Tut og kjør - glede på fire hjul

Tråd i 'Reisebrev' startet av watchaddicted, 17. mai 2016.

  1. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Så nærmer det seg altså årets tur til alpene, ikke for å stå på ski nei, men kjøre bil. Gøy bil! Mer om det straks.
    Jeg lover ikke reisebrev, men skal forsøke å poste noen bilder i denne tråden underveis ;)

    Turen nedover går fra BGO via OSL til MUC med Bolaget 15. juni og tilbake den 20. Vanligvis har jeg ambisjoner om å tømme baren når jeg sitter i Plus, men denne gangen må jeg holde meg til vann og oppdrettslaks da vi skal hente bilene ganske umiddelbart etter ankomst. Når det kommer til leiebil i Munich er det få, om ingen, som slår Sixt. De er rå på alt fra biler til priser og ikke minst et meget sympatisk bookingsystem som faktisk virker. Kundeservicen deres er også top notch og får svenskene i Bolaget til å fremstå temmelig retarderte.
    Lei for all del ikke bil på flyplassen, da betaler man ofte opp mot 30 % ekstra og det er det rett og slett ikke verdt, for meg i alle fall. Vår stasjon for pick up heter Stachus og ligger rett ved Karlsplatz, ca. 2 minutter gange fra S-Bahn. Praktisk!

    Her skal vi plukke opp tre av disse:

    [​IMG]

    BMW M4 leverer minimum 431 HK og 550 Newtonmeter glede på fire hjul fra en rekkesekser med dobbel turbo.
    For purister er jo turbo synd og skam, men man merker fint lite til dette utover at man har MYE dreiemoent tilgjengelig allerede fra tomgang. Effektkurven er også ganske linær slik at man får ikke den typiske ketchup-effekten mange turbomaskiner kan lide av.

    Turen fra Munich går sørover mot Garmisch og videre inn i Østerrike og Italia med en liten svipptur innom Sveits. Ruten blir omtrentlig slik:

    https://goo.gl/maps/QwXinnwVjw52

    https://goo.gl/maps/u4rmnWN1XMm

    Grunnen til to kart er at Google maps ikke tillater at man passerer enkelte fjelloverganger (hvis noen vet hvordan man får det til er jeg takknemlig for innspill).

    Dette er turen for alpepass og vi kommer til å jakte på de beste og gøyeste veiene med Stelviopasset som kanskje et av turens absolutte høydepunkter:

    [​IMG]

    Nå er det slik at onde tunger skal det til at Stelviopasset er blitt kjipt grunnet altfor mye trafikk etter at TopGear kåret det til The best Driving Road in Europe (senere fant de en vei/fjellpass i Romania som de mente var bedre) så har noen andre forslag til spektakulære opplevelser, både kjøre- og utsiktsmessig, setter jeg pris på tips og vink :)

    Det gledes stort og nedtellingen til avreise er i gang!
     
    Last edited: 18. mai 2016
    AndersWE, Satyv, Insomnia4u and 20 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Å himmel og hav - nå ble jeg SVÆRT misunnelig! :) Dette både ser og høres helt fantastisk ut.
    Gleder meg veldig til å følge dere på denne turen!
     
    braathens safe and watchaddicted like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. Turen i fjor var såpass artig at det umiddelbart ble bestemt at det måtte gjentas i år, men denne gang med en bil hver grunnet høylytte diskurser om hvem som skulle kjøre hvilke fjellpass i løpet av fjorårets tur.
    Dette er kanskje den ultimate herretur i mine øyne! Ramme biler, flotte veier, nydelig natur, god vin og ikke minst godt øl for de som liker det. Anbefales:)
     
    Travellingalf liker dette
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Oi, oi, hvor skal man begynne. Det er så mange pass å kjøre. På 5 dager bør dere rekke over mye.

    Definitivt Grossglockner via Kitzbühl og Zell Am See, inkl Edelweissspitze, på tur ut eller på vei hjem til MUC. Bedre enn Stelvio. Husk på at 15-20.06 lett kan by på snø og is.

    SS44 med Jaufenpass og Timmelsjoch er lett å sy inn i ruten, på vei til Stelvio. For all del, unngå Brenner, det er bare kjedelig.

    Myyye annet å ta av. Ikke prøv å rekke over alt på 5 dager. Kjør heller Grossglockner begge veier.

    Flott hotell i Tegernsee, en liten time sør for MUC. Der får dere R8 og SR6 inkludert i rommet med Audi Probefahrten:
    https://insideflyer.no/forums/threads/tegernsee-og-oktoberfest.4152/
    image.jpeg
     
    LineE, Kjakan, tommy777 and 1 other person like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk, tusen takk! Det hotellet der, det må sjekkes ut!!
    Artig, kjørte alle tre passene du nevner i fjor.
    Grossglockner kjørte vi sørover og det var kjøreglede av en annen verden så kanskje kjøre det nordover denne gangen.
    Ellers planlegger vi de to andre i motsatt retning i år da de også var veldig artige:)
     
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende innspill! Skal ikke se bort fra at vi fint sløyfer noe annet til fordel for passet ned mot St. Moritz hvis det er fett! :)
     
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Aaaah.. Det er så nice! Flotte bilder altså:)
    Digger alpene! Skal en ny tur i september med fruen, men da fortsetter vi ned til Nord-Italia for Italia er ikke feil det heller :D
     
    SASlovah4evah liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en fantastisk tur. Gleder meg til rapport.

    Er det forskjellig motor på M4 her i USA vs. Europa? Trodde den hadde mindre hester (420?) og lavere dreiemoment?

    Du får se om du finner en ny Giulia Quadrifoglio på veien så du kan få noe skikkelig med grisebank ;)
     
    watchaddicted liker dette
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Umbrio/Umbrailpasset var fint. Vi kjørte det ned fra Stelvio og inn mot Sveits. Var et lite område med grusvei der, usikker på om det bare var midlertidig.

    Fortsetter dere vestover så kan dere ta med Lech Am Arlberg. Der kjøres Arlberg classic car rally. Nydelig område med mange flotte skihotell som *kanskje* er åpne. Dere er gjerne litt tidlige for sommersesongen for noen av fullservice-hotellene. Insidetips: Hva med Chalet 'N' til den nette sum av $370.000 / uke? Er ikke alle forunt, og nei, har ikke bodd der.

    Fortsett ennå lengre vest og dere kommer til Andermatt. Med Andermatt som base kan dere lett kjøre 5-8 pass på én dag, som f.eks Gotthard, Furka, Susten og Nufenenpass.
    image.jpeg

    Fortsetter dere ennå lengre vest, så må man innom Zermatt, selv om det er en bilfri by. Ta skiheisen opp og kjør en slik en ned igjen. Anbefales!
    image.jpeg

    I nærheten finner dere biltog mellom Goppenstein-Kandersteg. Det er også en opplevelse.

    Ennå lengre vest finnes Mont Blanc-massivet og så finnes....nei, her trengs det flere dager.

    Moralen er: flere bør gjøre som TS, fly til Alpene! Kjør bil, motorsykkel, sykkel, gå. Bare gjør det.
     

    Attached Files:

    Last edited: 18. mai 2016
    Edvard and watchaddicted like this.
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Du gode.. Dette fristet ikke bare litt.. Tror jeg må gjøre noe slikt selv en gang :eek:
     
    watchaddicted and Kjakan like this.
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Skal kjøre opp noen tanker med bensin ja :D

    Det er forskjell på US modeller og de europeiske. Det ligger visstnok i målemetodene som benyttes. Er dynamo, viter etc. koblet på eller ikke under måligen, dette påvirker hvilken effekt man får ut.
    Uansett, det fine med BMW er jo at de garanterer et minimumsnivå slik at 431 hk kan fort være en del mer og det ser man ofte igjen på de offiselle og de faktisk målingene fra 0-100 kmt. Tallene for M4 er 4,1s på papiret, mens de fleste tester som er gjort rapporterer om tall godt ned mot 3,9 s. Så det spørs om Fiaten klarer å hamle opp med BMW ;)
     
    tommy777 liker dette
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Haha.. høres ut som vi har sammenfallende interesser :D
     
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Amen! Det er for fett til å la passere!!

    Du er jo forøvrig et oppkome av gode tips! Takker igjen! Allerede sendt en foresørsel til hotellet ved Tegernsee :D
     
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noe å stusse på, just do it!! :)
     
    tommy777 liker dette
  15. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    "Lei for all del ikke bil på flyplassen, da betaler man ofte opp mot 30 % ekstra og det er det rett og slett ikke verdt, for meg i alle fall. Vår stasjon for pick up heter Stachus og ligger rett ved Karlsplatz, ca. 2 minutter gange fra S-Bahn. Praktisk!"

    Jeg og liker Sixt veldig godt, i fjor leide vi en BMW M550D, i år har jeg booket en 7-serie. Begge til veldig lave priser, men jeg får oppgitt endel lavere priser på APP´en enn på hjemmesiden deres. Hvordan er forbindelsen mellom flyplassen og Stachus? Jeg vurderte å leie en annen plass en flyplassen, men fant bare priser som var type 1000-1500,- billigere, så da med 3 personer, bagasje og hassle med å komme seg til-fra flyplassen vurderte jeg det slik at vinningen går opp i spinningen.
     
    watchaddicted liker dette
  16. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det varierer veldig er min erfaring. Ved å logge inn på den tyske hjemmesiden deres vil du få de aller laveste prisene. De ramme bilene slik som M4, M550D, M6 etc. har til nå vært billigst med god margin på Stachus, men skal man leie andre biler slik som 7-serien du har leid eller 6-serien som vi skal ha i september er det andre stasjoner som er billigere. 6-serien var for eks. desidert billigst på Sheraton i Arabella Park. Skulle vi booket den på flyplassen vil den kostet ca. 23 % ekstra. Men det er klart at om man skal leie for kortere perioder så blir kronebesparelsen gjerne så liten at det ikke har noe å si om man booker på flyplassen eller i sentrum.
    S-Bahn stopper forøvrig rett bortenfor Stachus-stasjonen til Sixt så man går i realiten rett ned til S-Bahn på flyplassen (ved leiebilskrankene) og rett opp til leiebilstasjonen inne i sentrum.

    Men spennende med biltur i år også, hvor går ferden? :)
     
    Last edited: 22. mai 2016
    Satyv liker dette
  17. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg logget på den Tyske hjemmesiden nå. Der koster en 7 serie 946,8 euro både på Stachus og flyplassen i tidsrommet 22 juli til 1 august som vi skal leie. Men på Sixt sin app, så koster samme bil i samme periode 7379,- på flyplassen og 7876,- (altså litt dyrere på Stachus) men det er uansett en del billigere på app´en. Det er vel som du sier litt variabelt, så det lønner seg definitivt å sjekke litt rundt. Har du sjekket om du kan få det billigere på app i din reiseperiode?

    Årets tur er ganske omfattende! Lørdag 8 juli flyr vi til Praha, så mandag 11 flyr vi videre til Odessa før vi flyr til Munchen 22 juli å leier bil. Vi har ikke helt spikret kjøreturen, men i grove trekk blir det Munchen - Verona - Genova - Monaco - Grenoble - Sveits (ikke helt bestemt oss for hvor enda) så Østerrike. Der skal vi bo i Kirchberg/Kitzbuhel. Det er en årlig "Dorffest i Kirchberg lørdag 30 juli som sterkt anbefales. Har selv vært der 9 år på rad nå! Veldig gøy. Så hvorfor ikke fly ned for helgen! :) Så setter vi kursen mot Munchen å fyr hjem igjen 1 august.

    Turen din ser også veldig bra ut, mye fine svingete veier å teste bilen på!
     
    watchaddicted liker dette
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    For en fantastisk sommerferie!!:) Dorffest ser ut til å bli et realt sjøslag! :D

    Veldig overraskende at Stachus er dyrere, aldri sett det før, veldig greit å vite. Har ofte ikke sjekket flyplassen pga. tidligere erfaringer. Er nok etterspørsel som styrer og som du sier er det nok smart å shoppe litt rundt for de som gidder slikt ;)
    Angående appen så er det litt morsomt for der var prisen høyere helt til jeg hadde booket via den tyske nettsiden til Sixt. Da justerte tariffene i appen seg. Om det er tilfeldig eller om Sixt oppdaget mine gnipung-gener er uvisst:D
     
  19. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, gleder meg til denne altså!

    http://www.dorffest-kirchberg.at veldig gøy fest altså! (ikke allverden til hjemmeside og heller ikke oppdatert, men festen er bra :D ) vi pleier å komme et par dager i forveien å surre litt rundt i de fantastiske fjellene i området. Har vært veldig mye der både sommer og vinter så vi kjenner endel av de som driver sjappene rundt i fjellene.

    Jeg har gratis avbestilling på bilen i år, så hvis det dukker opp noen ekstra gode priser kan jeg booke om. Prisen nå er ca 8500,- for 10 dager med fri kjørelengde, ekstra sjåfør og redusert egenandel. (1000 euro nå, isteden for 4000) så det er ikke så ille når vi er 3 til å dele på en så flott bil som 7 serien er.
     
    Travellingalf liker dette
  20. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Sechs Musik- und Tanzkapellen...What's not to like. Tyskerne kan sine festivaler
     
    watchaddicted and Satyv like this.

Del denne siden