Dette er jo bare latterlig av TV2. De går soft på TV2 sumo, men skal liksom denge SAS? Halve bedriftsnorge er jo i samme problemstilling etter at Forbrukerombudet plutselig oppdaget et setning i en lov som er jobben deres å følge opp.
Det er for øvrig høyst uklart om de har dekning for å hevde at det er ulovlig med 5-sifra nummer. Det som står i Markedsføringsloven er som følger:
I næringsvirksomhet er det forbudt å henvise forbrukere som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst.
Forarbeidene til loven sier veldig lite om hva de faktisk sikter til, men en gjeng oppfatningen er at dette var ment for å forhindre 820/829 nummer som kundeservice. Disse koster langt mer enn 5-sifra. Om noen har baller nok til å prøve dette rettslig er jeg i sterk tvil til om Forbrukerombudet får fullt gjennomslag for sitt syn.
Eneste grunnen til at dette nå blir en stor sak nå er at det gradvis har blitt gratis/inkludert å ringe fastnett og mobil og at 5-sifra derfor fremstår uforholdsmessig kostbart.
Jeg er på ingen måte tilhenger av 5-sifra nummer og prismodellen. Men dette blir rett og slett for enkelt. Vi har hatt med oss 5-sifra nummer siden 1999. Så vidt jeg kan se har ordlyden i Markedsføringsloven vært lik minimum siden 2014.
Om noen ikke har gjort jobben sin er det Forbrukerombudet som har vært trege med å reagere. De burde for lenge siden har veilede bedriftene i at prisutviklingen i telekommarkedet har ført til endringer i hvordan de mener loven nå tolkes/praktiseres.