Uheldig bieffekt av felles boardingpass

Tråd i 'Reisebrev' startet av benair, 19. nov 2017.

1. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Tenkte å dele en litt pussig opplevelse jeg hadde i går. Reiste OSL-ARN-ORD med SAS på en bestilling. Og så videre med United ORD-DTW på seperat bestilling.
    Ved innsjekk i Oslo spurte jeg om å bli sjekket inn hele veien, og fikk ja til det (super service!)
    Alle tre flightene ble skrevet ut på et felles fysisk boardingkort.
    Ved gaten til Chigaco flyet på Arlanda ble jeg fortalt at jeg var plukket ut til ekstra sikkerhetskontroll. Det var selvfølgelig helt ok, og jeg tenkte ikke mer på det.

Vi spoler fram noen timer til Chigaco. Jeg har gått gjennom immigrasjon og toll, og levert bagasjen i transitt. Så jeg er klar for sikkerhetskontroll for å komme inn i innlandsterminalen. Ved sjekkpunktet velger jeg å plukke frem boardingkortet istedenfor kort eller telefon. Den ansatte scanner boardingkortet mitt, kikker på det, roper på en kollega og de diskuterer. De synes det er rart at det står at jeg skal ha ekstra sikkerhetssjekk på boardingkortet mitt, men at det ikke kommer noe varsel på skjermen når boardingkortet scannes.
    Forklaringen på det hele er enkel. SAS sin kode for ekstra sjekk var skrevet ut nederst på boardingkortet. Men United sin bestilling var altså skrevet på samme fysiske papirlapp. Jeg tenkte det var lurest å ikke prøve å belære TSA agentene om dette der og da.
    Resultatet er selvsagt at de bestemmer seg for å kjøre full sjekk på meg. Det hele tok nesten ti minutter. Og jeg har lagt til folk på Facebook som har vært mindre intime med meg enn agenten som kjørte kroppsvisitasjon på meg. Alt ble gjort veldig høfelig og i en hyggelig tone, men en annen gang kommer jeg til å være selektiv med når jeg gjenbruker "felles" boardingkort.

En liten kuriositet som er greit å vite om for andre også.

Ben

Insomnia4u liker dette
  2. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du var vel den heldige vinneren av å få SSSS på boarding passet. Fikk dette selv til ORD engang da jeg ikke skulle sjekke inn bagasje og kun hadde et 24timers stop.

3. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    Jepp. Stod med store bokstaver.

4. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Neste gang er det vel bare å skrive ut nytt BP på transferautomatene ved ankomst O'Hare, eventuelt hente BP på mobil. Om SSSS kun er registrert på den første reisen/reservasjonen, vil den da ikke dukke opp. :)

benair liker dette
  5. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, kommer til å være obs på dette en annen gang. Blir nok å dra fram telefonen.

6. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden, men på temaet felles boarding-kort: i gamle dager, før jeg ble gull, fløy jeg en del med SAS til New York, så på separat billett bestilt igjennom United til Boston. EWR - BOS hadde jeg ikke bagasje inkludert i biletten. De to gangene jeg ble optiontownet opp (Ah, gode gamle dager) til Pluss spurte jeg, og fikk ja, til å få sjekke inn helt frem... Inkludert bagasje. En liten hack for å spare de dollarene jeg ellers hadde måttet betale på EWR.

NoLimit, Salvador, Chrisbgg and 2 others like this.

Del denne siden