Transit ved Arlanda

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Stigoo, 11. des 2021.

1. Stigoo

Stigoo Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Er det problemstillingar rundt transit utland ved Arlanda for tida?
    Ombokking av flight gir knapp tid.
    Er det nokon som veit korleis det fungerer ved Arlanda per i dag?

2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor skal du fly fra/til og med hvem?

Det kan ta lengre tid om du kommer fra ADD og skal til LAX enn HEL-OSL.

3. Stigoo

Stigoo Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    frå osl - osl

4. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,523
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg hadde transfer på ARN fra OSL kom jeg til gate og kunne spasere direkte til lounge. Fra Tallinn med med mellomlanding på ARN var det pass og silkerhetskontroll.
    Jeg hadde heldigvis vært så fremsynt å be om forseglet tax free på TLL, alt annet flytende måtte kastes på ARN.

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen problem i det hele tatt. Var innom ARN på vei til Berlin idag(11. des). Ingen sjekk i det hele tatt. Gikk av flyet, rett inn på lounge, enkel lunsj, så fly videre til Berlin.

Stigoo liker dette
  6. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,629
    Bonuspoeng:
    183
    Min siste på ARN er 5 uker tilbake, da var det full pakke med «imigrasjon» til Sverige, så pass og tull før sikkerhetskontroll.

Ikkeno krise men legg opp til 2 timer MCT

7. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor kom du fra da? Er innom ARN ofte og har ikke hatt noe av dette siden den gang de faktisk hadde grensekontroll fra alle land tidligere i år. De siste månedene har det vært helt normale tilstander når du kommer fra Schengen, altså disembark rett inn i avgangshallen.

Last edited: 12. des 2021
  8. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,629
    Bonuspoeng:
    183
    Kom fra AMS, skulle til OSL

9. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Noen med nyere erfaring med transit på ARN og hva som eventuelt kreves av tester og dokumentasjon for dette? Ankommer ARN fra Miami i januar og skal videre til OSL.

10. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    342
    Bonuspoeng:
    63
    Slenger meg på @Travellingalf her. Reiser OSL-ARN-LPA i januar og sliter med å finne ut hva som gjelder ved transit etter nye regler fra 28. des. Ferske erfaringer verdsettes høyt :)

11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Den 28. desember innførte Sverige krav om negativ test tatt i løpet av 48 timer før innreise:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...r/nya-foreskrifter-om-resor-fran-28-december/
    https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/fragor-och-svar-om-inreseforbud-till-sverige/

Innreiseforbudet har unntak for passasjerer i transit, noe Polisen definerer som reiser mellom land utenfor EU/EØS. Slik jeg tolker dette vil en reise fra USA til Oslo via Stockholm være omfattet av testkravet:
    (fra https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/december/det-har-innebar-inreseforbudet-till-sverige/)

KRS and Travellingalf like this.
  12. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    På engelsk står det:
    Exceptions can be made for foreigners with particularly urgent personal needs or who are to perform essential functions in Sweden, such as
    • transit passengers, meaning passengers who only change planes and only stay in the international transit area of the airport without passing through passport or customs control
    Men på den samme siden står det også:

The following categories are exempted from the entry ban and will be allowed to enter Sweden regardless of departure country, but need to bring a negative test if they do not reside in Sweden:
    • Air passengers in transit.

Ikke så lett å bli klok på.

13. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ankom ARN fra MUC 30.12.21. Flyet landet på standard Schengen gate og ingen passasjerer måtte gjennom noen form for dokumentkontroll.

tobeornot999 and Travellingalf like this.
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Sveriges bruk av transit-begrepet er noe forvirrende. På vei til og fra USA passerer man passkontroll på Arlanda, noe som nok gjør at man er diskvalifisert fra første punkt.

Denne i FAQ-en på Polisen.se har en bedre forklaring:
    Jeg har selv en kort helgetur til NYC i slutten av januar hvor jeg har blitt booket om fra EWR-OSL til EWR-ARN. Om det blir noe av reisen kommer jeg til å gjøre et forsøk på å endre til EWR-CPH for å slippe en ekstra runde med testing.

Travellingalf liker dette
  15. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy FRA-CPH-ARN-OSL den 29.12 og ikke noe sted på veien ble jeg spurt om negativ test. Kunne gå rett av flyet i ARN til loungen, måtte aldri gjennom noe passkontroll eller lignende.
    I og med at du kommer fra MIA blir jo det utenfor Schengen, med passkontroll og det som henger med der. Men har ikke noe erfaring fra det i det siste.

16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Kan se for meg at Sverige kjører samme linje som Norge og kun foretar stikkprøvekontroll av ankomster innen Schengen?

Timatic-oppslaget på SAS.no har foreløpig ingen informasjon om testkrav ved transit gjennom Sverige. Så fort denne oppdateres vil flyselskapet sannsynligvis håndheve dette ved innsjekk: https://www.sas.se/travel/travel-requirements

17. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, ser det står følgende i IATA Timatic når man klikker på Sverige nå (oppdatert 29.12.):

Transfer ARN.JPG

trygveat, KRS and Edvard like this.
  18. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy OSL-ARN-KBP den 30. desember og vi hadde tatt test for sikkerhets skyld mtp. hvor uklart regelverket var. Innsjekk på OSL krevde at vi viste fram de negative testsvarene. Ingen kontroll eller lignende i transiten på ARN. Jeg ville nok ikke tatt sjansen på transit der uten ettersom du risikerer å ikke kunne sjekke inn på avreisested.

Del denne siden