Ulovlig praksis - rip off av reisende?

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 22. mai 2019.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 22. mai 2019
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Det der er noe av det dummeste jeg har lest på flysmart noensinne. Om man trodde check-in.dk var partiske, så lurer jeg på hva han herre duden bak flysmart24 driver med.

    Norwegian gjorde endringer for lenge siden, og såvidt jeg har observert på Gardermoen så bruker de KUN gulvvekter. Det er så utrolig useriøst av norske mediehus å sitere slike artikler som ikke er ettergått i det hele tatt.

    Og det er jaggu på tide at folk får smekk for å ta med alt for mye i håndbagasjen. Skulle ønske SAS gjorde det samme, for hva folk skal drasse med inn i kabinen er på grensen til latterlig.

    #dagensrant.
     
    SteffenEB, hum and Arvid1410 like this.
  3. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har selv opplevd for noen uker siden at min kabinkoffert har blitt veid med nøyaktig den type vekt som er omtalt i artikkelen, så selv om du ikke har observert at det brukes slike vekter betyr ikke det at det ikke blir gjort. Min veide ifølge den håndholdte vekten 8,9 kilo, jeg gikk innom avgang på BUD ved ankomst og fikk veid den der og der var vekten 8,5 kilo, altså 0,4 kilo lettere.

    Forøvrig er jeg helt enig med deg i at det er på tide at det blir sjekket, og at SAS burde gjøre det samme.
     
    SteffenEB, Shyneno, kaijoar and 2 others like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Håndvekt har aldri vært et godkjent mål på vekt, og jeg hadde nektet isåfall. Det er jo utrolig talentløst i første omgang, men det virker jo også at en har gjort noe med dette også. For et par uker siden satt jeg og observerte at vektmåling skjedde ved to gater på OSL og det var bakkevekt begge gangene. Derav min kommentar. Det hadde vært mulig for flysmart å ettergå dette, ogjeg synes han som driver siden utelukkende er negativ mot DY og utelukkende positiv mot SAS. Det er dog en subjektiv mening :)
     
    Insomnia4u liker dette
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg havnet i en krangel med en Norwgian ansatt i forhold til PC som håndbagasje fordi jeg veide sekken med Laptop i. Da jeg tok den ut så var jeg innafor, så loven så gav den ansatte f***n i, skulle bare fortsette å pirke og provosere, så jeg fikk ett flash på at jeg hamret albuen i tinningen på fyren så han lå flat, gjorde det ikke. Jeg gikk vekk til kafeen og skilte ut laptop med tilhørende strømforsyning ut av sekken, også var det opp til kafeen for å få en bekjent som jobber der passe på den mens jeg sjekket inn bagasjen. Det gikk fint og da plukket jeg opp laptop og gikk igjennom sikkerhetskontrollen.

    Så F***c Norwegian og Premiumkabinen var knapt vært noe som helst av penger, da flyr jeg heller Singapore økonomi i stedet for, mye bedre produkt enn Norwegian Premium Cabin og det sier jo litt :(
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår ikke helt hva som skjedde her, men anbefaler å spise en snickers.
     
    Salvador, Shyneno, HEHO and 24 others like this.
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Fly med BA De har 23 kg på håndbagasjen, men i prinsippet ubegrenset da den aldri veies
     
    SteemingHazard, Shyneno and Earl like this.
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har selv blitt spurt av ansatt i utland ved check-in (Aegan) om jeg har PC i håndbagasjen siden vekten med var over limit. Det var uproblematisk å ta denne ut og veide på nytt, siden de fleste selskap (untatt RyanAir) tillater håndbagasje+en liten veske (PC el sminke/div)

    I dette tilfellet reiste jeg med Carry-on. Spesielt med mindre propellfly spiller vekten en større rolle. Med f.eks Cambodian Angkor Air veier de alltid når det er ATR72, som riktignok er et større fly men små bins.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Fløy Sansa Air (eller noe sånt) i Costa Rica, da måtte vi opp på vekten sammen med håndbagasje og det som skulle sjekkes inn. Så hvis det ble litt mye, så var det bare å gå på do. :p
     
    sutenai liker dette
  10. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Ser bare frem til den dagen SAS begynner å slå ned på dresskledde 50-60 åringer som har med hele flyttelasset som håndbagasje.

    Få ting som får meg like forbannet som at en dildo med alt for mye håndbagasje fører til at JEG må ha mitt ene kolli (ryggsekk) i fanget fordi denne formen for underutviklede arter har med seg for mye bagasje.
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Hahaha, det er jo underholdende :D Ble jo mye oppstyr når et annet selskap gjorde det samme. Kan ikke i farten huske hvilket.

    Edit: Samoa Air
     
    holmen liker dette
  12. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en tilsvarende opplevelse i Puerto Rico for noen år siden, med Air Flamenco fra Culebra til Vieques, av flytypen Trislander. Alle 12 passasjerene måtte veies, deretter ble vi plassert utifra vekten. Jeg og fruen veide minst, så hun fikk sitte fremme med piloten, mens jeg havnet bakerst til stor skuffelse.

    Siden det var overlast med bagasje ble bagasjen sendt med eget fly som fløy ca. 200m bak oss hele veien. Turen tok vel ca 10-15 minutter, og det jeg husker best er at jeg hele tiden kikket opp i de små hullene i taket som det konstant dryppet vann ned fra:p
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Det var et bittelite fly, så det var nok lurt, men det føltes litt underlig. :cool:
     
    OttoL liker dette
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Har også blitt veiet, det var i og for seg ok. Synes dog det var i grenseland når dama som veide meg inn sa noen gloser på pidgin til kollegaen og klappet seg på magen, begge så på vektnåla og lo... ;) dette var Solomon Air
     
    Tjo, magicbyte and holmen like this.
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg reiser lengre turer i tropiske Asia, så tar jeg med meg en gymbag for å ha klær i, også har jeg PC-sekk til elektokisk utstyr, og det går fint som regel. Men jeg har sett mye rart som bagasje, en ting er episoden med politimannen som fylte midtgangen med griser i Laos, men også de to damene som tok med seg høns på flyet i Kirgisistan hvor den ene "huldini høna" klarte å komme seg ut av buret for å løpe som en gal nedover mot cockpiten på flyet. Kapteinen klappet til høna så fjærene sto, også tok vertinna tak i høna og leverte den til dama bak i flyet igjen, det var litt av en sene :confused:

    Så høns er håndbagasje på enkelte innenriksflyvninger i Kirgisistan o_O
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Prøvde du ikke en Snickers:D

    Ellers er det noen som kun har sizebegrensninger på carry on, så anbefaler å ta med et svart hull neste gang:cool:
     
    Tjo, Shyneno, NoLimit and 3 others like this.
  17. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Husker Harry Potter filmene (de siste...) da hadde die håndbagasje du kunne ha bil i, men det var i størrelsen og vekt som en vanlig bagasje.

    De skal gjerne veie, men justervesenet skal ha godkjent vekten. Man vet jo at LCC liker å ta inn gebyr for bagasje. Alt for lett å lure folk.
     
  18. SteemingHazard

    SteemingHazard Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    måtte betale 750kr (nesten sju ganger den vanlig bagasje pris!) bud selv forrige uke nå ryggsekken min var 1cm for høy over grensen, man kunne trykke ned litt og det var under grensen! Men det var også undervekt, jeg var så sur! Prøvde å krangle med de på gate men de sa betale eller du skal ikke fly. Sendt en klage til kundeservice, så vi få se var skje, tro ingenting!
     

Del denne siden