Jeg er i Dallas på vei hjem til Stavanger etter en uke på jobb her. Opprinnelig har jeg Delta via Atlanta og SAS videre til København og så Stavanger i Plus. Men hadde fått oppgradering til business gjennom budrunde. Fikk i Delta-loungen nettopp beskjed om at flyet fra Dallas blir mye forsinket og at vi ikke rekker SAS fra Atlanta og blir ombooket. De i loungen sier de har ombooket meg fra Atlanta en dag senere (i morgen, så må overnatte der). Videre med KLM via AMS. Men verst er at jeg har blitt overført til economy, som de påstår er samme klasse som jeg hadde. Det stemmer ikke, siden jeg hadde SAS plus (og hadde fått oppgradering til Business). Snakket med vårt reisebyrå, Berg-Hansen. De sier de ikke får gjort noe, siden Delta har endret. Men de ser at klm-flyet fra Atlanta er fullbooket. Håper på noe hjelp her til å forstå hva jeg bør gjøre. Har jeg noe krav til å få endret reisen sånn at jeg i det minste beholder plus/premium economy? Hva skjer mht bonuspoengene jeg har brukt i budet som var gått gjennom og allerede trukket? Får jeg de tilbake? Hva skjer med bonusopptjening- trenger egentlig levelpoints? Får jeg tilsvarende poeng som i opprinnelig booking, altså plus? Eller bare economyopptjening i klm, som er så og si ingenting? Og hva mht x-mas doble poeng kampanjen? Alle gode tips mottas med stor takknemlighet, da jeg ser meg bekymring på en slik hjemreise som dette.
Du får nok tilbake poengene du har brukt for oppgradering. Men SK Plus, de billigste, går som eco. SK Plus Pro har jeg fått som business hos andre innen europa, vet ikke hvordan det funker på langdistanse. SAS er gjerne, eller har i det minste vært flinke for å gi poeng per opprinnelig booking. Men mulig de har tapt seg der også
Det er sånn ved codeshare ja, men ved ombooking pga irrops har man vel krav på samme kabinklasse? (I dette tilfellet premium economy og ikke business da opprinnelig billett var premium economy). Kan for øvrig forstå at SAS Plus innad i Europa mappes til Eco, men på langdistanse er det jo vesentlig forskjell på de kabinklassene. Ville også ha forsøkt å krangle meg til 75 % refusjon i etterkant grunnet nedgradering (iht. EU261). Dette til tross for at forsinkelsen skjedde utenfor EU. Har vært tilsvarende saker i Transportklagenemda med gjennomgående reise bestilt fra et EU-flyselskap.
Mi erfaring er kanskje utdatert, sia det er nokre år sia men då vart i alle fall situasjonen slik i forhold til poeng: Hadde billettar i economy, oppgradert til Plus via Plusgrade (eller kanskje vi er heilt tilbake i Optiontown tida). Kansellert flygning til USA, ombooka til United i economy (som var mi klasse før oppgradering). Sendte mail til SAS og ba om poeng for opphavelege rute. Resultatet vart for min del av eg fekk poeng for dyraste economybillettar hos United i tillegg til at eg fekk kreditert poeng for SAS Plus (her hadde eg berre forventa for economy). I ditt tilfelle vil eg tru det må bli ei manuell behandling i forhold til doble poeng, og ville kanskje i utgangspunktet ikkje tenkt at du får doble poeng for oppgradering.
Hei! Jeg står i en lignende situasjon som trådstarter, hvor oppgradert flight fra Miami til Oslo ble kansellert. Har blitt booket om på økonomiklasse med Swiss i morgen. Kan noen svare på om poengene for oppgraderingen blir tilbakeført automatisk? Stemmer det at dette tilfellet vil gi rett til standardkompensasjon i tillegg til dekning av påløpte utgifter? Takknemlighet for alle råd og tips!
Sto i en slik situasjon des 20, hadde plus m sas hjem fra USA, oppgraderte til biz, så ble flyet kansellert og vi endte opp på United premium eco. Helt ok, og fikk igjen alle poengene vi hadde brukt på oppgraderingsbud. Ombooking skjer, om mulig, til kjøpt billettklasse. Jeg tror reglene er sånn at dersom det ikke er ledig i den klassen må man belage seg på å vente til det finnes seter, ellers må kan akseptere feks eco og heller få igjen differansen som nevnt over her. Så det koker ned til om man vil raskest mulig hjem eller absolutt fly plus/biz.
Det ble som ventet overnatting i Atlanta. Ved landing der fikk jeg mail fra Delta med valg av hotell i "premium-klasse". Valgte Intercontinental Buckhead, som har vært bra. Fikk også link til å bruke Lyft gratis til hotellet og vi får dekket 25 USD for mat. Det ser ennå ut som jeg har KLM economy videre (klasse T), men får ikke velge sete og i SAS appen står det "check in not available". Skal prøve chat til SAS nå straks og se om det finnes alternativ.
SAS chat skriver at de får ikke gjort noe, ikke en gang valgt sete, siden resten av reisen er "overtatt" av Delta.
På tide å gi en oppdatering. Jeg måtte ta til takke med KLM economy fra Atlanta til Amsterdam. Verken SAS eller Berg-Hansen fikk endre etter Delta hadde "overtatt bookingen". Delta påsto SAS (Y) og KLM (T) var samme klasse. Enkelt forklart; det var det definitivt ikke. Etter hjemkost fikk jeg etter mail til diamant refundert poengene jeg hadde lagt inn som bud til business. Men SAS hevder de ikke har ansvar for ombooking og viser til Berg-Hansen. Berg-Hansen viser til Delta. Jeg søkte litt på Deltas nettsider, men ga egentlig opp. Vurderer i det hele tatt å gi opp å kreve kompensasjon, men surt, pga SAS plus-billettene var betydelig dyrere og reisen over Atlanteren var langt fra komfortabel i stappfull economy på midtrad. SAS skriver også at jeg ikke får poeng for opprinnelig booking kun for faktiske flyginger. Til nå har jeg fått 88ebp for siste leg til SVG, men null for langturen ATL-AMS. Har prøvd å etterregistrere KLM ATL-AMS på SAS nettsider, men får bare feilmelding. Sendt ny mail til diamant der jeg etterlyser disse poengene, med svar om at det vil bli behandlet innen 10 uker. Kjipt å attpåtil gå glipp av en god slump ebp mhtSAS doble poeng-periode også. Kunne trengt level points i det minste. Til neste gang: Hva er muligheten for å nekte den ombookingen flyselskapet tilbyr? Jeg spurte Berg-Hansen da det sto på. De var klar på at jeg bare måtte akseptere. Det synes jeg virker rart.
Jeg ville absolutt ha tatt meg bryet med å sende denne til Flyklagenemda etter at du først har forsøkt å be Delta om å refundere deg for nedgraderingen. Du har jo ingenting å tape på det.
Fikk svar fra Delta på mitt krav om kompensasjon for nedgradering fra SAS plus til KLM economy. Delta svarer at de beklager, men at det er SAS som evt må foreta utbetaling av kompensasjon og at de derfor har videresendt mitt krav til SAS. Får avvente noen dager før jeg sender en ny epost til SAS og deretter evt vurdere Flyklagenemda eller Help advokatforsikring.
Bra du tar denne klagen videre, dette er svakt i alle ledd. Til en eventuell neste gang, så kan jeg anbefale å stille med alternativer til operating carrier som du ønsker. Det fordrer å sette seg ned og gjør research selv. F.eks. hadde jeg tilsvarende sak med en United connection som gikk skeis videre med SAS fra USA, jeg fikk masse dårlig alternativer fra United bla Icelandair. Hostet opp et bedre alternativ jeg fant selv med Lufthansa og fikk booket om til riktig klasse også. Det er riktig at Berg Hansen ikke kan gjøre noe når du står på flyplassen og er ombooket, da er det under airport control og du må ta det med første operating carrier, her Delta. Litt av problemet er at Delta da vil forsøke å finne plasser på egne og JV partner flights som KLM/AF (sikkert for å minimere kostnader, de er tross alt ansvarlig for misconnect) De tar gjerne raskeste rute og er det fullt i din klasse får du bare beskjed om at det er fullt og de har ikke alternativer. Det er her egeninnsatsen kan gi uttelling.
Hva skyldes forsinkelsen til delta flyet så du ikke rakk SAS flyet? Spurte du Delta om begrunnelsen av forsinkelsen? Hadde du alle flygningene på billetten din ved innsjekk, og stod det business med SAS? Hadde jeg vært deg der og da så hadde jeg krevd business ut fra Dallas eller Atlanta med et annet selskap, eventuelt dagen etter. Men gjort er gjort. Jeg leste her om dagen (denne uken), det ligger inne under på en av punktene til SAS dersom noen andre flyr en selv SAS så har du faktisk krav å få de poengene du egentlig skulle hatt av dem selv om du ble booket om. Du har tross alt betalt til dem for billetten din (via berg hansen) og ikke Delta. Under samme tråd så leste jeg at en annen her inne på forumet prøvde seg fram på 2 måter, og han referte til denne og noen dager senere var poengene på kontoen. Det burde du også gjøre. Skal prøve å finne hvilken tråd det var på. Når/hvis du for poengene for verdien av SAS PLUS billetten som du betalte, så vent noen dager åsså referer du til dobbel kampanjen og sender et nytt krav om at du skulle ha doble poeng for denne reisen. Så ikke gi deg uten videre, du har gode kort i hånden mot SAS her. Videre så krev 600euro videre av Delta for forsinkelsen hvis det var sammenhengende billett. Du må bare finne ut hva som skyldes forsinkelsen på det flyet. Jeg hadde en sak mot United og SAS i flyklagenemnda i fjor, og kjørte dem i kne. Tror det må være den første saken i flyklagenemnda noen sine hvor noen fikk medhold for teknisk feil med et amerikansk selskap først av reisen men bestilt hos SAS. Det ble utvekslet mye mailer fram og tilbake både fra SAS og United, men jeg holdt tungen rett i munnen når jeg skrev til flyklagenemnda og det ble seier. Send meg pm hvis du trenger malen om hvordan jeg tok dem. NB! Begge nektet å sende inn forklaring om hva som skyldes feilen. Svar på feilen var: motor problemer. I den ene United forklaringen: ATC. I den andre: været. Flyklagenemnda spurte også dem om dette men fikk aldri bekreftelse tilbake.