UA og EB poeng

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Starbuck, 24. jan 2015.

  1. Starbuck

    Starbuck Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    UA og Austrian hadde begge påsketilbud til LAX. Valgte UA til tross for mer komplisert routing fordi de Iflg. SAS sine hjemmesider gir 200% på P klasse. Austrian 100%. Ser nå at UA sitt bonusprogram endres fra 1. mars. Selvffølgelig med negativt resultat for kundene. Er det noen her som vet om denne endringen også vil gjelde EB poeng?
     
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel enda ikke avklart hvordan endringen blir for SAS kunder, men det er logisk å tro at det nok ikke blir like bra som i dag.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet er vel bare hvor lang tid det tar før det blir gjort om..
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ikke hva SAS skulle ha å tjene på å utsette annonseringen av dette?
     
  6. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    En enhetlig kommunikasjonsstrategi. Hvorfor skal UA-passasjerer få bedre varsling enn SAS' egne? :p
     
    AndersB, Are and KristianSk like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Vi vet ikke med sikkerhet at det er SAS som har vært trege, det kan jo ha vært United også.. Selv om det er fristende å tro at det er SAS.....
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dæsken. Ikke uventet, men ganske kjipt.

    Altså, jeg skjønner jo hva som skjer. Business Class billetter har gått ned 30-40% i pris siden 2007. Da kostet det lett 36.000,- i business over dammen. Nå har man vesentlig større utvalg av restrikted billetter til 20-22.000,- og ofte tilbud ned i 13-15.000 (eller enda lavere). Samtidig er setene kraftig oppgradert hos de fleste selskap. Før var det lenestoler. Nå er det flat beds

    Da må de jo kutte for å tjene penger.

    Matkvalitet har allerede blitt barbert til beinet, og over dammen så er vel maten i Business anno 2014 omtrent det samme som man fikk på vei til Syden med Sterling i 1993. Eller med SAS mellom Oslo og Molde i 2005.

    Nå er det bonuspoengene sin tur.

    Slik jeg ser det er det ikke lenger fullt av businessfolk i pin stripe dresser som fyller C-kabinen, slik jeg nesten utelukkende tror det var før. De fløy på kostbare billetter på arbeidsgivers regning, og bonuspoengene var et plaster på såret. Selskapene kunne gi dem så hatten passet, siden marginene var så vanvittig høye. Var det fullt foran gardina gjorde det ikke noe om det var tomt bak.

    Så kræsja alt i to omganger. Først i 2001. Så veltet det så det suste i 2008. Dette sammenfalt med bedre teknologi for videokonferanser også videre.

    Løsningen, tror jeg, var feriereisende. Disse kunne bestille billetten lenge i forveien og shopper i større grad på pris og produktpakke. De velger SAS med lounge fremfor Norwegian uten. De velger også Lufthansa med skikkelige seter, fremfor Icelandair som ikke har det. Så shopper man tilbud.

    Om det er lakserogn fra Karachi, servert på en eng av fikenblader og Chateau La Fite Rothchild 1945 om bord er ikke så krise. Ikke reiser de så ofte at bonuspoeng er helt avgjørende heller. De vil ha fast-track, lounge, mye bagasje, seng om bord og fri børst. Tror jeg.

    Løsningen blir at man gir dem en større rabatt og fine stoler i bytte mot færre bonuspoeng, kjipere mat og billigere viner.

    Men fremdeles er det jo folk som reiser i business på jobb. På fleksible billetter. Kanskje jobber de i staten eller andre bransjer der marginene er så sinnsykt høye at kostnadene er likegyldige. Disse betaler fremdeles etter 1999-prinsipper og får fleksibel billett og samme bonuspoeng som før.

    Sånn dere... Sånn tror jeg det er.

    Og hadde jeg drevet flyselskap så hadde jeg jaggu meg sikkert gjort det samma sjæl.

    Men det gjør jeg jo ikke. Nå er jeg bare en sinna kunde som fremdeles vil ha 200% eurobonuspoeng på UA tur i BusinessFirst. Fy flate så døvt det er med 100% OSL-EWR-OSL altså.

    Men med 10-12 tur/retur long hauls i året i kjøpt business, for egen regning og risiko, så vil jeg heller ha det sånn som nå fremfor å betale 35KNOK igjen og få kaviar og 200% miles.
     
    Herlov, S2nes, Islending and 11 others like this.
  10. Bako84

    Bako84 Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har flights med UA den 6-9. mars. Billetten ble kjøpt for noen dager siden da det var 100 % poengopptjening som gjaldt. Jeg ringte nettopp SAS Kundeservice (snakket med Oliver) og spurte om hva som gjelder for mitt vedkommende. Etter å ha blitt satt på holdt i noen minutter fikk jeg informasjon om at jeg har krav på de betingelsene som gjaldt på det tidspunktet som reisen ble bestilt, dvs 100 % poengopptjening. Følgende må gjøres: Etter å ha gjennomført reisen må jeg sende følgende informasjon til [email protected]: flybillett, EB-nummer og boarding-pass.
     
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Godt sagt Fnate. Vi vil jo gjerne ha i både pose og sekk, men selskapene skal jo tjene penger også. Av og til får jeg inntrykk av at folk (ikke nødvendigvis her) blir overrasket over det.
    Men SAS burde vel annonsert kuttene i EB litt annerledes... Og klart man blir skuffet når opptjeningen går ned, men man kan vel ikke forvente all verden når man flyr OSL-LAX t/r for ca. 4000. Det er så rimelig at det er helt vilt.
     
    Fnate liker dette
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    EuroBonus kan for min del gjøre akkurat hva de vil med bonusprogrammet sitt. De kan forbedre det , devaluere det og for den del; nedlegge det, men jeg forventer ryddighet og god kommunikasjon. Der synes jeg EuroBonus begynner å ligne en versting i klassen. Det er et gjentakende mønster at negative endringer forsøkes implementert med så lite forhåndsvarsling som mulig eller ikke noe varsel overhodet. Endringer varsles så tett opp til implementeringsdato at man lever i usikkerhet om hva man kan forvente av fordeler noen dager frem i tid.

    Har mye erfaring med salg. Hvis man ønsker tilbakevendende kunder, er det en dødssynd å ta snarveier, være litt shady i kommunikasjonen, bruke liten skrift etc. Jeg føler EuroBonus bruker dette for alt det er verdt. Det provoserer meg utrolig mye, særlig når det ikke er nevneverdige kostnader forbundet med å være ryddig og fair. Kutt gjerne, men tør å stå for det.

    Når tankegangen er å bygge lojalitet, skjønner jeg ikke hvorfor de velger den innfallsvinkelen. Har det kostet de kunder? Aner ikke. Sannsynligvis. Jeg har flydd to segmenter (tror jeg) med SAS siden nyttår. Normalt ville det vært minst 20 nå.

    I påskeferien blir Norwegian foretrukket, til tross for at SAS var innenfor rekkevidde på pris. Summen av ubetydelig opptjening (vi snakker 0.25 poeng per krone brukt - dyre billetter) og like dårlig produkt som DY, gjorde at fanden i meg ("takk for sist"-følelsen etter Nils' svadanettmøte) nok velger å legge igjen ca. 100k hos konkurrenten.

    ...og sånn vil året fortsette.

    Jeg booker større jobbarrangement, private turer, familieturer, venneturer osv. Det blir veldig mye penger av slikt (garantert et 7-sifret beløp i fjor). De pengene er p.t. up for grabs for alle selskaper som vil ha de. SAS' forrang er borte. Hvorfor skal jeg vise lojalitet til et selskap når lojaliteten åpenbart kun gjelder én vei?

    Da flyr jeg heller Norwegian og kjøper meg en hund. Ekte lojalitet!

    Fast Track og lounge kan jeg kjøpe for pengene jeg har til overs.
     
    Last edited: 27. febr 2015
    Funkybob, view, Jørgen and 8 others like this.
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er egentlig ganske fasinerende å se hvordan SAS kutter alt (bortsett fra prisene) som en desperat LCC, mens Norwegian faktisk forbedrer sitt produkt (med hovedfokus på forretningsreisende). Jeg blir ikke overrasket om Norwegian vil tilby lounge til de med flex-billeter på OSL/ARN/CPH i nær fremtid.

    Jeg synes egentlig det var like greit at EB kuttet opptjeningen, om de ikke hadde gjort det hadde jeg sikkert fremdeles fløyet rundt og fundert på om jeg skulle få plastglass med vann gratis eller ikke...
     
    Last edited: 26. febr 2015
    ILS2 and Funkybob like this.
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med dere at kommunikasjonen er på ytterste lavmål. Jeg flyr heller ikke mye SAS lenger. 1 flight så langt i år med SAS av totalt 19...
     
    ILS2 and Funkybob like this.
  15. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Haha, den går i sitatboka:D
     
    Robamu, Funkybob and Jørgen like this.
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Du skriver mye veldig bra @ILS2!

    Jeg er (ja faktisk) fortsatt irritert på SAS av samme grunner som deg. Litt (les: ganske) irritert fordi de raserte EB-programmet, men skikkelig irritert pga. måten de kommuniserte og fortsetter å kommunisere det på. Det ødelegger for lojalitet og jeg skjønner ikke at de ikke ser det selv.

    Jeg har også stått for det jeg sa. Hittil i opptjeningsperioden har jeg 11 flighter med SAS, mot fjorårets 28 på samme tidspunkt. Reisemønsteret nesten identisk.
     
    ina_s and ILS2 like this.
  17. KrisW

    KrisW Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, Jeg har bestilt tur til Miami med SAS Plus. New York-Miami er med UA og bookingklasse E: Hvor mange poeng får jeg for NY-Miami legget? Hvordan regner man egentlig ut partnerpoeng? jeg ser at det er en oversikt på SAS hjemmeside, men der står det fr 600. Regner med at man får mer en 600 poeng? Er det også 25% flere poeng for Diamond?
     
  18. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    http://www.owenrudge.net/utils/starcalc/

    Bruk denne til å finne ut hvor mange miles det er mellom flyplassene. Rund opp til nærmeste 100. Så finner du i tabellen under

    https://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/united/

    hvilken bookingklasse du har kjøpt og ganger antall miles med prosent. Da har du antall poeng. I ditt tilfelle 1087 -> 1100 * 100% = 1100 EB poeng.

    Hadde du flydd en strekning som var mindre enn 600 miles, hadde du fått 600.

    (Regna da med Newark EWR - Miami MIA))
     
  19. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Kun +25% på SAS, Widerøe og Estonian.
     
  20. KrisW

    KrisW Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takker for raske og veldig bra svar ! :)
     

Del denne siden