Prøver å bestille en bonusbillett for min bror som er i Asia. Har funnet ledige billetter på United.com på BKK-MNL-ICN (TG624 og OZ702 eller OZ704) 16-17. November med 17 timer i MNL og så retur PUS-ICN-TPE-SIN-BKK (OZ8532, OZ713, BR215 og TG408) 24-25 November, med 19 timer i Taipei. Problemet er at når jeg ringte inn til SAS nå nettopp, så fant hun jeg pratet med kun ledige billetter på BKK-MNL og ikke på MNL-ICN og PUS-ICN-TPE. Kan det være den berømte agentrulletten, eller er det jeg som er helt idiot og har sett feil? Alt er i Business bortsett fra PUS-ICN som er i økonomi.
Det kan være at United viser billetter som ikke lenger er tilgjengelig. Det kan også være at du ser feil billetter på United, spesielt i eco, hvor det ikke er en saver og en vanlig liste.
Alt jeg har sett på er i Business Saver. Hvor ofter skjer det at United viser billetter som ikke lengre er tilgjengelige? Merkelig at 3 av de 4 flyvningene jeg sjekket ikke var tilgjengelige.
Dette kan vel være de berømte "ghost seats" som er nevnt mange steder. Altså at man finner tilgjengelighet, f.eks. med å søke hos United, men når man prøver å booke så finnes de ikke. Pga dette kan det være lurt å dobbeltsjekke sine søk med f.eks. å bruke ANA sin søkemotor i tillegg. Viss man finner de samme setene tilgjengelig der så bør det også å være mulig å booke de.
Finner ikke PUS-ICN på ANA, som kom opp i økonomi på United, så kanskje det er der noe av problemet ligger. Men finner MNL-ICN både på United og på ANA, men denne var ikke tilgjengelig når jeg snakket med SAS. Asiana har til og med 2 avganger ganske tett opp mot hverandre fra MNL (OZ702 og OZ704), men ingen av disse hadde i følge SAS ledige billetter, både på United og ANA finner jeg ledige seter med begge. Bør jeg prøve å ringe på nytt, for kanskje å få en annen agent? Eller burde jeg prøve å finne en annen rute?
Da prøvde jeg å ringe på nytt nå og alle flyvninger ble funnet bortsett fra den i økonomi. Mulig det var agentrulletten som slo inn der. Broderen er happy og jeg er happy på hans vegne. BKK-MNL - Thai 777-200 MNL-ICN - Asiana 777-200ER ICN-TPE - Asiana 767-300 TPE-SIN - EVA Air 777-300ER SIN-BKK - Thai A330 17 timer stopp i MNL og 19 timer stopp i TPE. 75 000 poeng og så får vi se på avgiftene i morgen.
Og der kom prisen på skatter og avgifter: 873kr Aldri hørt om et så lavt beløp på det før. Selv hun jeg pratet med syns det var veldig billig. Føler meg nesten snytt for å ha betalt 1600kr for en poengreise, som var 1000 miles kortere, tidligere i år.