Trenger eksperthjelp

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Maggie, 21. sept 2017.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

    Vi er en famillie med 2voksne og 3barn,eldste går som voksenbillett.
    Vi har samlet opp nok eb poeng samt har en CT tilgjengelig fra AmEX.
    Vi sikter på Usa sommeren 2018,prioritet Miami,LA og SF men er også åpen for Chicago og New York/Boston.

    Jeg har overvåket sas.no i 2mnd sikkert 3-4 ganger hver dag samt ringt Tallin så ofte at jeg kan navnet på de fleste som jobber der ;-)
    Problemet vårt er hvordan får vi bestilt for 5 personer? Jeg mistenker at det aldri legges ut 5 bonusbilletter samtidig i fellesferien men sas og tallin nekter og bekrefte min mistanke.

    Noen gode tips og råd dere ute?
     
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror nok det er vanskelig å finne 5 billetter med SAS om sommeren til USA i C. De slipper noengang flere billetter 2-3 måneder før, men om jeg skulle gjette så er dette på fly med lavt belegg og det er antagelig mindre seter i fellesferien og fler om beinet.
    Tror BOS og EWR er de som har mest tilgjengelighet. Reiser i plus tror jeg burde gå om du ikke er uheldig, men det er ikke lett å finne noe for så mange.
    PS ut i fra det du skrev då antok jeg at du ville fly med SAS. Om du flyr andre selskap så er sjangsen bedre. Når det er sagt så kan det virke som tilgjengelighet på bonus billetter er vilkårlig og spesielt dårlig i høytider og ferietider grunner høye belegg.
     
    Last edited: 21. sept 2017
  3. Corleone

    Corleone Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Hos flere flyselskaper viser det kun 4 ledige seter om gangen.(selv om det finnes flere ledige)
    Jeg vet ikke hvordan det er med bestilling med bruk av poeng. Spør gjerne om de kan lage en venteliste (pn - pendling) for deg. Det kan hjelpe deg.
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Are liker dette
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fordi du får ekstremt mye mer før poengene i business.
    Problemet er at man må betale en del skatter og avgifter på alle billetter. De billigste økonomibilletter har en fare (grunnpris) som er svært lav, noe som da betyr at man betaler nesten like mye i kroner som billetten ville kostet i tillegg til poengene.
     
    Maggie liker dette
  7. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar :)
    Betyr det at om jeg booker business eller økonomi med eb og ct så blir skattene og avgiftene samme sum? Mens om jeg hadde kjøpt det for cash hadde skattene og avgiftene vært høyere for business en økonomi?
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Avgiftene og skatter blir omtrent det samme med både poeng og penger.
    Forskjellen er billettprisen.

    Prisene er konstruert slik at du har en basepris så legger du til diverse avgifter, bensintillegg osv.

    Tar vi utgangspunkt i Oslo til New York med SAS direkte så er billigste økonomibillett 177 USD + avgifter, mens billigste business er 2729 USD + avgifter.

    Det koster deg 60 000 poeng i økonomi og 100 000 poeng i business.
    Booker du da med poeng betaler du 60 000 poeng for verdi 177 USD, mens booker du business betaler du 100 000 poeng for verdi 2729 USD.

    Forskjellen er altså enorm, hhv 339poeng per USD eller 37 poeng per USD.

    Når du i tillegg legger inn at man får poeng for billetter man kjøper kontant så er regnestykket for økonomi enda dårligere.

    Dette er selvfølgelig en forenklet utgave av virkeligheten, men det illusterer hvorfor nesten ingen her bruker poeng på økonomireiser.
     
    Maggie and Chrisbgg like this.
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183

    Sant det,da har lyset godt opp for meg :)

    I mitt tilfelle hvor vi er 2 voksne og 3 barn og ønsker oss primært til Mia eller Lax/Sfo men også ser på muligheten for Chi og Bos/Ewr i fellesferien 2018.
    Hvordan ville du gått fram for dette på eb pluss ct?
    Ser at det sjelden slippes mer en to billetter av gangen.
    I tillegg hvordan er tilgangen på business her i forholdt til økonomi?

    Tusen takk for at du tar deg tid til å svare en nybegynner på dette :)
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde i alle fall ikke booket dette på økonomi med poeng..

    SAS legger tilsynelatende ut en ok mengde seter sånn ca 3 mnd før avreise, og skal man reise så mange bør man nesten fly SAS..
    De gir 50% på bonusreiser for barn og avgiftene er lave.
    Skal du fly med annet selskap er det fullpris for barn. CT gir 50% på billett for 2 stk, så må du betale fullpris for de tre andre.. Du trenger da å hoste opp 440 000 poeng for å fly med star i tillegg til å finne 5 seter..

    Vil faktisk si at det er vanskelig å få til en bonusreise med så mange.

    Jeg tror jeg ville ventet på et bra tilbud med SAS Plus og spart poeng og CT til en reise uten unger..
     
    Maggie, Travellingalf and Xflipper like this.
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183

    Takk for tips :)

    Fra travelhacks sin nettside når man går på list,er det kun business denne er til for?
    Begynner og bli lei av å sjekke sas.no 3-4 ganger siste 2mnd :-(
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kun business ja.. Som nevnt er jo økonomi ikke noe folk er interessert i å bruke poeng på.
    Det finnes en tjeneste som heter expertflyer som du kan sette opp automatiske søk på potensielle flights, opp til 30 søk.
    Ellers er dette litt av utfordringen når man skal med mange på tur.
     
    Maggie liker dette

Del denne siden