Den som står på SAS nettsiden at: <<Hva er reglene for transitt og gjennomfartsopphold? Transittiden kan ikke overskride 10 timer og gjennomfatsopphold (transitt som varer mer enn 24 timer) er ikke tillatt.>> link: https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt...ategory=star-alliance-award-trips&faq-search= Er det mulig at SAS snart endrer reglene for transittid fra maksimalt 24 timer til ikke mer enn 10 timer?
Virker som noe er lost in translation her. Jeg skjønner i hvert fall ittno.. Transitt på 23 timer er ok, så lenge det ikke overstiger 10 timer?
Teksten om 10 timer har stått der lenge. Refererer muligens til maks lengde på mellomlandinger når man booker på nett?
Jeg er rimelig sikker på at jeg har booket layover på mer enn 10 timer på nett. Kan det være mellomlanding og videre på samme flight de mener? Eksempelvis mellomlandinger med TG i BKK på vei til TPE booket som en enkelt flight? Da er det typisk en time eller to mellomlanding i BKK for refuel osv., men du får ikke hoppe av i BKK. Skjønner dog ikke hvorfor de skal legge seg borti lengden på en slik mellomlanding.
Jeg har aldri sett mellomlanding mer enn 9-10 timer på star alliance nettbestilling. Men det går jo for ordinære sas bonusbilletter.
Performance er nok årsaken. Det blir fort et enormt antall kombinasjoner hvis man ikke setter en grense i antall mellomlandinger og transitttid. Og alt må sjekkes mot inventory også.
Dæven. Du kan absolutt ha rett. Jeg gjorde en haug søk på AF nå, med de "usual suspects" destinasjoner. Når jeg kun velger SAS som FFP dukker det bare opp alternativer med layover under 10 timer. Legger jeg til United åpner det seg plutselig mange alternativer med layover på langt over 10 timer (inkluderer faktisk også kombinasjoner med SAS på enkelte legs). Dette kan jo være en av forklaringene på forskjellen i allokering/tilgjengelighet for de forskjellige FFP-ene.
Eksakt. Begrensninger på hvilke mellomlandinger som tilbys og det at sas.no ikke lar oss bestille "mixed class" er en stor del av årsaken til at vi må ringe inn og booke "leg for leg" selv for ganske enkle reiser.
All den tid SAS betaler per segment til sine partnere når vi booker bonusbilletter med *A er det i grunn revnende likegyldig for SAS om man har 5 eller 15 timers mellomlanding. Det eneste som endres av lange mellomlandinger er potensielt skatter på enkelte flyplasser og da først og fremst om man har mellomlanding over natten. Skatter og avgifter betales uansett av kunden. Nå er jeg, i likhet med andre, ikke bekymret for at dette er en kommende endring da det har stått slik lenge. Skulle SAS gjøre dette er det å skyte seg selv i foten og vil gjøre det veldig vanskelig for veldig mange, som igjen vil føre til at man velger å trappe ned sitt EB-engasjement, som igjen er tapt inntekt for SAS. Det er jo bare å gjette på hvor mange av bookingene på Insideflyer som er kreative bookinger med lange mellomlandinger. Jeg gjetter et ganske høyt antall. SAS har cap'et sin kost ved å sette maks antall legs, samt most reasonable routing. Sistnevnte er dog ofte en agenspesifikk ting. All den tid Anko har lovet at EB-medlemmene skal bli godt ivaretatt kan jeg ikke se for meg at de gjør slike småjusteringer i EB frem til de har 100% avklaring på fremtiden og eventuelt ikke før overgangen til ST er gjennomført. Min tanke er at den dagen det første blir gjort endringer på EB vil det bli gjort et ordentlig skippertak for å sette en tydelig vei videre.