Trenger hjelp med baggasje hos thai/thai smile

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av stashorizor, 01. mars 2023.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

litt behov for akutt hjelp. Har familie på vei til Phuket. De har to biletter, en gjennomgående til BKK (første leg SK, andre leg TG) og så senere bestilt separat en booking fra BKK til HKT med Thai smile.

Under checkin nå ville SK først nekte å sjekke baggasjen gjennom. Etter litt diskusjon fikk de gjennomgående baggasjelap, men med klar beskjed om at dette ikke kommer til å fungere, de må ta ut baggasjen i BKK, ta den gjennom tollen og sjekke inn igjen til Phuket. De har 1 time og 40min layover så det kan bli litt knapt?

Nå mitt spm. Stemmer dette? Jeg har reist flere ganger via BKK, også på separate billetter og e.g. kombo Thai + Bangkok airways, og aldri hatt det problemet. Damen i luka mente stein og bein at dette er særstilt grunnet Thai Smile som siste airline. Jeg har selv aldri reist videre til HKT, bare til krabi, samui etc. men kan noen her bekrefte det? Hvis de virkelig må ta ut baggasjen, er det mulighet for en dropoff rett etter tollen a-la i USA, eller må de i kø til checkin desken etc? Den stenger vel før de kan gå av flyet til BKK...

Hvis dette ikke stemmer, hvordan skal de forholde seg? Bare gå gjennom secu til innlandsdelen og videre om bord med thai smile? Kan gate agent på flyet til BKK bidra noe?

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble slutt på dette i løpet av de siste årene med både Thai Smile og Bangkok Airways :(

3. stashorizor

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Dragen til SK mente faktisk at det var ingen problem for bangkok airways, men ikke thai smiles da.

Reisebyrået mitt har dog en annen formening. De er nå sjekket inn og har fått boardingkort til HKT i morgen. Siden de har gjennomgående baggage tag og både ankomst til BKK er med thai, og videre billetten med Thai smile er tatt ut via thai og har TG e-ticket nr, så skal baggasjen gå gjennom. De skal dobbelsjekke med gate agent på flyet til BKK...

4. stashorizor

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Bg gikk gjennom, null stress. Sk agenten hadde ikke peiling.

Cumulus liker dette
  5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Har reist nøyaktig samme rute med samme problem. Umulig å booke bagasje gjennomgående videre innenlands med Thai Smile. Kan du bekrefte at du er i HKT nå, og har mottatt bagasjen?

6. stashorizor

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Sry for sent svar, men ja baggasjen gikk gjennom til HKT uten problemer. Det eneste som var litt stress var passkontroll i BKK der alle blir herdet i samme kø og som tok typ 30min. Retur checkin med thai smile i internasjonale del av HKT uten problem, sjekket gjennom til cph.

Insomnia4u and Rscott like this.
  7. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke samme som over, men gjelder carry on hos TG.
    Har en bonusreise i first/biz, men med et leg i eco med TG. (DEL-BKK)
    Hva kan jeg ha med?
    Fant et sted 1 koffert Max 7kg samt pc veske Max 1,5kg.
    Hadde håpt på ørlite mer. Noen som vet?

8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Det pleier å sjekke håndbagasje på øko noen ganger, mens de hopper over C/F-passasjerer. Har skjedd meg flere ganger. DEL kan jo være litt mer strenge her, men om du allerede har sjekket inn og det ikke er separat billett ville jeg ikke bekymret meg. Du kan også ev vise frem C/F-billettene i tillegg om de stopper deg.

9. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar.
    Høres litt rart ut at jeg får mer carry on på eco fordi jeg har flydd høyere klasse tidligere, eller skal.
    Samtidig står det 3pc luggage på billetten på alle legs, så ser hva du mener.
    Jeg tar sjangsen

Spielhaug liker dette
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Om det er gjennomgående billett: Ikke noe problem. Separate billetter: Må kanskje argumentere mer. MEN du kan be check-in agent linke billettene. Mange muligheter. Men lurt å være rolig om det blir noen utfordringer. En kommer lengre med et smil :)

Del denne siden