Upgrade til Business Class

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 12. febr 2015.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Hei!
    Jeg er ny på forumet, EBG, og generelt meget glad i reise! Reiser også en del langdistanse, og har i den forbindelse et spørsmål:
    Flere av mine venner/kolleger med EBG/EBD-status forteller om at de tidligere ved gate, eller til og med ombord på flyet, har blitt oppgradert til Business Class dersom det har vært ledige plasser, når de har flydd med SAS og/eller andre medlemmer i Star Alliance.

    Jeg personlig har aldri opplevd dette. Er dette noe som hender jevnlig? Eller må man være ekstremt heldig?
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det hender.. En viss treffprosent på det på langdistanse SAS, men absolutt ikke ofte.

    Har opplevd det en eneste gang på andre enn SAS, så det er rimelig sjeldent vil jeg mene..
     
  3. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Under mine siste 14 måneder som EBG: 0 oppgraderinger
     
  4. kwa

    kwa Høytflyvende

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    8
    Er vel ganske varierende praksis for de forskjellige selskapene innad i alliansen.
    De fleste oppgraderer nok med full økonomiklasse, men har opplevd flere selskap som oppgraderer statuskunder frem i kabinen med ledige seter bak gardina.

    Traverne i forumet kan vel svare noe bedre på dette. Turkish airlines er ganske ivrige på upgrades, har opplevd 2/5 innad i Europa i fjor. Meldes også på diverse forum at man har ganske grei sjanse der.
     
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    I ferietidene er sjansene gode. SAS overbooker Go tungt for å fylle kjerra, og hvis ikke mange nok bruker poeng eller Optiontown, flytter man opp resten av 'overfloden' etter status.
     
  6. ina_s

    ina_s Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Sånne oppgraderinger er av typen jeg bare har hørt om en gang iblant, men aldri opplevd selv :( Og disse personene har ikke noen status verken her eller der...
     
  7. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for svar. Noe spesielt man kan gjøre for å øke sjansene for en ev. upgrade? Har hørt gjetord om at klær kan ha noe å si (typ at man ikke blir oppgradert om man går i shorts og t-skjorte)...
    Til dere som har opplevd å blitt oppgradert; skjer det da ved gate, eller har noen opplevd at det også har skjedd ombord i flyet?
     
  8. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Opplevde det to ganger siste to måneder fra OSL til EWR. Har en hemmelig oppskrift på det :) Men jeg reiser såpass mye og det er ikke gitt hver gang.

    Er EBD selv. To ganger ble jeg spurt om jeg vil oppgradere for halv pris (20k i stedet for 40k) fra OSL til EWR og EWR til OSL.
     
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    En gang ble jeg oppgradert CPH-IAD fra økonomi til Business. Da fikk jeg vite om det i innsjekk på OSL.

    En annen gang ble jeg oppgradert til Plus fra CPH til ORD. Da oppdaget jeg det på automaten på KRS.

    På søndag ble jeg oppgradert til Plus KRS-OSL og det er første gang det har skjedd innenriks :p
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Skjedde meg mange ganger når jeg fløy SAS før. Men da snakker vi 2003-2008. Gjerne fra economy til business, men oftere fra economy til extra. Kan jeg gjette på 15% av gangene kanskje?

    Nå flyr jeg BA, og der er "regelen" at man i praksis aldri blir oppgradert fra economy. Men fra economy extra har jeg blitt oppgradert til business 100% av gangene de siste årene. Sist jeg satt i extra tror jeg var i januar 2010. Som regel ved gate. I blant ved innsjekk (både online og vanlig).

    Så dette skjer, men som regel er det vel om det er fullt i den klassen du booket i. Men jeg mener å huske at SAS først og fremst prioriterte dem med høyest bookingklasse og ikke nødvendigvis EBG/EBD? Mulig det var før. Mine Upgrades kom stort sett med det som da var bookingklasse H eller bedre (om jeg ikke husker feil)
     
  11. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    @Fnate
    Når du blir oppgradert fra ec.ex til C, bruker du da Avios? Eller er det kun kløkt og sjarm? :D

    Hvordan er BA ec.ex egentlig sammenlignet med SAS sin ec.ex.?
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke noe kløkt og sjarm inni bildet. Hadde det stått på det ville jeg nok vært ille ute. Som regel har jeg oppgradert med Avios ved booking. Jeg har aldri oppgradert med Avios ved gate eller innsjekk. Jeg tror ikke engang det er mulig.

    Så det jeg mente var at jeg har 100% uttelling på det som kalles "involentary Upgrade". D.v.s at de gangene jeg ikke har fått oppgradert med Avios har apparatene sagt "DING DING DING" når boardingkortet har blitt scannet et sted. Så har jeg fått nytt sete i business. Faktisk har dette også funket når jeg ikke har reise alene. Selv en gang på separate billetter, men med billetter fra samme firmaprogram.

    De to economy extra der synes jeg er ganske like, men med ulike fordeler. SAS PLUS gir vel lounge og fast track, mens BA gir mye bedre mat og mye drikke.
     
    Bjoern In America liker dette
  13. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Det er vel Optiontown-oppgraderinger inne i bildet her? Hvertfall CPH-ORD?
     
  14. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    De gangene jeg booker økonomi billetter er fordi det har vært fullt på business. Jeg lar aldri være å reise hvis jeg ikke får reist business. På OSL gidder jeg ikke bruke tid på å styre med oppgradering. Jeg er ikke så snobbete at jeg ikke klarer en time eller to flytur på økonomi til en av de store flyplassene i Europa før turen går videre. Jeg reiser alltid casual-pent kledd. Det vil si dressjakke, skjorte, bukse og pene sko. Når jeg da for eksempel står på Heathrow og venter ved gaten, venter jeg til alle har gått om bord og går bort til gaten med det relevante bonuskortet i hånda. Så snakker jeg litt om "vær og vind" smiler og er hyggelig. Er det plasser på first eller business får jeg plass, så og si alltid.
     
  15. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, dette var ikke Optiontown
     
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ryktene skal vel ha det til at dette fortsatt skjer og at SAS dessverre ser på dette fremfor status i EB.. Det er synd etter mitt skjønn og egentlig helt bak mål ettersom dine beste kunder BØR være EBG/EBD, ikke den som tilfeldigvis er sendt av firmaet sitt på dyreste billettklasse den dagen. Samtidig kan man jo diskutere om EBD/EBG'er er dine beste kunder ettersom de kan ha fått kortet "gratis" av en EBD/EBP, men det blir jo litt på siden igjen ;)
     
    Tazoslo liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har blitt oppgradert 3 ganger OSL-KRS, to ganger i sommer og en gang her for kort tid siden, alle gangene som EBG.
    Min kollega (EBG) ble senest i dag oppgradert til plus OSL-EWR, selv med billige økobilletter. Han forsøkte å oppgradere med poeng til plus, men ble avvist i går. Så han sparte jo noen poeng der :)
     
  18. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Det er mulig det skjer fra tid til annen, men jeg har aldri opplevd det. Reiser jeg på økonomi blir jeg behandlet som en EBD reisende. Priority baggasje og fasttrack følger jo kortet. Jeg har også opplevd når de ser boardingkortet på telefonen, oppgraderer meg fra økonomi uten at jeg sier noe.
     
    Fnate liker dette
  19. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er kun statuskort som er "førende" for hvem som får oppgradering, i riktig gamle dager så fikk man ikke en gang opp hvilken bookingklasse vedkommende hadde en gang i innsjekksystemet - og sorteringen ble innenfor status sortert etter tidspunktet man sjekket inn på (strengt tatt var de med lavest "BN"-nummer som kom høyere opp på listen over kandidater) og om man hadde en CMP-kode (En EBG med CMP kom foran en uten). Når muligheten ble lagt inn så endret ikke sorteringen, og den gjelder også i dag. Men i overgangen til Altéa så var det mye grums og listene var noe tilfeldig, men det skal være i orden nå. Det er nok en del konspirasjonsteorier ute og går, men siden operasjonelle oppgraderinger generelt kun gjøres ved behov så er det ikke alle som blir oppgradert. I dag er det også slik at som oftest så flytter man fram fra Go til Plus på kortere ruter de som har samme setekategori som man hadde før med oppgraderingen, siden det stort sett er misnøye fra de fleste å bli flyttet fra f.eks. C og D seter til B eller E.
     
    Islending liker dette
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant, og takk for at du deler. Da er det sikkert tilfeldigheter i gamle SAS dager.

    Men det kunne passet rimelig godt med BA. Jeg har hatt to long haul turer med BA, booket i WT+ med reisefølge. Den ene var, som nevnt over, til og med på ulike bookinger. Men begge ble oppgradert til Business. For begge pax, og til og med i den med separate bookinger ble vi plassert ved siden av hverandre i business.

    Felles for de turene er at vi begge reiste på mitt firma sin CMP-kode (eller BA's sammenlignbare da). Kanskje de har samme policy.

    Den gangen (med separate bookinger) kom det melding i "manage my booking" med at "you have received a complimentary Upgrade to Club World" - til begge.
     

Del denne siden