Utestasjonering i Singapore to år. Beholde EB eller gå over til SQ KrisFlyer

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Fideco, 19. juli 2017.

  1. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Skal i forhandlinger til høsten om utstasjonering i Singapore i to år fra årsskiftet.

    Mye er uklart, bl.a. hvor mye reising som er involvert. Det blir uansett noe reising i Asia, men det vil nok ta litt tid å skaffe status hos SQ eller annet selskap. Jeg vil tro jeg klarer meg bedre med EBG/D som SQ's eget bonusprogram? Kanskje litt lengre ned på lista ved irrops, men likevel foran bermen? Er jo også en del LCC's i Asia jeg håper å slippe å benytte meg av.
    Noen synspunkter/tips?
     
    Edvard liker dette
  2. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom man går ut fra at du reiser nok til *A gull per år, så bør det jo være minimal risk å skifte. Eksempel år 1: spare i SQ, men ha *A gold fra SK.

    Jeg sier at du bør gjøre det, ikke fordi du får det bedre, men fordi man angrer oftere på tingene man IKKE gjorde, heller enn det man gjør :)

    Livet er for kort til IKKE å prøve å få Singapore-status når du har sjansen :)
     
    Edin and RoadKing like this.
  3. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Risikerer du ikke å miste opptjening mot SAS Lifetime Gull?
     
  4. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Kva med å dra ein Ole Brum fyrste året om det likevel blir nok reising? Avhengig av kor mange år du manglar på lifetime Eurobonus.. (Dette er dagen for Stuttfeiten og lettvinte løysingar).

    Edit: Ole Brum som i "ja takk, begge deler!"
     
    Ursa liker dette
  5. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Kan man registrere poeng på reise med SQ men bruke EBG for lounge på samme reise?

    Er det noe offisiell periode for lifetime gull?
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer som du selv sier helt an på hvor mye/hvordan du skal fly. Den eneste fordelen jeg kan se ved å midlertidig bytte til SQ er tilgang på first rewards.

    Dersom du ser du vil opptjene nok poeng til én eller flere reiser i SQ Suites sier jeg kjør på, om ikke er det kanskje like greit å holde seg til Eurobonus.

    Om du ser for deg å belaste et lokalt kredittkort for betydelige summer kan det også være en faktor du bør ta med i beregningen.

    Ja.
     
    Ursa liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper du vil forbli fornøyd med EuroBonus Gull i Singapore.

    Hadde en periode KrisFlyer Gold, LH Senator og EBG parallelt. Synes SQ*G tilbyr lite real-life value ex-SIN utover å være *A Gold.

    Programmet har lav opptjening, høyt nivå på uttak (men god availability) og 25% tier bonus på SIA/Virgin-flyvninger teller ikke mot status. Overall dårlig deal.

    Singapore Airlines er generelt veldig flinke og effektive på IRROPS og egen-forespurte endringer, selv på utestasjoner. Fordelen med å ha høy status hos SQ er derfor liten, mens bra bookingklasse og *A status merkes godt.

    Mulig du finner et bra Co-brand kort eller kan overføre miles via andre partnere.

    AirAsia, Scoot, Tigerair og Jetstar er overraskende gode på korte turer, dersom du kun reiser med laptop og en duffel. Du kan kjøpe opp valgfrie tjenester slik at opplevelsen blir ganske lik en legacy carrier.

    sqtalk.com/forum/index.php
    flyertalk.com/forum/singapore-airlines-krisflyer

    ausbt.com.au/tags/singapore-airlines
    routesonline.com/news/tagged/5191/singapore-airlines
     
    Are, Ursa, afirm and 1 other person like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan gjør man dette i praksis? Jeg vet at man kan ha forskjellige nummer i billetten for status og opptjening, men det kan man vel bare endre i Amadeus?
    Løsningen jeg vet om er å få noen i loungen eller gaten til å endre det når man har nytt godt av fordelene.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vet bare om den manuelle løsningen:

    Du registrerer det bonusprogrammet (FFP; frequent-flyer program) du ønsker miles/poeng til – på bookingen din, får boardingkort.

    Dersom statusen på dette boardingkortet er under *A Gold så vil du ikke få tilgang i automatiske Fast Track/Lounge-sluser (med Economy-billett), ei heller nyte noen prioriterte statusfordeler på reisen ellers.

    Så glider du bort til lounge-resepsjonen og viser boardingkortet (som er for en Star Alliance flight samme dag) sammen med et gyldig gullkort, f.eks. EBG. Hun puncher litt, smiler og slipper deg inn. FFP registrert på booking forblir uendret.

    På the Interwebs er det mytiske teorier om at superbrukere kan ordne det du nevner via tastaturet, men så smarte ansatte har jeg aldri møtt ved Check-in eller Transit desk.
     
    Last edited: 20. juli 2017
    KristianSk and Upsaker like this.
  10. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Tror du bør sjekke denne før du gjør noe, for du får god betaling om du flyr SQ i forhold til Gullkort med SAS. http://www.wheretocredit.com/ :cool:

    Hvis du vil du oppleve SQ F Suites, så bør se om det er noen partnere du kan sanke miles hos Krisflyer med, sånn som kortløsninger siden du da har adresse dit, restauranter med partnerskap, butikker, telefon eventuelt strøm osv... Ja jeg ville kreditert selve flygingene til SAS, men bunkret de andre poengene på Krisflyer :)
     
    Ursa liker dette
  11. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Mange gode tips her. Får gå gjennom mulighetene i løpet av høsten.

    Vil loungepersonale slippe meg inn på OSL f.eks hvis poeng er kreditert SQ mens jeg flyr sas domestic før jeg har SQ gold? Det er kanskje de færreste lounger som har automatiske gater slik som OSL og CPH?
     
  12. plunde

    plunde Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Så lenge du har gyldig billett og EBG/D kommer du inn. Men QR-koden på billetten vil ikke fungere hvis du ikke har knyttet den til EB - så du må bruke kortet/appen.
     
  13. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Gjennoppliver denne tråden igjen. Starter forhandlinger til uken om utestasjonering. Kontorlokaler er allerede leid. Målet er å flytte ned i løpet av sommeren.

    Større åpning for EB-bruk hos SQ er jo fantastiske nyheter i forhold til i fjor da jeg stilte spørsmålet om hvor å kreditere.

    Min umiddelbare tanke er å fortsette å kreditere flyvninger til EB og skaffe et kredittkort for SQ-miles. Hvis jeg f.eks klarer å få betalt husleien med kredittkortet vil miles bygge seg opp i en (u)hyggelig fart.

    Sas MC og Amex tror jeg blir relativt dyre kort å benytte der nede på grunn av valutaomregning.

    Noen andre tips eller synspunkter?
     
    NoLimit liker dette
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 19. mai 2019
    Fideco liker dette

Del denne siden