President Erdogan har annonsert at Turkish Airlines rebrandes til Türkiye Hava Yolları. Det er i midlertidig ikke snakk om noe nytt navn, men rettere sagt en omdøpning fra et internasjonalt til et nasjonalt navn da betydningen er den samme. Annonseringen kommer bare uker etter at Tyrkia søkte FN om å offisielt omdøpe seg fra Turkey til Türkiye. I tillegg blir det sagt at det også er for å skille seg fra fuglen Kalkun.. Turkish har over 300 fly som skal males.
Det komiske er jo at fuglen er oppkalt etter det landet da det var der den typisk kom fra, og ikke motsatt..
Antar at det er billigere å male om 300 fly for å distrahere fra dårlig økonomi enn å fikse den kalkunske økonomien? Nå kommer DAT til å skifte navn for ikke å bli assosiert med wienerbrød...?
Hvis jeg forstår det riktig har Erdogan sagt at han ønsker rebranding. Den tyrkiske staten eier under 50% av selskapet, så det er jo noen andre som også skal mene noe her. Jeg finner ikke noe fra selskapet selv, så det spørs hvor mye av dette som er mediautspill.
Türkiye Hava Yolları". Kommer personlig til å omtale TK som Yollari. Hver gang jeg skal boarde, vil jeg snu meg tilbake til gate og rope "Yolla! Yolla!".