Leser i Adresseavisen i dag at United i sin versjon av Go Light planlegger at man ikke skal få anledning til å putte carry on i overhead bin, men må plassere det under stolen foran deg. Jeg formoder at man da vil ha en egen boks tilsvarende fotrommet under stolen foran ved check in hvor carry on man har med må passe. Jeg kan ikke se annet enn at dette blir en stor utfordring for gate og kabin personale. Arme mennesker. Formoder at det blir som med Luftwaffe light at *A ikke vil go noen fordel som hos SAS.
Wizzair praktiserer allerede differansiert prising på kabinkoffert. Det fungerer såvidt jeg kan se iallfall. Et mer åpenbart problem er at nettverksselskapene potensielt støter fra seg gode kunder som den ene gangen kunne tenke seg å bare ta billigst mulig flight fra A til B. Hvis SK for eksempel skulle kutte optjening og gratis setevalg på sas go basic light (hypotetisk navn) så er det ikke gitt at en diamentkunde som skal fra BGO til SVG har noe incentiv til å fly SK istedenfor rødnesene. For de av oss som ikke har status er det ikke noe incentiv til å fly SK i det hele tatt. Kan også legge til at Norwegian gir deg opptjening til rewards selv om du har betalt hele billetten med cashpoints.
Leste også dette og tenker at det virker som en spøk fra et nettverksselskap. Dette var en gang også forøvrig grunnen til at vi droppet Wizzair som selskap selv om de hadde desidert mest praktiske rute for oss. Merk, dette var før mine eurobonus-dager.
De ekstra uvaskede massene havner i siste boardinggruppe. Hvis noen av disse kommer med trillekoffert e.l. blir kortet sveipet, tag trykket og kolli sendt til ventende stuer nedenunder. Samme opplegget som Spirit praktiserer i hele kabinen. Det funker helt fint så lenge man er forberedt.