Hei hei. En stund siden jeg bidro med en rapport, så nå tenkte jeg at den som vil kan lese litt oppgulp/reiseskildringer. Qatar Airways er jo godt dekket tidligere, men jeg håper det fortsatt er litt interessant å lese uansett Oppsummert så dekker rapporten mer eller mindre følgende: -Qatar Airways Oslo – Doha Business 787 -Qatar Airways Doha – Singapore Business 359 -Cathay Pacific Singapore – Hong Kong Business 359 -Cathay Pacific Hong Kong – Singapore Business 772 -Qatar Airways Singapore – Doha Business 359 -Qatar Airways Oslo – Doha Business 787 Samt bilder fra -Loungen i Doha -Dnata lounge T1 SIN -The Cabin HKG -Dnata lounge T3 SIN -Arrival lounge i Doha Siden sommeren brukes best i Norge, er mars en god måned å komme seg ut av Europa på. Turen med Qatar ble bestilt på ett av disse såkalte tilbudene med 2-for-1, mens Cathay ble bestilt med Avios. Totalt hadde vi 4 netter i Hongkong og 5 i Singapore. Har lenge hatt Singapore på listen, mens min bedre halvdel har hatt lyst til å dra til Hongkong. Som sagt, så gjort. 14. Mars – Oslo – Doha A7-BCD QR180 avgang 9.15 Våknet såpass tidlig at jeg fikk med meg flyet vi skulle dra med på radaren: Morgenen startet bitende kalt på OSL med en rask tur innom OSL-lounge eller hva nå det heter. Et sted jeg aldri hadde vært før, og utenom en rask kopp kaffi var det ikke så mye å skrive hjem om fra det stedet. Er visst to bunkerser her, men bare den ene bunkersen var åpen. Noen her inne kan sikkert beskrive forskjellen. Ingen kø i passkontrollen og kvart på 9 var vi ombord i A7-BCD. Ønsket velkommen av et meget opplagt crew ble vi vist til setene våre, 2E og F. Raskt etterpå kom purser og ønsket velkommen. Hun gjorde et forsøk på å uttale etternavnet mitt, men det hørtes mer ut som mr.Blueberry enn etternavnet mitt, så da kom jeg hun til unnsetning og sa at det nok var enklere å bare si Otto. Rett etterpå kom velkomstdrinken, lime- og mintjuice i tillegg til et kokende håndkle God plass Amenity-kit Take-off sørover, svingte litt østover og så var serveringen i gang. Tok et bilde av menyen, men det ble så blurry at en ikke ser et kvekk av hva som står der. Uaaansett, rett etter takeoff var det rett på en mocktail (kjedelig som jeg er, drikker jeg ikke alkohol så tidlig på dagen), kopp kaffi samt litt varme nøtter Maten var god, så kan ikke klage der. Har som regel ikke allverdens av matlyst når jeg er ute og flyr, men dette gikk ned på høykant. Etterpå kom en kopp te, litt sjokolade og de neste timene gikk med til å se litt på film. Litt mat rett før landing Bilde av kabinen Et kvarter før rutetid landet el-capitano flyet kattemykt i Doha. En rask tur innom loungen som jeg ikke synes var noe veldig. I tillegg står det en haug med fremmedarbeidere på dass og styrer på, noe som rett og slett er flaut. Men det er jo i tro Qatar slaveånd.. Selve terminalen synes jeg de med fordel kunne hatt lysere. Føler det er litt mørkt og trist. I tillegg er sikkerhetskontrollen for transfer skikkelig kaos. Jeg klarte ikke helt å se hva som var bedre med transfer her, sammenlignet med LHR for eksempel. Men la gå. Gate for QR942 med avgang 20.40 var 26 (tror jeg), noe som betyr bussgate. Får du gate 20-29 er det bussgate. Her sender de eco ombord først inn i noe som lignet kuvogner, før business fikk gå inn i premium-busser eller hva nå en kaller det
Dagens maskin var A7-ALI, levert i juli i fjor. Allerede i det man kommer ombord føler man at det er mye mer luftig enn i dreamlineren. Vi hadde valgt vindusseter på denne ruten slik at man kunne få med seg soloppgangen samt den legendariske landingen i Singapore. Edit 2020: Dette er jo på sett og vis et historisk bilde... På Qatar kan man spise når man vil, men som regel vil man nok velge å få middagen rett etter avgang. Middag. Omnonomonomnom Så var det bare å legge seg rett ut. Fikk noen timer på øyet. Ganske kraftig turbulens på turen, men da ble man vogget i søvn så nee worries der. Nærmer oss Immigrasjon var en lek, og i motsetning til DOH fremstår Changi som en åpen, lys og meget pen flyplass. I tillegg var dette synes som møtte oss ved bagasjebåndet Bagasjen kom først ut, så da var det bare å ta skytrain over til Terminal 1 og sjekke inn hos Cathay Pacific. I motsetning til Dnata-loungen som QR bruker i Terminal 3 så var denne loungen meget bra. Om jeg ikke husker feil så er denne brukt av både EK og CX (sikkert flere og). Fikk meg en rask dusj, og var klar for siste etappe opp til Hongkong. Et par bilder Loungen inneholdt et stort spiseområde som jeg ikke tok bilder av. Vi satt oss nær colaen og kaffien på andre siden, som var mye viktigere akkurat da. Eneste minuset var en rimelig begredelig hastighet på njetet (selv om det sikkert ikke var noe å melde fra Bergen uansett)
Så var det dags for å rusle til CX690 og B-LRI, en maskin levert til Cathay i november 2016. 38 seter i business, 28 i prem-eco og 214 eco. Dagens flight var helt stappet. Cathay bruker 359 på noen utvalgte ruter til Europa, Australia og NZ samt ruter som SIN, BKK, TPE og MNL blant annet. Sikkert en eller annen form for flåteutnyttelse eller trening. I motsetning til QR så har Cathay valgt å ha bagasjehyller i midten, noe som med en gang gjør at det føles mye trangere i forhold til QR sin 359. En annen forskjell er mer plass til labbene, men til gjengjeld føles setet trangere. Det er også mulighet for å dytte vekk skjermen. En annen ting er at de fremste midtsetene nesten sitter inne på dassen, og på lange turer har jeg en følelse at det kan bli smått plagsomt Igjen var det en stakkars purser som skulle forsøke seg på etternavnet mitt, og igjen hørtes det mer ut som mr.Blueberry (etternavnet mitt starter med L) så da ble det mr. Otto denne gangen også. Velkomstdrinken ble vann Meny For de som har peiling på champagne så kan man sikkert kommentere om dette er bra eller ikke. Jeg drikker ikke schprudlwasser, og den ene gangen jeg våget meg frempå i køben for å bestille noe slikt fikk jeg beskjed om at det var tøsevann og endte opp med en guiness istedenfor. En kan uansett ikke klage på utvalget for en flytur på 3 timer og 30 minutter!
Pushet litt etter oppsett tidspunkt og tok av mot sør, noe som gjør at man får rimelig ok utsikt mot flyplassen Rett etter avgang kom eplejuice (som var fra konsentrat) og varme nøtter på bordet Mat Kameraene montert på 359 er ganske addictive, selv om det ikke skjer noe som helst utenfor. Plutselig var man fremme i Hongkong. Hadde bestilt henting gjennom Hotel Icon, og plutselig var vi på plass Selv om jeg skriver til terningkast 1, så håper jeg at noe glede er å hente fra slikt jibberjabbish. Turen med Cathay ned til Singapore samt returen med QR via DOH kommer plutselig utpå eftan Og som alltid, kommentarer er alltid velkommen
Mange kule bilder. Tail cam så bra ut. Tøsevannet er langt fra det verste som er å oppdrive, samme som ET har i C. Er det kondom i amenity kit'et, eller ser det bare sånn ut?
Glimrende rapport Syntes Qatar fremdeles leverer bra utefra dine bilder. Syntes Doha er bra, men må si meg enig i at securitasen også for meg har alltids følt som veldig kaotisk. Rart de ikke kan tilby en litt bedre VIP service for bus reisende. Veldig fornuftig å svi av avois på lokale strekk i Asia, hyggelig poenguttak også når du går for c. Takk igjen for flott rap. Min neste tur med Qatar er neste uke og da er det herlig å få slik en fersk rapport.
Hahaha godt observert. Nei det var noe reklame av en eller annen sort. Så ikke så nøye på det faktisk Jepp avios hos Cathay er en meget bra deal. Når man i tillegg får så god business på slike turer kan man ikke klage, men jeg finner jo noe å klage på uansett. Nå når Cathay skal gå gjennom virksomheten med lupe så frykter jeg dog at mengden rewards tilgjengelig for oss i BAEC kommer til å bli kraftig redusert. Neste del kommer plutselig
Etter 4 netter på Hotel Icon var turen kommet til Singapore. En kan jo smøre på det og si at jeg booket turen til SIN slik at vi fikk internasjonal config i business og ikke regional, menneh det var noe en oppdaget i ettertid. Tok bare et tidspunkt som passet. Da vi kom til flyplassen viste det seg at de hadde endret fra 77W til 773, og siden det var fult i business på førstnevnte måtte noen ta et senere fly. Siden neste fly kun var 45 min unna takket vi ja til vouchere på totalt 150 dollar, som kunne brukes ombord. Jeg ga blaffen, men shoppingøynene lyste opp hos noen andre Etter å ha ropt litt på elgen kvelden i forveien var ikke formen helt på topp, så orket ikke å gå på loungejakt. Det ble dermed nærmeste til gaten, som heter The Cabin. Greit med sitteplasser og utvalg av mat og drikke Forrige gang jeg var på HKG var det avgang med SK, og da var det relativt rolig på flyplassen. Denne søndagen var det stappet med folk Dagens maskin på CX635 (skulle som nevnt egentlig ta CX735) var B-HNB. Ganske gammel og er l/n 18. Pri-boarding. Status og business på den ene siden og alle andre på den andre siden. Setene Dette er en såkalt regional config, som da har en 2-3-2 layout. Kan ikke klage på plassen for en flytur på 3.30. Velkomstdrink ble igjen vann for min del, mens min bedre halvdel fikk noe ufyselig som inneholdt masse sukker og med en blomst nedi Skjerm og kontroll Meny, eneste forskjellen fra turen opp var maten som ble servert. Ellers var alt annet tilgjengelig Taxet forbi B-HXJ, som tidligere i dag (26. mars) hadde sin siste tur og følgelig er 340 faset ut av CX sin flåte Halen til et fly fra Cathay Dragon. Jeg liker det nye utseendet. Avgang
Vann, og liten skål som inneholdt varme nøtter. Vouchers, klar til å brukes Frukt og is Ellers ganske mye turbulens den første timen, men etter å flydd inn over Vietnam roet det seg og resten av turen var ganske uneventfull. Så da var det jo bare å nyte en nydelig solnedgang da vi kom til kysten av Malaysia. Rask sving over Batam (Indonesia) og så var denne turen ferdig. Sååå var det dags for retur hjem til Bergen. Som nevnt er jeg veldig imponert over Changi. En ren, pen, åpen og lys flyplass. Dnata-loungen i T3 derimot. Den var ikke mye å rope hurra for. Avgang et lite kvarter etter rutetid på QR943 og A7-ALC. Går ikke like i detalj her, men vil gjenta hvor lys og åpen kabinen ombord på QR sin a359 føles
Dagens sete, 2E Velkomstdrink, lime- og mintjuice samt kit. Meny Rett etter avgang fikk jeg servert en mocktail samt varme nøtter Forrett Hovedrett Og en liten sjokkis til slutt Etter det var det bare å kick back, se noen filmer og nyte resten av turen Og plutselig var man fremme i Doha Vi hadde booket ruten slik at vi fikk et stopp i Doha. Aldri vært der før, så vi bestilte en tour gjennom byen. Førsteinntrykket var bra, men en får jo en luftboblefølelse og så vet vi jo også at de ikke er så glad i å behandle en del arbeidere så bra. Men men, interessant var det uansett. Immigrasjonen var ikke noe stress, ettersom en har eget område for dette når man flyr business. En kan også besøke arrival-loungen, og faktisk var dette mye mindre pes enn transfer. I arrivalloungen var det faktisk ikke en eneste kjeft. Fikk bestilt en meget god sandwich før turen bar ut i Doha på en forhåndsbestilt tour. Etter touren (som anbefales) ble vi sluppet av på delen som er forbeholdt business og first. Hadde vært noe å ta til høyre en gang, men en får vel vinne i lotto først. Uansett, her var det heller ikke en eneste levende sjel som skulle ut og reise, så det var ikke mange minuttene før vi var gjennom pass- og sikkerhetskontroll og inne i loungen.
Bilde fra loungen. Stor og fin og fikk meg en dusj før litt mat ble inntatt i 2. etasje. Selv om det er fult av folk så føles det fortsatt veldig åpent, noe som er et pluss. Derimot liker jeg ikke lyssettingen og jeg synes flyplassen med fordel rett og slett kunne vært lysere. Gate 20 lyste på tavlen, så også denne gangen ble det bussgate. Dette er egentlig et område som har veldig dårlig luft. I tillegg er det lavt under taket, og det er egentlig veldig lite trivelig der. Så er bare å holde seg unna så lenge som mulig. Som sist var det eco ombord først, før business busset til dreamlineren som denne natten var A7-BCA. Rett etter at dørene ble stengt satt en HEFTIG sandstorm igang. Forstod da at det kom til å bli en lang natt. Hvor lang? Jo, vi ble sittende så lenge på flyet at det faktisk var lyst da vi endelig rullet mot avgang. Avgang var altså oppsatt til 01.10, men vi kom oss ikke avgårde før nøyaktig 5 timer senere. Crewet skal ha ekstremt kudos for å ha holdt masken og servicenivået. Aussien i førersetet virket rett og slett fortvilet da han gang på gang kom med meldinger om utsettelser. I tillegg til at sandstormen stod på som bare det, tok det uendelig med tid for å rydde rullebanen. Det er også rushtid på denne tiden så da gikk jo tiden. Har lest at sandstormer blir mer og mer vanlig, så Doha bør få orden på planene sine når slike ting skjer. Fikk meg noen timer på øyet. Våknet og tok meg en liten tassetur bakover. 5 timer bak skjema landet vi fløyelsmykt på OSL. Ingen kø i passkontrollen og bagasjen kom rimelig fort. Hadde i utgangspunktet bestilt siste del av turen med Norwegian, men siden vi landet 11 og den flighten vi hadde med Norwegian gikk 8.55 var det bare å hoste opp noen poeng slik at SAS kunne frakte oss til riktig side av fjellet. Rakk en rask tur innom loungen, og siden det var lørdag talte jeg 15 (oss inkludert). Og da dro vi fra dette Til dette.. Og da var man endelig hjemme etter 12 dager på farten. Oppsummert har jeg noen betraktninger -Qatar Airways er fantastisk i business. Ferdig snakket. Anbefales rett og slett på det sterkeste. -Flyplassen i Doha er mørk og traust. Transfer er litt kaotisk. Loungen er stor og fin, men igjen hadde det ikke skadet med bedre belysning. Dett var dett
Herlig rapport! Personlig hadde jeg motsatt inntrykk av flyplassen i Doha. Syns den var fantastisk fin og en fryd for øyet. Arkitektonisk en av de fineste flyplassene jeg har vært på.
80.000 avios totalt. 20k avios per sektor per snute. Avgifter husker jeg ikke i farten :/ Mmm ja det kan hende, men sammenlignet med nummer 1 så er det en ting som mangler og det er godt lys. Da butter det litt for meg rett og slett