Transfer SAS-TG i Hong Kong

Tråd i 'Reisemål' startet av funkenstein, 11. mars 2017.

1. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Hei, har et par spm om transfer på HKG som drevne HongKongianere forhåpentligvis kan hjelpe oss med.

Som følge av endring av planer i siste liten, og koordinering med venner, har et sett med bookinger pådratt oss en (i overkant) lang layover i HKG. Vi lander med SAS omtrent når hanen galer, kl 0710 (i Plus, men upgrade-tilbud er lagt inn, så fingers are crossed…), og hopper videre til BKK med Thai kl 1310 (i biz, ser at de nå har satt inn en 77W-maskin, håpet på 747 som de anga ved booking). To spørsmål dukker opp:

1) Er det mulig å sjekke bagasjen igjennom hele veien til BKK (fra OSL), eller må vi hente den i HKG og sjekke inn på nytt? (Bookingen med Thai ble gjort direkte på Thais nettside, mens OSL-HKG (via ARN) ble booket på SAS). Jeg aner at dette er en long shot, men håper at *A hele veien vil hjelpe litt…

2) Det er jo for lite tid til å stikke inn til HKG-by (og dit skal vi uansett tre dager på returen), så da blir det å holde seg på flyplassen timene frem til avgang. Kan vi gå rett i Thai-loungen (jeg regner med at biz-passasjerer, Royal Silk, har tilgang), selv om det er ca 6 timer til avgang, eller er det begrensing på hvor lenge man kan være der? (Har lest at Thai-loungen ikke er den mest avslappende, men er dessverre kun EB-sølv frem til juni, så vi har ikke andre lounge-alternativer)

Ursa liker dette
  2. Chornelius

Chornelius Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Skulle gjerne dratt til Kong Kong!

funkenstein liker dette
  3. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    1) Med to separate booking så tror jeg dere må hente bagasjen og sjekke inn på nytt.
    2)Det er bare å komme seg i loungen så fort dere har sjekket inn. Etter dere har sjekket inn så blir det fort bare 4 timer igjen til boarding som ofte starter 30-40min før avgang (ca12:30 for dere).

funkenstein liker dette
  4. funkenstein

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Den er grei, takk for svar. Da går det mot plenty timer med lounging, sannsynligvis stuptrøtte etter ARN-HKG-legget. Forhåpentligvis gjør ikke dette, sammen med morgenvin, at vi sovner fra TG-boardingen...

5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville i alle fall ha prøvd å sjekke inn bagasjen hele veien når dere sjekker inn hos SAS (manuelt) på avreiseflyplass. Det burde være mulig å få til om dere møter rette personen ved innsjekk.

Ursa and funkenstein like this.
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe problem å sjekke inn bagasjen hele veien. Har selv gjort det for en tur til Taipei med Hong Kong Airlines som ikke er i Star Alliance.

funkenstein liker dette
  7. Bragemann

Bragemann Nytt Medlem

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Tok akkurat samme ruten selv sist sommer med samme flygninger gikk fint å sjekke bagasje helt til Bangkok , Biletter ble kjøpt via sas til Hong Kong og cheapticket med Thai fra Hong Kong til Bangkok ,Tiden mellom flygningene ble tilbrakt i Thai Loungen ,greit nok men ikke den beste ,mener vi måtte igjennom en sikkerhetskontroll ved transfer i Hong Kong men husker ikke helt

funkenstein and Fredrik81 like this.
  8. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Som flere skriver så har du ikke noe å tape på spør om de kan sjekke inn bagasjen manuelt i skranken, men hadde tatt et nei for et nei. Treffer du rette vedkommende og det er rolig så vil de nok hjelpe deg. Husk at du kan rote det til om du allerede er sjekket inn på første booking før du kommer til skranken.

Last edited: 11. mars 2017
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke interlineavtaler som regulerer dette? Burde ikke være noe gaterulett her.

10. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men en ting er hva man har mulighet til, og en ting er hva service man er villig til å yte. Virker som flere har fått fikset dette pga status/klasse. Kan uansett ikke skade å smile pent å holde seg unna rushet, men tror ikke man har mye igjen for å lage et oppstyr. Ved å ha sølvkort så ser jeg nå at han har tilgang til Business check-in, så de burde jo kunne yte han litt ekstra service.
    Om jeg forstår rett så kan f.eks Ungdomsbilletter ikke engang skrive ut fysiske billetter. Og må ha med seg en mobil/tablet for å vise billett. I et slik tilfelle så kan det kanskje bli et problem å sjekke vedkommende inn på to booking. Som sagt ingen ekspert, og det finnes helt sikkert de som kommer seg rundt et slikt problem, men så finnes det sikkert de som ikke klarer det også, så da blir det for rulett.

Last edited: 11. mars 2017
    Xflipper and funkenstein like this.
  11. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,038
    Bonuspoeng:
    163
    Vi dro med Sas til hkg og videre med Sia til Singapore i fjor med separate billetter. Vi hadde også ca 6 timer mellom flygingene.

Vi måtte gjennom passkontroll, ta ut baggasje og toll i hkg. Gikk deretter rett til innsjekking hos sia, fikk sjekket inn og dro rett i Silverkris-lounge. Der sovnet jeg i en god stol et par timer, da var det ikke så lenge å vente.

Fredrik81 and funkenstein like this.
  12. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Først innom krisflyer loungen ved gate 15.. det er den beste loungen på hkg.. når dere blir lei tar dere toget til thai sin som har litt utsikt osv

funkenstein and Fredrik81 like this.
  13. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    I følge star alliance sidene så har du som C kunde hos Thai tilgang til Thai, United og Singapore sine business lounger.
    Jeg fikk meg god frokost hos United, så anbefaler en stop innom der også. Som du ser du kan ende opp med litt knap tid om du skal sjekke ut alt sammen samt få deg noen timer på øyet som Shyneno@

funkenstein liker dette
  14. soldag

soldag Medlem

Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg reiser en del med SAS til HKG, kanskje litt for ofte for ved siste besøk i baren i SQ-loungen ble jeg hilst med: "Welcome back Sir, nice to see you again". Jeg har hatt transfer til både SQ og TG på separate billetter og det har så langt aldri vært noe problem å sjekke bagasjen helt fram og få alle strekningene inn på SAS boarding-passet.
    Ved transfer i HKG må alle gjennom en ny sikkerhets-kontroll. Når dere går til TG flighten etter å ha slappet av i loungen, så gå rett til gate desken. Der sjekker de passene og utsteder nye TG boarding-pass.
    Lounge-messig ville jeg fulgt rådene til shyneno. En av grunnene til at jeg foretrekker SQ-loungen er at de serverer champagne, for tiden Moët & Chandon. Det er ingen begrensning på hvor lenge dere kan oppholde dere i loungene. Med nærmere 6 timer mellom flyvningene kan dere, når dere reiser i Royal Silk, besøke alle *A-loungene, også UA-loungen, om dere er interesserte i lounge-hopping. Merk at det er et stykke fra SQ-loungen til TG- og UA-loungene og at TG601 (13:10-avgangen) som regel går fra en gate nær TG/UA-loungene.

15. soldag

soldag Medlem

Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Unnlot du å spørre eller nektet SAS å merke bagasjen helt fram?
    Jeg har begrenset erfaring med å reise videre med SQ så kanskje jeg bare har vært heldig. Kombinasjonen med TG har jeg prøvd en rekke ganger, senest i januar i år og der har det aldri vært noe problem. Kjekt å vite om det er noen forskjell på TG og SQ i slike tilfeller. Det burde ikke være det, men hvordan det bør være er dessverre noe helt annet enn hvordan det faktisk er...

16. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Som Travellingalf sier så er det opp til personen i desken om du får sendt videre eller ei. Jeg fikk ikke sendt direkte fra Evenes til Ho Chi Minh City via OSL og BKK. Dama i skranken sa at det var fordi hun ikke kunne finne flighten til Thai i systemet fra Oslo. Mulig det er vanskeligere når det er connecting flight innenlands først?

funkenstein liker dette
  17. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har flydd samme connection med SK og TG ca 10 flighter. Det som er viktig å huske på er at man kan som regel ALLTID tagge bagasjen helt frem til destinasjonen, slik at man slipper å gå helt ut av internasjonal sone. På mine siste 500 flighter har jeg aldri blitt nektet. Mens å få BOARDING PASS og SJEKKE INN til ny flight krever at du går i transitdesken til TG, rett før ny sikkerhetskontroll.

Du må gå der for å knytte tag til boarding pass, slik at bagasjen går videre. Det er IKKE mulig med TG internet printet boarding pass. Har prøvd (pga kun håndbagasje) ble avvist, og måtte i transferdesk. Dette pga spesielle sikkerhetsregler ved HKG sa desken. Og har du bagasje må du uansett knytte tag til check in, hvis ikke kommer den ikke med flyet.

Last edited: 12. mars 2017
    funkenstein liker dette
  18. funkenstein

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var svært gode nyheter! Jeg hadde ikke engang vært innom tanken om at Thai C kunne gi adgang til andre *A-lounger, siden vi kun er EBS.

19. funkenstein

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Glimrende info, takk!

20. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,038
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg spurte ved innsjekk på SVG. Kan legge til at via skulle videre til Sydney, via Singapore. Ba om å få sjekke inn helt fram, men fikk beskjed om at vi måtte ta ut baggasjen i hkg, siden det var separate billetter.

Del denne siden