Trøbbel med Companion ticket

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Sobril, 29. febr 2016.

1. Sobril

Sobril Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Beklager langt innlegg...

På høsten en gang i fjor oppdaget vi (gubben og jeg) at vi fikk opp valget om å bruke Companion ticket da vi søkte på bonusreiser i 2016. Vi valgte etterhvert å bruke denne på en reise til Tokyo i business, som vi avbestilte og bestilte på nett med nye datoer 2 ganger (se beskrivelse i mailkopi under). Vi tok sjansen på å avbestille for å slippe endringsgebyret, noe som fungerte fint - vi fikk tilbake både poeng og companion ticket umiddelbart. Så oppstår problemet: etter nyttår bestemmer vi oss for å endre reisemål til Beijing, og avbestiller på nytt bonusreisen på nett. Denne gangen får vi ikke tilbake CT.

Vi ringer så SAS og får til svar at SAS hadde hatt en feil i systemet og den CT som vi brukt var en CT opptjent i 2014. Vi skulle egentlig ikke ha fått brukt den på en reise i 2016, og derfor forsvant den da vi avbestilte i 2016. De sa at de hadde tatt ansvar for feilen helt til vi avbestilte og vi ikke hadde noe krav på å få CT tilbake. Dette svaret var vi mildt sagt misfornøyd med, og sendte følgende mail til SAS:

To: diamond.no@sas.no
    Subject: Urettmessig fratatt Companion ticket
    Date: January 11, 2016 9:42:28 PM CET

Hei,

Mitt eurobonusnr er EBD XXXXXXXXX.

Situasjon:
    9. desember 2015 logget jeg meg inn på sas.no og bestilte en Eurobonus reise til Tokyo for meg selv og min kone fra 27/10 til 31/10 - 2016. Jeg fikk da opp valget om å benytte meg av en companion ticket, og ble derfor trukket kun 140 000 poeng.
    21. desember 2015 avbestilte jeg ovenstående reise på nett, og fikk umiddelbart både poeng og companion ticket tilbake på min konto. Jeg bestilte så en ny Eurobonus reise til Tokyo, denne gangen fra 10/11 til 14/11 - 2016. Også denne gangen benyttet jeg meg av den tilgjengelige companion ticket og ble trukket 140 000 poeng.

27. desember 2015 avbestilte jeg reisen på nytt, og fikk umiddelbart både poeng og companion ticket tilbake på konto slik som sist. Jeg bestilte ny billett til Tokyo med nye datoer (17/11 til 21/11 - 2016).

Sist lørdag (9. januar - 2016) bestemte vi oss å endre reisemål til Beijing. Jeg avbestilte derfor reisen til Tokyo og forventet at jeg skulle få tilbake poeng og companion ticket som ved de foregående avbestillingene. Dette skjedde ikke. Jeg fikk poengene tilbake på min konto, men det var ingen companion ticket tilgjengelig da jeg skulle bestille reisen til Beijing.

I dag, mandag 11. januar, tok jeg kontakt med sas på telefon. Jeg ble henvist videre til deres avdeling som håndterer companion ticket. Jeg forklarte situasjonen og får beskjed at sas har hatt en feil i sitt system som har ført til at jeg fikk lov til å booke en reise i 2016 med en companion ticket opptjent i 2014. I utgangspunktet skulle denne hatt gyldighet ut 2015 og jeg skulle således ikke fått muligheten til å booke reiser i 2016. Jeg ga uttrykk for at jeg forventet at de ryddet opp i saken og tilbakeførte den companion ticket jeg benyttet meg av da jeg booket Tokyo-reisene. Dette ble det vist liten forståelse for både av den første kundebehandleren og supervisor. Jeg fikk beskjed om at denne companion ticket ikke ville bli tilbakeført, og at sas hadde tatt ansvaret for feilen i systemet frem til jeg avbestilte siste gang. Dette mener jeg er total ansvarsfraskrivelse, selv etter at dere innrømmer at det var en feil i deres system.

Jeg mener at jeg ikke skal lastes for en feil som sas har ansvaret for. Jeg bestilte og avbestilte reisene til Tokyo i god tro, og det var ingenting som tydet på at jeg ikke skulle få tilbake min companion ticket da jeg avbestilte den siste reisen på lørdag. Dersom jeg hadde blitt informert om at det var en feil som gjorde at jeg fikk benyttet vedkommende companion ticket i 2016, og at jeg ikke kunne avbestille denne i 2016 og få tilbake companion ticketen, hadde saken stilt seg annerledes. Jeg hadde i så tilfelle selvfølgelig aldri avbestilt billetten, men reist glad og fornøyd til Tokyo i november.
    Videre er det slik at deres nettsider ikke gir noen informasjon om gyldigheten på companion ticket. Hadde denne informasjonen vært tilgjengelig ville jeg benyttet meg av companion ticketen i 2015. Når jeg så søker på bonusreiser i 2016, er det åpenbart at jeg vil benytte meg av companion ticket når dette kommer opp som et valg. Dere kan ikke forvente at jeg som kunde skal dobbeltsjekke gyldigheten til en companion ticket når den kommer opp som et valg på sas.no.

Basert på dette mener jeg at sas nå urettmessig har fratatt meg en bonusreise til Asia i business class, noe som for meg har en omtrentlig kroneverdi på 25 000,-. Dette finner jeg helt uakseptabelt, og som lojal diamantkunde forventer jeg at sas ordner opp i denne saken ved å tilbakeføre en companion ticket som kan benyttes i 2016.

Ønsker snarlig tilbakemelding,
    XXXXXXXXX

Svaret fra SAS var følgende:

Tack för ditt Mail

Vi har nu fått svar i ditt ärende och även fått information från Tanel på Companion ticket som talat med dig om vad som gäller över telefon.
    Hemsidan gav dig möjlighet att boka utanför giltighetstiden för din companion ticket.
    Du valde sedan att boka av biljetten som du bokat via en companion ticket som gått ut.
    I och med att du avbokade den biljetten så förföll din gamla companion ticket då den rent tekniskt sett gått ut.
    Vi kan endast beklaga ifall du missförstått något men det finns inget mer vi kan göra i detta fall då vi tagit detta så högt upp vi kan.
    Har du vidare frågor i detta ärende så måste vi be dig ta detta med Companion ticket supporten då det inte finns nuågot vi kan göra i detta ärende.

Välkommen åter

Vi syntes ikke dette svaret var tilfredsstillende, og etter flere klager og purringer fikk vi denne mailen:

Vi har fått besked från ansvarig för EuroBonus som har varit i kontakt med avdelningen för Companion Ticket.
    Vi beklagar, men svaret är fortfarande det samma som du redan fått vid den kontakt som du hade med Companion Ticket avdelningen.
    SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i detta ärende.

Välkommen att kontakta oss igen om du har andra EuroBonus relaterade frågor.

Vårt hovedpoeng er at vi ville brukt CTen i 2015 dersom det hadde framgått at den hadde gyldighetstid ut 2015. Denne muligheten mistet vi iom at vi fikk mulighet til å bestille en bonusreise i 2016 istedet. Vi har ikke misforstått noe, slik det står i det første svaret fra SAS. CT kom opp som et valg ved bestilling, og vi mener at det er klart urimelig å forvente at vi skal finne fram papirvoucheren fra Amex for å verifisere riktigheten av informasjonen på SAS sine bookingsider. Vi har uansett flere vouchere, og vi mener at man må kunne forvente at bookingsidene oppgir korrekt informasjon. Vi fikk sågar både poeng og CT tilbake ved 2 avbestillinger, og hadde ikke den fjerneste idé om at noe var feil.

I ettertid viser et kjapt googlesøk at det er flere som har fått bestilt reiser i 2016 med CTer opptjent i 2014, og vi fikk beskjed fra SAS om at de var klar over feilen. Vi mener at vi da burde fått informasjon om at bestillingen vår hadde gått gjennom pga en feil, og at det derfor ikke var mulig å avbestille og få tilbake CTen.

Så er spørsmålet til dere andre forumbrukere: har vi en sak her eller er vi for kravstore? Har dere evt tips til hvilken klageinstans vi kan ta dette videre med? Transportklagenemda? Forbrukerrådet? Forliksrådet?

2. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis opptjeningen var i 2014 så kan du senest bruke den til bestilling av tur i løp av 2015. Så tror ikke dere har noe sak. Det står vel ganske godt forklart i reglene også. Om dere får en ny sjanse så er dere meget heldig.

3. Insomnia4u

Insomnia4u EBD

Likes mottatt:
    315
    Bonuspoeng:
    63
    Kjipt, men det forventes faktisk at vi selv har kontroll på utløpsdato og sparer på papirvarianten. Har du ikke tjent opp én til i 2015 som du kan bruke da?

4. Sobril

Sobril Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Jo, vi har det, men den skal brukes til noe annet;). Greia er at vi ville brukt den utgåtte CTen i 2015 hvis det hadde framkommet at den ikke var gyldig i 2016. Men vi fikk jo lov til å bestille reise i 2016 så...

Ser ikke ut som vi har ekspertisen med oss her, så med mindre noen trør støttende til får vi vel kanskje bare akseptere nederlaget:(

5. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,139
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok kjørt dessverre. Som nevnt over så har jo vi som forbruker også et visst ansvar.
    Kjedelig, men dessverre sant:oops:

6. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis alternativet hadde vært å bruke den i 2015, og at du oppdaget at du hadde denne den 9. desember, er det vel normalt ikke allverdens til reise du hadde klart å finne de siste 22 dagene det året muligens, som du hadde hatt mulighet til å reise på så kort varsel?

Utover det ser jeg likhetstrekk med feilprising av flybilletter: avbestiller du en feilpriset billett, får du ikke muligheten til å bestille ny til samme pris. Tvert imot er man heldig om man får beholde billettene man bestilte i utgangspunktet (noe jo SAS tydeligvis lot dere gjøre frem til dere selv avbestilte de).

I forhold til forbrukermyndigheter tror jeg ikke dere har noen sak som helst.

7. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Skjønner ikke helt greia her: TS fikk i utgangspunktet booket en CT billett som skulle være utløpt. Dette er da en feil som du kunne vært heldig og dratt nytte av. Du valgte så og avbestille, og er misfornøyd med at SAS ikke lar deg bruke CT'en i en ny bestilling? Kan ikke si jeg har den store sympatien her. Ved feilprising på billetter ville vel heller ingen forvente å få beholde en gal pris ved avbestilling, så selv den sammenligningen blir for snill.

Skjønner ikke at du lager en sak av dette, og synes SAS gjør rett i å ikke gi deg billetten. Så kan man selvfølgelig si at det er kjipt at SAS hadde feilen til å begynne med, men de var tydeligvis også villige til å la billetten stå, hadde dere ikke avbestilt. Såvidt meg bekjent finnes vilkår/varighet for CT i AMEX's vilkår, og disse bør en lese når en omsetter for såpass hos et kredittselskap.

8. Sobril

Sobril Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, altså, vi var ikke klar over at den CT vi fikk opp som valg var utløpt. Iom at vi avbestilte uten problemer 2 ganger i 2015, så var det i vårt hode ingenting som tydet på at det var feil og at det ikke skulle gå bra å avbestille i 2016 også. I motsatt fall ville vi beholdt reisen, eller evt brukt CTen på en reise i 2015.

Jaja, gjort er gjort, og basert på tilbakemeldingene her får vi legge ballen død. Herved skal nye CT-bestillinger sjekkes opp og ned og i mente:oops:.

Del denne siden