Som følge av økt flypassasjeravgift truer Norse med å droppe direkteruter fra Norge. https://e24.no/boers-og-finans/i/nQLayn/norse-atlantic-langer-ut-mot-oekt-flypassasjeravgift
320 kr per hode er kanskje ikke det som knekker feriebudsjettet, men det er jaggu irriterende uansett. Det er derimot en merverdi å fly direkte, så jeg har håpet å teste Norse på langtur til Florida en dag i fremtiden. Om ikke annet kun for å støtte et alternativ til SAS.
Samtidig enkelt å forstå frustrasjonen til flyselskapene. Denne avgiften har mer eller mindre blitt en melkeku for staten. Nå brukes den som en joker for å få i havn budsjettet i et forlik med SV. Det skaper jo ikke gode og forutsigbare rammevilkår for flyselskapene at en slik avgift justeres "hver gang" det er budsjettforhandlinger.
Helt rett, det du sier der. Men politikerne er ikke kjent for å vurdere konsekvensene av miljøavgifter. Dem bare økes ukritisk
Nå ser det jo ikke ut til at det går så bra med Norse i utgangspunktet, så her tror jeg de bare skaffer seg noen å skylde på. 50% fyllingsgrad er ikke så mye å skryte av..
Norge er heldigvis fremdeles fremdeles billige... Tyskland krever for eksempel 58 euro for en flyvning fra Tyskland til New York [1]. I UK er avgiften også difransiert på klasse, slik at Premium Economy, Business og First betaler mer enn de i Economy [2]. [1] https://en.wikipedia.org/wiki/German_air_passenger_taxes [2] https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Passenger_Duty
Nei, men det tror jeg skyldes flere ting, inkludert at mange ikke kjenner til de og at de ikke er konkurransedyktige på pris. Som oftest når jeg har søkt, så har SAS vært betydelig rimeligere enn Norse. Jeg kan betale litt mer for en direkteflight - særlig hvis jeg reiser med familien - men ikke mye mer.
Men da er det ikke denne avgiften som er problemet.. De klarer seg bedre fra flyplasser i Tyskland og UK, hvor de i følge @haakonks har høyere avgifter.
Neida. Og SAS sier jo det samme på EWR ruten. Lite booking. Men Norse har et OK produkt (med altfor mange varianter av samme billett-klasser), som jeg gjerne hadde brukt om det passet sånn. Og det synd at de jages ut av Norge. Akkurat som alle andre som prøver å gjøre noe bra i dette landet, uansett om de driver med laks, olje eller dagligvarer. Det alle glemmer, er at disse bransjene har mange titalls tusen folk på lønningslisten.
Forskjellen blir altså 106 kroner. med dagens dollarkurs og prisnivå i USA, nekter jeg å tro at 106 kroner er det som avgjør om noen tar turen eller ikke, og evt heller flyr en omvei. Det er vel mindre enn en baguette koster på upper crust på OSL.
Men hvor jages de hvis det stemmer at både Norge og Tyskland har høyere avgifter? Med mindre de har tenkt å starte opp en ny base i feks København så er jo CDG den eneste flyplassen utenfor disse landene de flyr fra.
Gatwick? De er der også, og passasjergrunnlaget i London er stort. Norwegian gjorde god butikk til USA nettopp fra samme sted.
Interessant at passasjeravgiften i UK er mye høyere enn i Norge da.. kanskje det ikke er denne avgiften som er problemet likevel?
Jeg sa aldri at LGW var en billig option Men hvis de kan fly derfra med 90% fullt fly i snitt istedet for Norge med 50-60% så vet jeg hva jeg selv ville valgt om jeg var et flyselskap. All støyen om 100 kr ekstra avgift pr passasjer er jeg enig i at er en storm i et vannglass. Men det er temmelig uforutsigbart å drive forretninger i Norge når slikt "bare skjer" helt tilfeldig i siste runde av budsjettforhandlingene.
Skrev Norge istedenfor Storbritannia der gitt Hadde blitt enda mere meningsløst å true med å flytte fra Norge til Norge
Det kan man si, men det er jo helt tydelig ikke disse avgiftene som er årsaken til at Norse ikke klarer å drive godt nok fra Norge. Men det er jo kjekt å ha noe(n andre) å skylde på når man ikke klarer seg så bra. Det er ikke sånn at Norse gjorde det kjempebra helt frem til dette forslaget forelå. Skjønner ikke helt poenget med å forsvare Norse i denne sammenhengen?
Hehe.. det hadde vært noe. Er det noen her inne som har fløyet med Norse? Kan ikke huske å ha lest noe reisebrev med dem.