Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

  1. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    766
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Har CT for 2 til LAX T/R med avreise tidlig i oktober.

    Ser at UD pdd fraråder alle reiser til USA som ikke er strengt nødvendige (frem til 15. mai).

    Er selv 37 år så blant de siste som får vaksine, men er jo grunn til å håpe at man er vaksinert til høsten.

    De av dere som har en billett til USA til høsten, regner dere med det blir avreise?

    Regner dere med karantene når dere kommer hjem?
     
    ArthurDent and Sunnfjordingen like this.
  2. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    550
    Likes mottatt:
    3,872
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har billetter til SFO og med retur fra LAX i høstferien, uke 40. Er tvilende til om det blir tur på oss, selv om US vaksinerer i høyt tempo og i hvert fall en av oss vil være vaksinert innen den tid. Reiserådene er det vel ingen som kan spå noe om pr i dag. For min del hadde jeg en voucher fra samme planlagte tur i 2020 som jeg nå forlenget. Som plan B har jeg booket samme tur i uke 8 2022 på poeng med SAS i C.
     
    ArthurDent, Sunnfjordingen and Maggie like this.
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Har tur til Chicago for å løpe Chicago marathon 2. helga i oktober. Jeg regner med både at jeg er vaksinert og at USA har åpnet innen den tid, så jeg føler meg relativt sikker på at det blir tur. Dersom jeg må i karantene når jeg kommer hjem så får jeg heller ta den, men regne rikke med det...
     
    ArthurDent, Sunnfjordingen and Maggie like this.
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,195
    Likes mottatt:
    22,198
    Bonuspoeng:
    183
    Det vert spennande. Planen er vel at Norge skal vere fullvaksinert i løpet av sommaren (i alle fall dei som vil). Og USA ligg vel framleis godt framfor Norge og vil truleg bli ferdige før oss. Gitt at vaksinene virkar so vil vel smitten falle drastisk om 90-95 % er immune. Håp for tur bør det i alle fall vere.
     
    Maggie liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Har tur til Chicago 4 september. Frua er ferdig vaksinert om 2 uker. Jeg er 55 og regner også med å være ferdig vaksinert innen den tid. Slik det ser ut i dag regner jeg med at vi reiser. Skulle heller hatt lyst til å dra til California, men der var det ingen billetter.
    På den annen side, jeg har vært en trillion (ok, overdriver litt) ganger på ORD, så det kan jo være ålreit å se litt av byen og, og kanskje leie en bil å kjøre litt rundt en par dager.
     
    Maggie liker dette
  6. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,296
    Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ser folk har vært ivrige på å booke Asia og spesielt Japan, men det er jo utopi å tro at den kommer gjennom dette uten vaksine.

    Sprøyteføringen i USA er jo i toppsjiktet og slik jeg ser det så må vel snart det begynne å bli "sikkerstikket" som reisemål til høsten.
     
    Maggie liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,033
    Bonuspoeng:
    293
    Har diverse turer booket til Japan, S-Korea og USA i løpet av høsten.

    Har liten tro på Japan i 2021.
    USA i høstferien kan kanskje gjennomføres.
    S-Korea har jeg ingen formening om. Den turen er også i høstferien.

    Har tre turer til USA i desember, de er jeg rimelig sikker på at kan gjennomføres, men da er det mer et spørsmål om tid..

    Nyttår i Florida skal gjennomføres.
     
    Sunnfjordingen and Maggie like this.
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Har booket OSL-FRA-ZRH-MIA-PTY-MIA-ZRH-OSL i november. Hva kan vel gå galt her? :D

    Jeg regner med at alle i reisefølget er fullvaksinerte før den tid, at USA og Panama slipper inn turister med ESTA, og at UD har opphevet reiseråd. Regner også med at transit underveis skal gå greit, og at vi slipper karantene både ved ankomst USA, underveis i transit og når vi kommer hjem.

    Det eneste spørsmålet er hvor mange ganger vi må ta en pinne.

    Hadde også vært greit om man løsnet litt på munnbindkravet både på fly og destinasjon.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at når jeg ser denne grafen:
    [​IMG]

    ..så mener jeg at det er håp for å ta seg en øl på et utested i Oslo i høst. Utenom det er jeg så sterk i troen på at USA i 2021 dessverre er utelukket at jeg spanderer en øl på de 6 første IFere jeg ser ved neste sumo-treff hvis det åpnes opp for USA i år.
     
    Last edited: 22. april 2021
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Greit ja :)
     
    ArthurDent liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har avbestilt tur til USA og Canada i september fordi jeg ikke tror det er mulig å gjennomføre reisen.
    Og vi vil være fullvaksinert 1.06.2021
     
    ArthurDent liker dette
  12. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    20,975
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg og @holmen skal spamme deg ned med bilder fra Florida til jul/nyttår :cool:
    Jeg har i tillegg tro på høstferien og har også booket meg over dammen til vinterferien. Øl på utested i Oslo er mulig når ramadan er over. Du kan sette deg på båten fra Rådhusbryggen på lørdag og ta båten til Nesodden eller Drøbak for årets første utepils, evt ta deg en tur til Farris bad:)
     
    Last edited: 22. april 2021
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,788
    Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    113
    USA har jo indikert åpning allerede ila mai, selv om jeg kanskje tror at det ikke blir før ila. sommeren. Men de kommer til å være åpne for EU og oss etter sommeren er min mening. Hele Norge skal være vaksinert ila. august som det ser ut, og etter vaksine tilsier alt (?) at karantene bortfaller, så jeg mener du er good to go. Jeg har en reise først i desember, og regner med den gjennomføres og uten karantene. Skal til Spania kort tid etter retur..
     
    ArthurDent and Maggie like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Svaret på den påstanden din er både riktig og feil i samme slengen. Mens de dundrer på vaksinering så:
    upload_2021-4-22_19-43-11.png
    Ting kan tide på at vaksinasjonen i USA avtar, og de er ikke høyere enn på 40 % dekning. Jeg tenker at hvis det er et land som vil slite med vaksinenøling og polarisering er det USA. Hvis vi kommer så langt vest som Island skal vi være fornøyd i 2021.Og at de sitter på 62 millioner doser er jo bare sykt, men det er jo en annen diskusjon.
     
    ArthurDent liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er det med folk som ikke vil ta vaksine?
     
    ArthurDent liker dette
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    62 mill doser som står ubrukte? Wow. Kunne jo sendt et par mill Pfizer til Norge, i stedet for at de går ut på dato. Eller til andre land som trenger det mer enn oss.
     
    ArthurDent liker dette
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    20,975
    Bonuspoeng:
    183
    Til sammenligning
    Usa: 1 dose 40% - Fullvaksinerte 26,1%
    Storbritania: 1 dose 48,7% - Fullvaksinerte 15,9%
    Norge: 1 dose 21,2% - Fullvaksinerte 5,6%
     
    ArthurDent liker dette
  18. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,296
    Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    At de rapporterer noe lavere antall en dag ville jeg ikke lagt så mye i. Slik det er nå så er det jo USA, Storbritannia og Israel som leder løpet.
     
    ArthurDent and Maggie like this.
  19. thrain

    thrain Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    USA er ned 75% i smitte fra toppen i januar, men UK er ned 95%..... Er nok ikke like gode på smittesporing og oppfølging i statene
    upload_2021-4-23_1-45-7.png
    upload_2021-4-23_1-46-2.png
     
    ArthurDent and Sunnfjordingen like this.
  20. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mistenker at en stadig større andel av de som smittes i UK nå er a) Ikke etninske engelskmenn (med religiøse /kulturelle anfektelser og generell lav tillit) + muligens papirløse som ikke har kommet inn i NHS-systemet, b) Engelsk-engelske anti-vaxere.
    Selv om jeg ikke ønsker noens død, synes jeg langt på vei de kan steke i eget tankemessige fett.
     
    Avixlo, SayWhat and EndreD like this.

Del denne siden