Hei! Jeg er ny på forumet, EBG, og generelt meget glad i reise! Reiser også en del langdistanse, og har i den forbindelse et spørsmål: Flere av mine venner/kolleger med EBG/EBD-status forteller om at de tidligere ved gate, eller til og med ombord på flyet, har blitt oppgradert til Business Class dersom det har vært ledige plasser, når de har flydd med SAS og/eller andre medlemmer i Star Alliance. Jeg personlig har aldri opplevd dette. Er dette noe som hender jevnlig? Eller må man være ekstremt heldig?
Det hender.. En viss treffprosent på det på langdistanse SAS, men absolutt ikke ofte. Har opplevd det en eneste gang på andre enn SAS, så det er rimelig sjeldent vil jeg mene..
Er vel ganske varierende praksis for de forskjellige selskapene innad i alliansen. De fleste oppgraderer nok med full økonomiklasse, men har opplevd flere selskap som oppgraderer statuskunder frem i kabinen med ledige seter bak gardina. Traverne i forumet kan vel svare noe bedre på dette. Turkish airlines er ganske ivrige på upgrades, har opplevd 2/5 innad i Europa i fjor. Meldes også på diverse forum at man har ganske grei sjanse der.
I ferietidene er sjansene gode. SAS overbooker Go tungt for å fylle kjerra, og hvis ikke mange nok bruker poeng eller Optiontown, flytter man opp resten av 'overfloden' etter status.
Sånne oppgraderinger er av typen jeg bare har hørt om en gang iblant, men aldri opplevd selv Og disse personene har ikke noen status verken her eller der...
Takker for svar. Noe spesielt man kan gjøre for å øke sjansene for en ev. upgrade? Har hørt gjetord om at klær kan ha noe å si (typ at man ikke blir oppgradert om man går i shorts og t-skjorte)... Til dere som har opplevd å blitt oppgradert; skjer det da ved gate, eller har noen opplevd at det også har skjedd ombord i flyet?
Opplevde det to ganger siste to måneder fra OSL til EWR. Har en hemmelig oppskrift på det Men jeg reiser såpass mye og det er ikke gitt hver gang. Er EBD selv. To ganger ble jeg spurt om jeg vil oppgradere for halv pris (20k i stedet for 40k) fra OSL til EWR og EWR til OSL.
En gang ble jeg oppgradert CPH-IAD fra økonomi til Business. Da fikk jeg vite om det i innsjekk på OSL. En annen gang ble jeg oppgradert til Plus fra CPH til ORD. Da oppdaget jeg det på automaten på KRS. På søndag ble jeg oppgradert til Plus KRS-OSL og det er første gang det har skjedd innenriks
Skjedde meg mange ganger når jeg fløy SAS før. Men da snakker vi 2003-2008. Gjerne fra economy til business, men oftere fra economy til extra. Kan jeg gjette på 15% av gangene kanskje? Nå flyr jeg BA, og der er "regelen" at man i praksis aldri blir oppgradert fra economy. Men fra economy extra har jeg blitt oppgradert til business 100% av gangene de siste årene. Sist jeg satt i extra tror jeg var i januar 2010. Som regel ved gate. I blant ved innsjekk (både online og vanlig). Så dette skjer, men som regel er det vel om det er fullt i den klassen du booket i. Men jeg mener å huske at SAS først og fremst prioriterte dem med høyest bookingklasse og ikke nødvendigvis EBG/EBD? Mulig det var før. Mine Upgrades kom stort sett med det som da var bookingklasse H eller bedre (om jeg ikke husker feil)
@Fnate Når du blir oppgradert fra ec.ex til C, bruker du da Avios? Eller er det kun kløkt og sjarm? Hvordan er BA ec.ex egentlig sammenlignet med SAS sin ec.ex.?
Det er ikke noe kløkt og sjarm inni bildet. Hadde det stått på det ville jeg nok vært ille ute. Som regel har jeg oppgradert med Avios ved booking. Jeg har aldri oppgradert med Avios ved gate eller innsjekk. Jeg tror ikke engang det er mulig. Så det jeg mente var at jeg har 100% uttelling på det som kalles "involentary Upgrade". D.v.s at de gangene jeg ikke har fått oppgradert med Avios har apparatene sagt "DING DING DING" når boardingkortet har blitt scannet et sted. Så har jeg fått nytt sete i business. Faktisk har dette også funket når jeg ikke har reise alene. Selv en gang på separate billetter, men med billetter fra samme firmaprogram. De to economy extra der synes jeg er ganske like, men med ulike fordeler. SAS PLUS gir vel lounge og fast track, mens BA gir mye bedre mat og mye drikke.
De gangene jeg booker økonomi billetter er fordi det har vært fullt på business. Jeg lar aldri være å reise hvis jeg ikke får reist business. På OSL gidder jeg ikke bruke tid på å styre med oppgradering. Jeg er ikke så snobbete at jeg ikke klarer en time eller to flytur på økonomi til en av de store flyplassene i Europa før turen går videre. Jeg reiser alltid casual-pent kledd. Det vil si dressjakke, skjorte, bukse og pene sko. Når jeg da for eksempel står på Heathrow og venter ved gaten, venter jeg til alle har gått om bord og går bort til gaten med det relevante bonuskortet i hånda. Så snakker jeg litt om "vær og vind" smiler og er hyggelig. Er det plasser på first eller business får jeg plass, så og si alltid.
Ryktene skal vel ha det til at dette fortsatt skjer og at SAS dessverre ser på dette fremfor status i EB.. Det er synd etter mitt skjønn og egentlig helt bak mål ettersom dine beste kunder BØR være EBG/EBD, ikke den som tilfeldigvis er sendt av firmaet sitt på dyreste billettklasse den dagen. Samtidig kan man jo diskutere om EBD/EBG'er er dine beste kunder ettersom de kan ha fått kortet "gratis" av en EBD/EBP, men det blir jo litt på siden igjen
Jeg har blitt oppgradert 3 ganger OSL-KRS, to ganger i sommer og en gang her for kort tid siden, alle gangene som EBG. Min kollega (EBG) ble senest i dag oppgradert til plus OSL-EWR, selv med billige økobilletter. Han forsøkte å oppgradere med poeng til plus, men ble avvist i går. Så han sparte jo noen poeng der
Det er mulig det skjer fra tid til annen, men jeg har aldri opplevd det. Reiser jeg på økonomi blir jeg behandlet som en EBD reisende. Priority baggasje og fasttrack følger jo kortet. Jeg har også opplevd når de ser boardingkortet på telefonen, oppgraderer meg fra økonomi uten at jeg sier noe.
Det er kun statuskort som er "førende" for hvem som får oppgradering, i riktig gamle dager så fikk man ikke en gang opp hvilken bookingklasse vedkommende hadde en gang i innsjekksystemet - og sorteringen ble innenfor status sortert etter tidspunktet man sjekket inn på (strengt tatt var de med lavest "BN"-nummer som kom høyere opp på listen over kandidater) og om man hadde en CMP-kode (En EBG med CMP kom foran en uten). Når muligheten ble lagt inn så endret ikke sorteringen, og den gjelder også i dag. Men i overgangen til Altéa så var det mye grums og listene var noe tilfeldig, men det skal være i orden nå. Det er nok en del konspirasjonsteorier ute og går, men siden operasjonelle oppgraderinger generelt kun gjøres ved behov så er det ikke alle som blir oppgradert. I dag er det også slik at som oftest så flytter man fram fra Go til Plus på kortere ruter de som har samme setekategori som man hadde før med oppgraderingen, siden det stort sett er misnøye fra de fleste å bli flyttet fra f.eks. C og D seter til B eller E.
Interessant, og takk for at du deler. Da er det sikkert tilfeldigheter i gamle SAS dager. Men det kunne passet rimelig godt med BA. Jeg har hatt to long haul turer med BA, booket i WT+ med reisefølge. Den ene var, som nevnt over, til og med på ulike bookinger. Men begge ble oppgradert til Business. For begge pax, og til og med i den med separate bookinger ble vi plassert ved siden av hverandre i business. Felles for de turene er at vi begge reiste på mitt firma sin CMP-kode (eller BA's sammenlignbare da). Kanskje de har samme policy. Den gangen (med separate bookinger) kom det melding i "manage my booking" med at "you have received a complimentary Upgrade to Club World" - til begge.