Trenger tips om Hurtigrutas minst værharde strekning for en som blir lett sjøsyk!

Tråd i 'Reisemål' startet av prisjeger, 29. april 2019.

  1. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Litt spesielt innlegg, men håper det finnes noen her som kan komme med tips....

    Undertegnede blir veldig lett sjøsyk; har vært på cruise med stor båt, som gikk bra. Color Line til Kiel går også bra, selv om det har hendt jeg har vært litt grønn. Superspeed KRS-Hirtshals bør helst ikke ha mer enn 2 meter høye bølger før jeg begynner å svette og lengte etter land.....

    Så, hva har jeg på Hurtigruta å gjøre? Jo, eneste grunn til at jeg i det hele tatt vurderer denne galskapen er at min mor har en drøm om å ta hurtigruta. Hennes helsetilstand er slik at hun aldri vil få opplevd dette uten at jeg er med henne. Derfor er håpet at det finnes et strekk som stort sett går innaskjærs, godt skjermet for bølger fra det store stygge havet....

    Det er selvsagt kun midt på sommeren som er aktuelt, betryggende langt fra alt som heter høststormer osv.!

    Jeg har sett på strekningen Tromsø-Svolvær som en mulig kandidat - da ser et par dager i Tromsø, båten til svolvær og leiebil opp til Evenes med passende stopp underveis ut som en flott tur. Men hvordan er det med sjøforholdene? På kartet ser det jo ut til å være mest innaskjærs, men det er selvfølgelig vanskelig å vite i praksis.....

    Tips om denne eller andre strekninger med rolig sjø mottas med takk!
     
    braathens safe and watchaddicted like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    Tromsø -Svolvær er et svært godt alternativ .. du kan også ta den helt til Bodø
     
    prisjeger and watchaddicted like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Strekningen du nevner er et godt alternativ og du får sett en fantastisk del av landet! Sjekk av om det er nordgående eller sørgående du bør ta ift. hvilken tid på døgnet man passerer de ulike stedene. Svolvær Bodø som @Eddie47 er fantastisk flott, men er noe værutsatt i og med at man krysser Vestfjorden. Her kan det rulle godt. Uansett, dere får en utrolig flott tur:)
     
    prisjeger liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Her er et tips fra en som kommer fra fiskerslekt på begge sider, men ironisk nok blir ganske sjøsyk.:rolleyes: Eneste som virker på meg er det reseptbelagte reisesykeplasteret Scorpodiem. Kan brukes opptil 75 timer før en skifter til nytt. Da kan du bare kjøre på i all slags vær.
     
    prisjeger and watchaddicted like this.
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Tromsø til Svolvær går jo innaskjærs hele veien, så det bør jo være en litt mer sikker tur om man lett blir sjøsyk.

    Hva er dere ute etter med turen, annet enn selve hurtigruta? Er dere for eksempel ute etter midnattssol? Nordgående drar vel fra Svolvær sent om kvelden og er fremme i Tromsø i lunchtider, mens sørgående drar fra Tromsø rundt midnatt og er fremme rundt kl 18 i Svolvær. Gode sjanser for flott natur kombinert med midnattssol på begge de to.

    Om dere vil ta en litt lengre tur, går det an å ta den videre til Hammerfest, eventuelt Honningsvåg om dere har lyst til å ta turen innom Nordkapp. Det er potensiale for litt mer sjø mellom Storslett og Øksfjord, og Øksfjord og Hammerfest, men sjansene bør være små for det om sommeren. I tillegg er dette om natten om dere går for nordgående.
     
    Last edited: 29. april 2019
    prisjeger and watchaddicted like this.
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Turen min fra Bodø til Stamsund er noe av det mest minneverdige jeg har vært med på i negativ forstand, jeg er sånn passe sjøvant men på den turen fikk jeg kjørt meg. Videre fra Stamsund oppover Lofoten og Vesterålen var plankekjøring.
     
    prisjeger liker dette
  7. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    43
    Under et døgn på hurtigruten er ikke mye. Tror mora di kommer å bli skuffet! Må minst ta BGO-KKN 6 dager eller KKN-BGO 5 dager.
    Uansett hva du velger kan eg gi deg en venner og familie rabattkode.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker du kan ta fra Tromsø og helt til Rørvik jeg.
     
  9. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for tilbudet, skal PM'e deg når jeg evt. bestiller turen! Og ett døgn er alt jeg våger å ta sjansen på! Hvis sjøsyken slår til er det som å oppholde seg i et torturkammer uten fluktmulighet...

    Takk til alle også for tilbakemeldingen om at strekningen jeg så meg ut kan være OK i forhold til bølger... Kartet kan jo være misvisende noen ganger, og med min uflaks på akkurat dette feltet hadde det vært typisk om det var fenomener som gjorde akkurat dette området ekstra bølgete...:eek:
     
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir sjøsjuk bare av å høre kulingvarselet på radioen... Så Color Magic/Fantasy er de minste baljene jeg går ombord i. Har også utrolig lyst til å prøve Hurtigruten, men tar rett og slett ikke sjansen...
     
    Insomnia4u and FlamtheAvGeek like this.
  11. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Om sommeren går hurtigruten fra Ålesund inn til geiranger og tilbake til Ålesund på ettermiddagen. En fin dagstur, garantert uten bølger, og så får du se Norges vakreste by på kjøpet
     
    Insomnia4u and Jonkebassen like this.
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    Du har fått en del tips på strekning og Tromsø--Svolvær var den første som rant meg i hu også. Alternativet er Bodø--Rørvik, altså Helgelandskysten.

    Når du ser på reisene, legg merke til hvilket fartøy som seiler akkurat den dagen. Det er stor forskjell fra M/S Lofoten og M/S Vesterålen som er de desidert minste båtene til M/S Trollfjord og M/S Finnmarken som blir giganter i forhold. Jo større balja er, jo mindre merker du sjøgangen.

    Veit ikke om det er nevnt, men nordgående skip fra Svolvær seiler vanligvis inn i Trollfjorden. Det gjør vel ikke sørgående.
     
    ChrisTW and RoadKing like this.
  13. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i at strekningen Tromsø - Svolvær er en flott reise sommerstid, men ville faktisk også tatt med Stamsund i samme farta. Må få en liten runde i Lofoten mens man er der... Og at Svolvær/Stamsund - Bodø overhodet ikke anbefales pga. Vestfjorden. Den er rett og slett brutal om man er litt uheldig med retningen på bølgene.

    Tromsø - Stamsund vil gå fra 01.30 på natta til 22.00.
    Stamsund - Tromsø vil gå fra 19.30 til 14.15.

    Ut fra dette vil jeg helst anbefale Stamsund - Tromsø, fordi man da får lengst tid med lugar. Mye bedre å ha lugaren nesten hele turen på nordgående, enn bare halve turen på sørgående.

    Dette er svært rolig farvann, spesielt strekningen fra Tromsø til Harstad og motsatt.
     
  14. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig interessant med et slik reisesykeplaster, men jeg forsøkte å google det og fant det ikke i det hele tatt. Er du 100% sikker på navnet? Har det en annen betegnelse også?? Setter stor pris på om noen vet mer om dette - I Need It!:)
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Scopoderm heter det visst, skrev feil :)
     
    prisjeger liker dette
  16. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, skal be legen om resept på den!!
     

Del denne siden