Tvinges til mellomlandinger i Lufthansa/Swiss/Brussel/Austrian systemet?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av enokling, 06. sept 2022.

  1. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Ved søk i SAS og Award Fares opplever jeg de siste månedene nesten uten unntak at man ikke lenger får bonus business på langturene østover (USA er litt bedre) i Lufthansa/Swiss/Brussel/Austrian systemet, uten at man tar en "unødvendig" mellomlanding i FRA, MUC, VIE, BRU, ZRH før det lange legget.

    Tenker da på at selv om jeg kan booke VIE-FRA-ICN i business hele veien, så kan jeg ikke for de samme datoene bare booke FRA-ICN. Jeg kan derimot booke MUC-FRA-ICN, ZRH-FRA-ICN, BRU-FRA-ICN, etc

    I tillegg er det full stopp for business leggs fra OSL-FRA, CPH-FRA, ARN-FRA inn i en slik løsning også selv om det isolert sett for en enkeltreise er ledig i business fra OSL-FRA samme dato, slik at OSL-FRA-ICN, CPH-FRA-ICN, ARN-FRA-ICN ikke tillates.

    Er dette noe SAS gjør for å minske bookingen av Star Alliance bonusreiser, eller noe Lufthansa systemet gjør for å hindre det samme?

    Har noen av dere testet å booke med "unødvendige" mellomlandinger først, for så å via kundeservice slette disse etter at bookingen er gjort?
     
    Last edited: 06. sept 2022
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Du spør i feil forum, her får man aldri nok mellomlandinger...
    Seriøst; jamfør andre diskusjoner på relaterte tema så er nok dette en årsak av billettregler, og prøver du å ta bort en, så raser hele korthuset.
     
    furlong, AirMags, melind and 4 others like this.
  3. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har booket OSL-ZRH-ORD med LX i november. Var ikke noe problem å finne da jeg booket. Har dog ORD-VIE-FRA-OSL med OS på veien hjem, men det er dårlig med direktefly fra VIE, så har fått raskeste tur hjem.
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,159
    Bonuspoeng:
    183
    Foreslår at du leser deg litt opp på det som kalles "married segments"

    https://onemileatatime.com/guides/airline-married-segment/

    Og nei, det er definitvit ikke noe SAS gjør for å plage bonusreisende... :)
     
  5. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Takk - men finner det underlig at Lufthansa-systemet har billettregler som vel medfører at det blir flere dyre unødvendige leggs for dem...?
    Glitrende - jeg kjente ikke faguttrykket :)
     
    eventyrer liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Flyselskapenes veier er uransakelige.
     
    Insomnia4u and braathens safe like this.
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,650
    Likes mottatt:
    6,648
    Bonuspoeng:
    183
    https://insideflyer.no/forums/threa...-andre-poengreiser.16163/page-127#post-465198

    Det er andre som har opplevd tilsvarende. Lufthansa legger i utgangspunktet ikke ut billetter i C før 85 dager før avreise, men av en eller annen grunn kan man booke reiser via VIE lenge før dette.
     
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Dette med married segments har irritert meg lenge. Eneste jeg kan tenke meg er at bonuspoeng-selskapet må betale for 2 flystrekk istedenfor 1, og at det er upsell. For ellers tilsier logikk og økonomi at hvis SAS må betale lufthansa X kroner for den samme flybilletten, uavhengig av om det er 1 eller 2 legs/segment, så burde lufthansa foretrekke å selge 1 leg/segment.

    Jeg tror @Maggie fant fly VIE-FRA-MIA, eller noe sånt? Men FRA-MIA var ikke bookbar i business.

    Selv har jeg funnet FRA-LIS-MIA, men ikke OSL-LIS-MIA. Så da ble det også MIA-LIS-FRA-OSL på hjemturen, hvor det ble en omruting og jeg kunne ikke bytte ut LIS-FRA-OSL med LIS-OSL, fora MIA-LIS-FRA var married segment.

    Jeg har tidligere pleid å søke etter fly fra FRA fordi tilgjengeligheten har vært bedre der, men nå må jeg altså kanskje heller søke fra MUC, VIE eller ZRH? Eller andre tilfeldige storbyer i europa?

    Lysten til å skaffe og bruke CT blir mindre og mindre for hvert år som går.. med mindre det blir enklere å finne biz-bonus uten å fly store omveier ser jeg ikke verdien lenger.

    Har heldigvis sikret meg OSL-IST-DXB med Turkish. Det er en ganske deilig rute. Dagfly, ca 4+4 timer, med 2 timer transfer.
     
  9. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    323
    Bonuspoeng:
    63
    Det ser ut til at upsell-teorien til @HaraldOslo blir mer besnærende. Er det noen annen teori på hvorfor det slippes plasser på f eks GRU-FRA-ZRH, ingenting på GRU-FRA, men omvendt masse plasser på GRU-ZRH-FRA, ingenting på GRU-ZRH---?

    At man vil styre markedstilganger fra f eks VIE og BUD med married segments skjønner jeg, men dette er jo kun omvei for omveiens skyld. Skal man til FRA må man ta longhaul via ZRH. Skal man til ZRH må man ta longhaul via FRA.
     
    OyvindN liker dette
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Booket nettopp selv nettopp Denver via Wien og retur fra Houston via samme by. Spurte agenten om han fikk det bort, men det gikk ikke. Tenker jeg skal teste igjen ved første ruteendring (antar jeg får noe i løpet av et halvår), for da kan de vel ikke være like strenge med "married segments"?

    Er litt ambivalent til dette kjenner jeg. På en måte er det jo ok, da det er mulig å få tak i billetter med LH tidligere (og gjerne utenom de mest vanlige flyplassene), men det skaper jo lange reiseruter og spesielt for oss som ikke har Oslo som hjemmeflyplass. Er derimot også nysgjerrig på hvorfor, så håper noen kan komme til bunns i det..
     
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,910
    Bonuspoeng:
    183
    Married segments er jo et verktøy for flyselskapene til å styre tilgang til billetter fra 1 spesiell by (eller flere). Sett at LH vil satse med en kampanje i Ungarn, da legger de inn endel married segments ut av BUD. Det er jo ikke for å plage oss andre i Europa, men som et gode for det markedet man sikter seg inn på.
     
    tobeornot999 liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    Det interessante her er at ekstra hopp gir tilgang til bonusseter som ikke er synlige hos verken Air Canada eller United. Slår meg som en slags feilprising, som man kanskje ikke skal stille alt for mange spørsmål om :)
     
  13. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Ja alle jeg har oppdaget har kun vært tilgjengelige i EuroBonus (hvertfall i følge Awardfares). Må jo innrømme at jeg har en viss frykt for at det er noe LH ikke er så lysten på å levere på, så vi får jo skje om det blir stående til vi skal reise, men billettene er jo utstedt...
     
    Spielhaug liker dette
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,910
    Bonuspoeng:
    183
    Men når man diskuterer married segments og O&D-tilgjengelighet, det «renner» jo inn med diverse kampanjer på C ut fra spesielt DUB og BUD. Noen som har en teori på hvorfor akkurat disse stedene skal være attraktive å kjøre kampanjer fra?
     
  15. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    DUB er Ryanair sin hjemmebane, BUD er Wizz sin. Begge er ikke *A-hub. Kanskje det er bare så enkelt som det?
     

Del denne siden