth
    Leder for InsideFlyer i Norge
     
    SAJblue, drsyk, chrt and 29 others like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Dette forumet har lært meg mye om hvordan man kan gjøre flyturen mer behagelig og ikke minst hvordan man kan benytte seg av godene som bonusfangst kan gi en farende fant.

    At folk er inne oppfører seg som folk – altså er trivelige – gjør at dette er et forum som er lett å like. Jeg vil våge den påstanden at det er svært få steder på Internett som dette forumet med så lite 'styggedom', herunder personangrep og tilsvarende.

    Her må jeg si at jeg delvis deler synspunktet som @Edvard, @Darkcho, @awt og @Finnks har delt over om at fjasenivået tidvis kan bli for høyt.

    Misforstå meg rett, det må være lov til å vitse og tøyse, men samtidig fører det til at tråder som ellers kunne ha vært en gullgruve av informative poster blir 'jammet ned' av den gode stemninga.

    Vi har alle et ansvar for å holde oss til temaet som tråden skal handle om. Samtidig mener jeg at det må være lov fjase her inne. Humor gjør folk gladere osv.

    Det aller beste hadde kanskje vært at første post i hver tråd hadde blitt oppdatert med de gode tipsene som hvert forummedlem bidrar med for å belyse aktuell problematikk, men da må moderator være på som en hauk, og det er kanskje i overkant kravstort.

    Mitt forslag er at dersom en tråd sklir ut i fjas og dermed fører til at 'det gode budskapet' drukner, kan moderator kanskje være litt mer aktiv og rydde litt når festen har lagt seg (altså når man har fått fjaset i fra seg) slik at tips og informasjon blir lettere tilgjengelig.
     
    Last edited: 17. febr 2020
    drsyk, paron, Earl and 6 others like this.
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Syns også det burde komme en søke funksjon i selve tråden, sånn at det er mye enklere å søke etter det man lurer på innad i tråden. Er tråden på 300 sider sier det seg selv at det blir vanskelig å finne fram til noe uten å kunne søke.
     
    Storbaba, drsyk and Insomnia4u like this.
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje endre katalogstrukturen, slik at en har egne kataloger for kontinenter og underkataloger for land. Det er jo tross alt mange her inne som sitter på god nyttig reiseinfomasjon i forhold til forskjellige land rundt om i verden. Egen tråd i forhold til å søke visum til enkelte land? Kanskje en underkatalog for hvær alliance og flyselskap?

    Det andre er en egen katalog for Cashback og rabatter, dette er særlig aktuelt når det gjelder strøm. Så det er sammensetningen av tråder hvor forbedringspotensialet ligger.
     
    chrt liker dette
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    God dag.
    Eg er glad me har fått krangletråden, og kan godt ha andre fjasetråder for oss som er litt for husvarme, og som liker å ta det litt attende når ting blir seriøst. Men som @Edvard , @Darkcho , @awt og @Finnks seier, så kan det bli litt mykje fjas, og eg skal minske mitt fjasenivå, og heller føre fjaset over til andre sider:)

    (Det vil seie undersider, eg skal ikkje trolle andre nettsider med fjas, altså:)
     
    Kristian, drsyk, chrt and 2 others like this.
  17. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Deler absolutt deres syn i forhold til at noen tråder kan skli ut litt vel mye. Jeg og moderatorene skal være litt mer aktive i trådene.

    Sånn søkefunksjon i trådene har jeg ikke klart å få til.....enda.....

    Tore
     
    Pyro, chrt, DanH and 6 others like this.
  18. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Måten jeg leser gjennom forumet er å åpne insideflyer.no/forums/find-new/posts og bla meg gjennom alt sammen. Det tar helt sinnsykt lang tid og skaper innimellom frustrasjon over å lese tråder som ikke gir meg noe. Over tid har det resultert i sjeldnere besøk på forumet. Ja jeg kunne sikkert endret lesevanene mine, men jeg mistenker at jeg fort hadde gått glipp av noen heftige tilbud/kampanjer/nyheter.

    En fin funksjon hadde vært om jeg kunne markert en tråd som uinteressant (evnt favoritt?) og deretter aldri fått opp utvalgte tråder i "new posts" filteret. Dét hadde gitt meg større leseglede.
     
    Kalsnes, kaijoar, jonss and 11 others like this.
  19. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Som "relativ beskjeden" forumbruker over mange år så er min erfaring som følger:

    # Det er noen typer brukergrupper som skiller seg ut: "Eliten" som kan alt men er moderate i sin adferd... "Sosialflyopaten" som deltar i den daglige dialogen med småprat, tilstedeværelse over alt i forumet og har dette som sin sosiale arena på godt og vondt. "NyskjerrigFlygern", som forsiktig har motet seg opp etter å ha fulgt med i skjulte over lengre tid, men som stiller åpne spørsmål og "dumme spørsmål" sett fra de som kan dette...

    # Blant de to første segmentene er det enkelte som tidvis (ikke alltid!) er vel varme i trøya, og har sterke meninger - ikke bare synspunkter om flyskrog men også om enkeltpersoners meninger. Den store utfordringer er her (som mange andre plasser) at det ikke er lett å tolke / dekode andres skriverier når man går til "personangrep" eller omtaler andre mennesker. Det er ikke nødvendigvis vonde omtaler alltid, men kan føles sårende/støtende og lite inkluderende...

    # Til slutt så er det en gruppe brukere som faktisk er "utlærte" i den form at de faktisk skjønner hvor mye bonuspoeng er verdt, hvor man beste henter de (fra personlig perspektiv) og hvordan man utnytter sin egen hverdag for poengenes gevinst. Her er det to underkategorier: A) De som fortsatt holder ut her i forumet og sprer (ulike) gleder og berikelser, B) De som stadig deltar mindre fordi den "personlige gevinsten med å delta avtar da man kan alt".... Når man kan mye vil man ha færre sosiale tulletråder, dumme spørsmål og kaste bort tiden når man ikke finner stadig nye gullturer etc... Så dersom det sosiale uteblir, så vil de da i (B) naturlig nok finne veien andre steder eller delta mindre...

    Så når det kommer til "fjasenivået" og ivaretakelse av interesser, så er det forbilledlig mye bra moderering og "ta vare på hverandre" fra moderatorer (mener jeg!). Takk til dere! Men man kunne kanskje laget et par forum (underforum) for å rydde litt mer. Alternativet kan også være å legge til en WIKI hvor dyktige bidragsytere kan ha mye FAQ innenfor bonus-sanking etc...

    Det store spørsmålet er: HVA KAN DU BIDRA MED? Hvilket er spesielt viktig til de som har vært her i mange år, og føler seg utgått, forbigått, forfjaset eller annet... Vi ha alle et ansvar for å bidra til at vi trives. Skal vi kritisere andre bør vi ALLTID: Gi et godt kompliment først og deretter komme med en konstruktiv tilbakemelding med forslag, uten at det blir personifisert. Da er det nødvendigvis ikke slik at alle er enige - men bidrag gir (tidvis) likes, endorfiner og et positivt selvbilde :) Nå fikk jeg kanskje litt selv ;)
     
    Kalsnes, SAJblue, jtmath and 18 others like this.
  20. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    +1 Enig! :)

    Jeg misliker sterkt når folk sier "les de foregående trådene" eller kommer med ukonstruktive tilbakemeldinger. (Spesielt når det er 60-120 sider man må tråkke seg igjennom.) Det er jo en grunn til at folk kommer hit for å spørre.

    Å ha en Wiki-samleside eller at folk blir flinkere til å oppdatere første innlegg med relevant og ikke minst ny info, burde gjøre det lettere for veldig mange.

    Jeg kan bare svare for meg selv, men personlig er jeg involvert i mange ulike fora, har ulike interesser, sjonglerer mye i jobben med mange selskaper og ulike verv. Da er det lite nytte (for meg) å traske gjennom og finlese alle mulige tråder for å få svar på noe "enkelt". Når det attpåtil blir mye fjas og fanteri i tråder og innlegg, som i utgangspunktet burde være "konkret og nyttig informasjon", så blir jeg rett og slett litt oppgitt.

    Er selvsagt enig at man skal ha en hyggelig tone og tulle og tøyse der det passer seg, men å ha flere undertråder hadde vært et fint tiltak. ;)

    Har i lang tid (ref. år), lurket og sporadisk vært innom IF nå og da. Men følte at jeg ønsket å både lære mer og kanskje bidra med litt også, og dermed bli fullverdig medlem. Takk til alle sammen som gjør denne plassen til en hyggelig arena og sosial plass å tilbringe noe av både jobb- og fritiden på. :)
     
    drsyk, Eddie47, milehigh and 5 others like this.

Del denne siden