Nei, og hvis vi fortsatt har Eurobonus i 2029, så kan du banne på at det ikke går an å bruke dem på disse flyene.
Jeg hadde en kollega med toppkort hos BA som en gang skulle fly fra JFK til LHR i C eller F. I innsjekk ble han oppgradert ti Concord … det var spennende, men i følge han selv trangt og alt for kort til å nyte flyturen .. Hva i all verden er feil med en deilig flytur på første benk i 10-12 timer?
Har sittet i en sånn Concorde, og det er rimelig trangt ja. Og milevis fra det vi liker av plass i C og F.
I følge pressemeldingen har de kjøpt flyene men kan trekke seg fra kontrakten hvis dette ikke skjer: "Overture meets United's demanding safety, operating and sustainability requirements." Supersonisk fly blir for det første vanskelig å få godkjent, hvis du ikke holder deg til NYC-LON type ruter over havet. I tillegg så ser jeg ikke hvordan dette skal bli mer sustainable, men hvis de lager flyene sine av noe nytt og drivstoffet er bedre enn det de bruker i dag og ikke kan bruke det på dagens fly så skal de få lov til å overbevise meg. Men som du sier, det tror jeg ikke før jeg får se det
… men han gikk rundt og briefet med dingser han hadde fått ombord. Og alt sto det BA Concorde på bl.a kulepenn …
Noe av hovedkonseptet til alle de nye supersoniske prosjektene som er under utvikling, et at de skal kunne redusere smellen når de går «igjennom lydmuren». Da vil de kunne benyttes over land også, og som du nevner, mye mer anvendelige enn kun LON-NYC. Det er skjedd endel på motorfronten også, slik at fuel ikke brennes over en lav sko slik som Concorde. Men jeg heller også mot @OttoL og tror det ikke før jeg får se det....
#metoo... Står en på Intrepid Sea, Air and Space museum i NY. Enig i at dette ikke var noe å trakte etter. Det var vel først og fremst for å bli fraktet raskest mulig fra A til B... Museet kan dog anbefales om man er interessert i denslags
Akkurat dette her tror eg når eg ser det. X-faktoren er her vel også om SpaceX får til punkt til punkt med passasjer raketter. Det vil jo få både dette flyet og Concorden til å sjå ut som snegler https://www.nasaspaceflight.com/2020/12/earth-to-earth-supersonic-airliners/ Vil jo også få lydnivået til Concorden til å høre stille ut, men vist det virker så vil det spise opp mykje av kunde grunnlaget til supersoniske fly på dei lengre strekka over Stillehavet. Sertifiseringen av ein passasjer raketter vil vel også bli interessant for å seie det mildt. Men det er jo vanskelig å argumentere mot flygende prototyper med eit papirfly.
Hohoi, da ble jeg gira på å finne utav hvor mye Spaceship forurenser! Raptormotoren som står i denne kjerra går på flytende metan og oksygen, dvs at det eneste som den legger igjen etter en fullstendig forbrenning er vanndamp og CO2. Da trenger vi ikke bekymre oss for NOx, SOx og slikt. Men hvor mye? Etter en (overfladisk) research så har magen til raketten plass til 1200 tonn med drivstoff, og forholdstallet er visstnok 22% metan og resten oksygen. Da skulle det bli ca 264 tonn metan, som ved en fullstendig forbrenning produserer 726 tonn CO2. Til sammenligning sier https://co2.myclimate.org/en/flight_calculators/new at en flight LHR-SYD i eco produserer 6.2 tonn CO2. Så var det å gjøre matten med hvor mange pax i Starship vs en A380 feks.
Everyday astronaut har en fin video på YouTube som tar regnestykket for deg. På sikt må spacex produsere metan fra co2 i atmosfæren på mars, og har sagt at den teknologien skal brukes på jorden også. Da blir alt soldrevet. K
Drivstoff på Mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier_reaction#Manufacturing_propellant_on_Mars Er vel litt lettere å brenne metan i ein rakett ennå å prøve å lage eit fly med turbin motorer og vinger som går på gass/metan. Everyday astronaut. https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/
Volumet av passasjer kabinen er ca det samme som A380, ca 1000 passasjerer i Y siden ingen galley og minimalt eller ingen toaletter grunnet kort fly tid. https://twitter.com/elonmusk/status/1144005431020392450