Da ble flyet mitt fra OSL-IST kansellert igjen i dag. Vi fikk beskjed hele 18 timer før at det var kansellert pga. vær forhold. Når man ser på web-cam fra flyplassen i Istanbul i dag, er det jo 4 grader med sol og knapt med snø på bakken. Dessuten er det en rekke fly som tar av og lander fra IST i dag. Er det bare meg eller tar Istanbul og Turkish alt for lett på værrelaterte kanselleringer? Dette er andre gang i 2022 jeg får et kansellert fly til Istanbul pga. værforhold, og 3. gang ila. det siste halvåret. Sist var det mange titalls fly som ble satt på bakken på grunn av litt snø. Jeg ringte Miles and Smiles elite-linjen for å få refundert pengene - noe som tydeligvis ikke kunne gjennomføres på telefon og jeg fikk det klassiske svaret " you have to go to the ticketing office to get a refund". Måtte bare blåse ut litt
Herlighet. Men har Turkish kontorer i Oslo? Kundeservice har dessverre gått av moten alt for mange steder
Litt kraftig vind nord for Istanbul, men å kansellere pga vær 18 timer før? Og ikke akkurat vær vi ville ha kansellert for her, men OSL er jo litt mer vant med og rustet til snø og vintervær. Spørs om det ikke er noe annet som ligger bak og de prøver å sno seg unna EU-kompensasjon.
TK1751 IST-OSL fredags morgen ble kansellert onsdags ettermiddag, hele 40 timer før. Ser ut som de har prioritert å få avgårde langdistanse og fly til store huber, fly til FRA, LHR og LAX gikk på tross av "snøstorm".
Merkelig at ikke flere flyselskaper også skjønner at kundene blir skeptiske til å komme tilbake etter slikt? For meg har Finnair kansellert/endret/byttet klasse ned fra betalt business så mange ganger nå at jeg kansellerte hele siste turen før helgen. Og er skeptisk til å bruke dem igjen.
De skal ha noen agenter på OSL som er der noen timer før hver avgang. Da måtte man evn. møte opp da for å få refusjon. Turkish har utrolig gammeldags systemer som ikke tillater dere telefon agenter til å foresta helt grunnlegende transkasjoner av og til.
Huff og fysj! Tror du kan slå opp offisiell årsak til kansellering på expertflyer. Nå har du kanskje ikke krav på kompensasjon pr EU-ordning i dette tilfellet? Av ren kuriositet, fløy du C? Vurderte akkurat denne ruten selv, men orket ikke tanken på ren 737 og ikke keen på å betale for fullpris for C. Gikk for ET denne gang selv, vurderer LH til FRA og ET sin 350 neste gang.
Skal sjekke ut experflyer, takk for tips! Det var i C, ja. Jeg valgt TK tilbake til OSL fremfor ET (ET er mye mer praktisk så klart!) fordi man får så mange flere poeng med Turkish i C. Jeg synes også service og maten er bedre hos TK enn ET. Total tid dør-til-dør er nesten det samme med ET og TK på denne ruten. Også var det pris. Jeg trengte bare enveisbillett fordi jeg har vært på flere destinasjoner denne turen. En enveisbillett fra ADD - OSL med TK var 1200 USD. Med ET var det 2300 USD. Selv om det er jobben som betaler, så blir prisen avgjørende. Jeg er enig med deg. At TK bruker kun 737 med eldre C seter til Øst-Afrika er veldig irriterende. Særlig for min del når det er hovedsakelig her jeg reiser. Har tatt ET i C et par ganger, det er veldig behagelig med ordentlige C seter, og å kunne fly rett til OSL og sove hele veien hvis man vil. Jeg er en TK bruker av vane siden de har hatt gode ruter til de stedene jeg jobber. Også har de meg litt låst inne som elite plus medlem. Men i løpet av det siste året har det vært så mye krøll at jeg nå seriøs må vurdere hvem jeg skal bruke primært fremover. Jeg tror jeg må komme meg over på Qatar etterhvert. De kommer nok styrket ut av både pandemien og det at vi går kanskje mot en ny jernteppe. interessante analyser her om det:
Skjønner! Som sagt verd å sjekke via FRA, da får man A350 og bytter ut en times opphold i flyet på ARN med noen timer i OK lounge. Sikkert ikke krise med loungen på IST heller Og ja, synes ET priser sine C billetter ganske høyt, selv når man booker lang tid i forveien. Høres ellers ut som spennende jobb som lar deg reise der i lendet og på C. Sist jeg hadde reise-jobb hadde firmaet internt reisebyrå (!) som konsekvent satte meg på de kjipeste Y-flightene og skjelden *A.