EuroBonus kan for min del gjøre akkurat hva de vil med bonusprogrammet sitt. De kan forbedre det , devaluere det og for den del; nedlegge det, men jeg forventer ryddighet og god kommunikasjon. Der synes jeg EuroBonus begynner å ligne en versting i klassen. Det er et gjentakende mønster at negative endringer forsøkes implementert med så lite forhåndsvarsling som mulig eller ikke noe varsel overhodet. Endringer varsles så tett opp til implementeringsdato at man lever i usikkerhet om hva man kan forvente av fordeler noen dager frem i tid.
Har mye erfaring med salg. Hvis man ønsker tilbakevendende kunder, er det en dødssynd å ta snarveier, være litt shady i kommunikasjonen, bruke liten skrift etc. Jeg føler EuroBonus bruker dette for alt det er verdt. Det provoserer meg utrolig mye, særlig når det ikke er nevneverdige kostnader forbundet med å være ryddig og fair. Kutt gjerne, men tør å stå for det.
Når tankegangen er å bygge lojalitet, skjønner jeg ikke hvorfor de velger den innfallsvinkelen. Har det kostet de kunder? Aner ikke. Sannsynligvis. Jeg har flydd to segmenter (tror jeg) med SAS siden nyttår. Normalt ville det vært minst 20 nå.
I påskeferien blir Norwegian foretrukket, til tross for at SAS var innenfor rekkevidde på pris. Summen av ubetydelig opptjening (vi snakker 0.25 poeng per krone brukt - dyre billetter) og like dårlig produkt som DY, gjorde at fanden i meg ("takk for sist"-følelsen etter Nils' svadanettmøte) nok velger å legge igjen ca. 100k hos konkurrenten.
...og sånn vil året fortsette.
Jeg booker større jobbarrangement, private turer, familieturer, venneturer osv. Det blir veldig mye penger av slikt (garantert et 7-sifret beløp i fjor). De pengene er p.t. up for grabs for alle selskaper som vil ha de. SAS' forrang er borte. Hvorfor skal jeg vise lojalitet til et selskap når lojaliteten åpenbart kun gjelder én vei?
Da flyr jeg heller Norwegian og kjøper meg en hund. Ekte lojalitet!
Fast Track og lounge kan jeg kjøpe for pengene jeg har til overs.
Last edited: 27. febr 2015