Startet man morgen. Var på Gardermoen kl 05:30 sammen med fruen. Klar for avmarsj. Planen var å fly til London via Frankfurt og ha 23 timer i London før turen skulle gå videre til Seychellene via Addis Ababa. Det er første gang på business for oss begge og vi gledet/gleder oss. Reisen var bestilt på poeng via SAS og Lufthansa skulle fly oss til London. Etiopia Airlines skulle fly fra London til Seychellene. Litt kaos i Frankfurt da flyet til London var kansellert og alle skulle booke om. Greit med business fordeler da. Lufthansa booket oss om via Amsterdam med KLM og British Airways skulle fly fra Amsterdam til London. Etter mye forsinkelser kom vi oss omsider til Amsterdam. Fikk tilbrakt noen timer på den nye Oneworld loungen i Amsterdam. Nice! Den var rolig/lite folk med nok utvalg av kalde/varme retter og drikke. Fin bar hvor vi fikk servert skikkelig americano og god vin. Flyet til London var forsinket og 22:30 så er det boarding. Mye venting ombord pga kø etc og etter ca 1,5 time ombord så rapporterer de at flyplassen har mistet radar og kontrollsystemer og at flyplassen stenger. Vi blir fortalt at ground crew er klart for å hjelpe oss og vi slipper ut av flyet. Da starter kaoset for fullt og vi er selvfølgelig ikke det eneste flyet som tømmes. Ikke noe system på bagasje, så folk løper rundt i ankomsthallen og leter etter bagasjen sin. Det er ingen service desks som er åpne og det er ikke hjelp å få. Etter en stund tikker det inn en melding fra BA som sier at jeg har fått nytt fly til London kl. 1900 dagen etter. Det passer dårlig da vi ikke vil rekke vårt 10:10 fly til Addis Ababa. Jeg ringer SAS gulltelefon og får til svar at de ikke kan hjelpe meg og at jeg må få hjelp på flyplassen. Jeg ringer både BA og Lufthansa og får samme svar. Utfordringer er at det er ingen på flyplassen som kan hjelpe oss. Den er tom. Etter nesten to timer finner vi bagasjen vår. Alle hotell er fulle og vi har ingen god løsning for dagen etterpå. Vi bestemmer oss derfor å vente på flyplassen og finner en liten benk å hvile på. Klokken 05:00 står jeg i kø på den sålkalte SAS service desken på Schipol da både BA og Lufthansa sier at jeg må forholde meg til SAS da det er de som gjorde den første bestillingen. Det skilles ikke mellom business og vanlig og køen er lang. Det viser seg at det ikke er noen SAS service desk på Schipol, de hjelper kun til med bagasje. Hun prøver likevel å legge inn en ny rute, men SAS må bekrefte den pr telefon. Jeg ringer SAS igjen og får null hjelp. Jeg blir igjen henvist til flyplassen, selv om SAS ikke har et servicekontor. Tilbake til servicedesken, men blir nå henvist til Lufthansa med kommentar om at de sendte meg til KLM og BA, så de må rydde opp. Får tak i en fra Lufthansa i innsjekking. Hun prøver å hjelpe meg, men henviser meg videre til BA med kommentar om at de må rydde opp da de har booket meg om. Nytt forsøk i BA innsjekking, men blir henvist til et 24/7 telefonnummer. På dette tidspunktet hadde jeg flere ganger snakket med de ulike selskapene pr telefon og fysisk og de skyldte alle på hverandre og vi stod i midten uten løsning. Schipol er forøvrig en møkka flyplass når ikke alt går etter planen. Ringte BA og ble først avvist og henvendt til SAS. Men jeg gav meg ikke og fikk han til å høre på hele historien (på dette tidspunktet hadde jeg vært oppe over 24t og ikke sovet). Han forstod etter hvert at alle selskapene skyldte på hverandre og at ingen ville hjelpe. Da jeg spurte hypotetisk hva som ville skje hvis jeg tok flyet til London, vel vitende om at jeg ikke ville rekke neste flight, begynte han å erkjenne at BA hadde et ansvar. Han sa han skulle undersøke og jeg ble satt på vent. Etter ca 15 min kom han tilbake og sa at BA skulle hjelpe. Jeg fikk tilbud om alternativ rute til SEZ samme dag, med da i økonomi. Det var lite aktuelt og vi måtte derfor vente en dag til i Amsterdam. Etter en god natt søvn gikk ferden videre til London hvor jeg nå sitter på onsdag i Galleries Club Lounge B gates. Neste nå er business med BA til Doha. Spent på den…
Hjelpes for en reise, det hørtes veldig slitsomt ut. Krysser fingrene for at det har løst seg for dere nå.
Fy faen.. har vært borti lignende tidligere. Ikke gøy. Håper at ting ordner seg. Du får sende krav i etterkant om å få dekket hotellnatten på Sez dere gikk glipp av. Lykke til videre
Du store min. Tiden for utfordringer er åpenbart ikke forbi med vinteren på hell. Lykke til, håper det går greit resten.
Heisann, det var en rimelig dårlig start på turen ja. Håper det løser seg og dere kommer dere frem til slutt!
Huffda, ikke bra dette. Flott at det ordnet seg. Ser at dere flyr en 777 fra BA. Er dere heldige så er det en Club Suite og da er jo det en god oppgradering fra opprinnelig rute da i det minste
En utrolig dårlig service dere opplevde. En natt på en benk på en flyplass er ikke stas. Har selv opplevd litt kaos og da hjelper det ofte litt at til tross for et digitalt samfunn at en har papirutskrifter av billetter og reiserute når en må forklare situasjonen for «ente gang». Flott at BA til slutt så ut til å ta ansvar. Her må det kunne kreves refusjon av tapt ferienatt på destinasjon, mat og mobilbruk. Håper ferien til tross for dette blir bra når dere forhåpentligvis har kommet frem i business
Hjelpes! Håper det var et lite plaster på såret at dere fikk testet ut endel selskap og lounger som dere ikke vanligvis gjør på en eurobonusbillett Men det høres ellers veldig slitsomt ut. Dobbeltsjekk forresten at hjemreisen ikke har blitt kansellert pga noshow på LHR-ADD. Det kan skje hvis de som booket om billetten ikke ryddet opp ordentlig
Sukk... Du har blitt utsatt for den klassiske løgnen fra flyselskapene. Når det er noe galt som skjer (IROPS) så er det flyselskapet du flyr med på segmentet sitt ansvar å få deg videre. Det er bare tull at man må kontakte SAS eller de som booket flyreisen. Men, det er dessverre en vanlig løgn som fortelles for "å bli kvitt problemet" for de som sitter i service desk på flyplassen. Så for trådstarter sin del er det selvsagt BA sitt ansvar. Her hjelper det ofte å ha en "plan" og en gyldig routing som fungerer for deg klar når du snakker med service desk. Da er det også helt irrelevant om det er ledige bonusbilletter, du har om så krav på å bookes om i revenue.
Hei igjen, Takk for hyggelige støttemeldinger. Vi er nå fremme på Seychellene og koser oss. Mer her er en liten oppdatering på resten av reisen som gikk mye bedre enn starten. BA fra London til Doha var en hyggelig opplevelse. Det var som kommentert av TravelManBiz i en Club Suite. Mat, drikke og service var upåklagelig med et godt utvalg av alle varianter. Flight entertainment var bra enten man ville se film, tv serier eller spille. Fruen så på Barbie og jeg så på Napoleon. Greit med hver sin skjerm og bås når vi ser på forskjellig film. Det blir riktignok litt distanse mellom oss når vi reiser slik, men det var en liten skyveskjerm som kunne åpnes/lukkes hvis vi ville se hverandre og snakke Første gang på Doha flyplass og med business var sikkerhetskontrollen svært effektiv. Det var mye kø for de som reiste økonomi. Vi hadde bare litt over to timer så de tilbrakte vi i Al Mourjan Business Lounge. Tok en rask titt rundt før vi satt oss i restauranten. Loungen har alle muligheter og var svært imponerende. Servicenivået var svært høyt og alle ansatte gjorde det de kunne for at du skulle føle deg velkommen. Hadde nydelig sushi og diverse småretter. Dette var litt etter midnatt, men de serverte middagsretter frem til kl 04:00 før de begynte med frokost. Deretter gikk turen med Qatar airways til SEZ. Dette var «standard» business seter da turen bare tok 4 timer. Jeg antar de bruker de nye Qsuite til langdistanse? Det var likevel en meget hyggelig opplevelse og svært høyt service nivå. Tror det er første gang jeg drikker champagne, rødvin og spiser tre retters mellom klokken 0200 og 0300. Imponerende kvalitet på biffen jeg fikk som hovedrett. Rakk en liten time med søvn før vi landet og det var gode seter å sove på, da de kunne legges helt flatt. Fikk en god kopp kaffe da jeg våknet og ankomsten på SEZ var effektiv før vi tok en taxi til destinasjonen vår på Mahe. Etter ett døgn på Mahe er vi nå på Praslin og blir noen dager. Skulle gjerne lagt med noen bilder, men det får bli senere da jeg vel må laste de opp til et nettsted og redusere størrelsen først? Returen skal være bekreftet da jeg først ringte Etiopian airlines for å bekrefte retur basert på endringene. De kunne ikke hjelpe, men henviste meg til SAS. Ringte SAS og ba de spesifikt å sørge for at returen ikke ble kansellert. De har bekreftet det, men jeg tror jeg må verifisere det med Ethiopian før vi møter opp på flyplassen. Sender ny oppdatering senere på returen.
Du kan laste opp bilder direkte fra nettleseren på mobil ved hjelp av last opp fil. Du trenger ikke få de på nett først. Høres ut som del 2 ble vesentlig bedre. Så det var godt å høre
Da er vi tilbake i gamlelandet og turen hjem gikk fint etter at vi etterhvert fikk fikset retur bilettene. Etter erfaringen på turen til SEZ hadde jeg ikke så stor tiltro til at returen skulle gå i orden. Jeg hadde som nevnt snakket med Ethiopian for å verifisere returen, men de svarte at SAS måtte sette billettene som skulle vært brukt til SEZ til "USED". Jeg snakket deretter med SAS som bekreftet at de skulle fikse det. Etter ankomst SEZ prøvde jeg å sjekke returen min online hos Ethiopian, men fikk bare feilmeldinger. Jeg fant deretter kontaktdetaljer til den nasjonale representanten til Ethiopian på SEZ og hun bekreftet at SAS ikke hadde gjort det de skulle. Deretter hadde jeg chat dialog med SAS for å få de til å fikse billetten. De bekreftet at de hadde fikset den og returen skulle være ok. Jeg tok det på chat for å ha dokumentasjon. Ny runde med Ethiopian som igjen sa at status ikke var satt til "USED". Nytt telefonforsøk til SAS på søndag (retur skulle være på tir), men ble fullstendig avvist da billetten var bestilt gjennom Amex 2 for 1 kontoret. Selv etter at jeg forklarte situasjonen og at jeg var midt i reisen og uten gyldig returbillett var hun ikke interessert i å hjelpe. Da klikket det litt for meg og hun fikk høre hva jeg mente om SAS kundeservice. Mandag ringte jeg 2 for 1 kontoret og fikk omsider hjelp. Det tok riktignok ca 30 min og en telefonsamtale på ca 600 kr. Ethiopian bekreftet deretter at alt var i orden og returen var sikret. Fløy med Ethiopian fra SEZ til ADD og hadde ca fire timer opphold på flyplassen før turen gikk videre til London; også med Ethiopian på et nattfly. Cloud 9 loungen i ADD var bra, men det var ganske folksomt og støynivået var ganske høyt. Business tilbudet til Ethiopian syns jeg var bra selv om man kunne se at seter etc var litt slitent. Service, mat, drikke og seter var likevel meget bra og jeg sov godt på turen. Deretter var det et opphold på et par timer i Senator loungen på Heathrow før siste del av turen med SAS i Plus. Bagasjen til kona var ikke tilstede ved ankomst, men den blir forhåpentligvis levert hjemme hos oss i morgen 3 dager etter skjema. I sum var det en slitsom tur, selv om oppholdet på SEZ var bra og business opplevelsene på turen stod til forventningene. Nå startet derimot jobben med å prøve å få noe refusjon for hotell i London og SEZ som vi ikke fikk brukt, samt kostnader for hotell i Amsterdam + evt standard refusjoner for forsinkelser og kanselleringer. Jeg frykter at jeg igjen blir sendt mellom de ulike flyselskapene og det er derfor fristende å bruke én av de profesjonelle aktørene. Noe tips og råd på veien videre?
Hvis du har en god reiseforsikring, så ville jeg tatt det meste via de. Det sparer en masse trøbbel og tid for deg. De eneste utenom er EU261 som skal gå til selskapet som laget forsinkelsen. Hvis du ikke har en god forsikring, så må du nok gå den sure veien med å kreve inn på egen hånd. Heldigvis har du dokumentert alt på en god måte, så fakta i saken bør være enkelt.
Takk for at du delte! Det er sjølvsagt kjipt når ting ikkje går som smurd, men lukke til med refusjonsløpet!.
Jeg ble svett av å lese dette. Overraskende, men ikke overraskende at ikke SAS ville hjelpe til på søndagen. Bra det løste seg, men et gavekort på spaopphold for å roe nervene burde nesten vært noe ett av selskapene delte ut etter denne opplevelsen.
Det er jo på ingen måte overaskende at SAS ikke ville hjelpe til. På det tidspunktet hadde Lufthansa (som opprinnelig var operating carrier på segmentet) booket han om til British Airways. I dette tilfellet skal ikke SAS gjøre noe som helst. Det ville bare bidratt til å lage enda flere problemer... Når "dritten treffer vifta" så er det nåværende operating carrier (British Airways i trådstarter sitt eksempel) sitt ansvar å få deg frem til destinasjonen eller punkt hvor du kan rekke videre forbindelse. Det er også de som skal/må betale eventuell kompensasjon hvis ikke de klarer det innenfor lovverket. For trådstarter sitt tilfelle har han krav på full EU-kompensasjon fra British Airways (600€ per pax) og eventuelle kostnader med hotell, transport til og fra hotell, mat, etc. Som nevnt tidligere så er det mest vanligste løgnen som blir fortalt på flyplasser når sånt skjer at "du må kontakte de som booket reisen din". Alle seriøse flyselskaper (som er medlem av IATA) skal følge "Interline Considerations on Irregular Operations (IROPs)".
Legg merke til at jeg nevner søndagen, altså da trådstarter allerede hadde kommet seg ned til Seychellene og bare ville få SAS, som det ser ut i dette tilfellet, til å måtte gjøre noe slik at ikke returbillettene ble kansellert. Derfor er det overraskende at ikke SAS ville hjelpe og trådstarter så seg nødt til å fyre av en skyllebøtte i retning SAS kundeservice for å få delt noe av sin misnøye. Så vi snakker om to helt forskjellige ting, men det er greit å vite for egen del at det er operating carrier sitt ansvar å få en videre og at man absolutt burde ringe og sjekke opp at man ikke får no-show på de ubrukte billettene ut.