Utgående CT i 2018?

Tråd i 'Reisedeals' startet av Gullars, 02. juni 2018.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager på forhånd kontaktannonsevibbene. Innbiller meg at det kan finnes noen der ute som kan se vinn-vinn-situasjonen for begge parter i dette caset.

Selv skulle jeg gjerne hatt en CT og 90-190k poeng til en tur med utreise i romjulen og retur like over nyttår.

Kanskje du har en utgående CT (og nevnte antall poeng) som du selv ikke får brukt i år? Men kanskje du likevel kan tenke deg en tur eller flere til USA/Kina/Japan på egenhånd eller for to-tre stk, enten i år, til neste år, året etterpå eller fordelt på de tre årene for den saks skyld?

Forslaget er enkelt: jeg overtar din CT og avtalt antall poeng. I retur kan jeg booke Fly Premium-billetter for deg for tilsvarende antall poeng. Eksempel: CT+190k poeng kan veksles inn i tre turer med SAS på Biz til en av deres lokasjoner i Asia/USA (koster meg 60k eb per billett). Eventuelt mellomværende for ulikheter i poeng finner vi ut av - det er CT mot FP jeg er mest opptatt av. Du tar SAS-avgiftene (ca. 500 per billett?) og jeg tar Star Alliance-avgiftene (ca. 3500 per billett?).

Interessenter kan ta kontakt på PM! Bill.mrk.: «ønsker seg bort fra vinterkulden»

2. sondre

sondre Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Åneidu.. Nå har vi spinket og spart oss til en CT, og i skrivende stund 180.858 poeng.
    Så den skal nok brukes på en ekstravagant reise der helsetrøye blir byttet ut med pelskåpe, og 4-pack pepsi max byttes ut med et glass Krug. Eller fem.

Men håper noen andre kan avse en CT til en trengende :)

jgroneng and Gullars like this.
  3. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Svidde av 190k i mars på opplevelsen du beskriver, så har ingen problemer med å skjønne prioriteringen din! Men kanskje det likevel finnes noen andre der ute som ikke får utnyttet sin utgående CT men kan dra mer nytte av fleksibiliteten FP gir :)

4. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke aktuellt, for meg, men si at FP er meget fleksibelt, og meget fornøyd med denne rabatten selv. Spesiellt med tanke på IC, men også kjedelige destinasjone som ALC der hvor jeg som regel har veldig dårlig erfaring med å finne 4ledige i påske/høstferie, men som jeg ved på fly i plus for go, blir et alternativ i steden for å legge ut 27-30 000kr for to voksne og barn i go/plus til ALC.

5. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,338
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke aktuelt for meg. Men av ren nysgjerrighet... hva mener du CT'en er verdt? Poeng mot poeng er jo greit nok. Men om du får CT+190k poeng er jo det reellt sett 380k poeng. For dette betaler du med 180k poeng. Så kan man jo anse FP som en verdi også og anse verdien av SAS billettene til 300k poeng. Men det er fortsatt en differanse på 80k poeng på det du får mot det du gir. Ville nok derfor ansett 4 turer på SAS Biz som en mer naturlig deal. Men med tanke på tilgjengeligheten på SAS Biz ville ikke jeg gått inn i en slik avtale.

6. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Vanskelig å si, men tenker det kommer helt an på situasjonen. Hva omsettes CT+190k poeng for på en veldig god dag? 20k? La oss veldig optimistisk si 30k. Vil uansett ikke si dette er en dårlig pris for tre t/r i Biz til USA/Asia når man sitter på en utgående CT man ikke får brukt.

Vil tro en del kan se verdien av denne dealen, men forstår også dem som ikke gjør det.

Last edited: 02. juni 2018
  7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Har du prøvd å finne fornuftige C-billetter med FlyPremium?

8. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skjønner tanken din her, men mener likevel det blir ganske feil.

Det er flere faktorer med Fly Premium som begrenser den reelle verdien. I tillegg er det jo en knapphetsfaktor inn i bildet her. CT har du én av i året, som kan brukes på hele star alliance. FP har du i teorien uendelig av, men som bare kan brukes på SAS.

Cash-verdien av en CT kan jo i tillegg fort bli mange hundre tusen. Det samme kan neppe sies om 3 turer i business med SAS.

Men for all del, en grei tanke, og et tappert forsøk! :D

9. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har som sagt ingen utfordringer med å se at ikke alle her inne ville gått for en slik deal, men igjen: om noen sitter på en CT som går ut nå i år og som de ikke får brukt er det fornuftig å kvitte seg med den på ett eller annet vis. Det vanligste alternativet er salg. Vi har akkurat nå en pågående tråd der det bys 13k for 100k + CT, og av gamle tråder virker det på meg som om prisen for 190k + CT max. utgjør 20k. Det funker altså i et slikt case ikke å argumentere for at en CT og poeng kan ha hundrevis av tusen i verdi. Markedet er inne viser noe annet.

Jeg tilbyr istedenfor 20k tre billetter i Biz med SAS. Om man skal reise tre stk er det mulig men utfordrende - om man reiser én er det forholdsvis greit med litt fleksibilitet. Om jeg befant meg i angitt situasjon og skulle selge min CT + poeng ville jeg derfor seriøst vurdert å heller ta tre Biz-billetter med SAS. Men om noen heller vil ha 20k cash er det naturligvis helt greit. Jeg tilbyr bare et alternativ, og ser ikke helt problemet med det.

DanH, Xflipper and Mavo like this.
  10. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    For å si det på en annen måte, trådstarter synes en CT + 190k poeng er verdt 3xbiz med SAS til Asia/USA.

Så kan man jo regne på hva feks en LH F t/r Asia koster, og så kan man vurdere dette opp mot feks biz til HKG med SAS.

11. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    CT er mer ekslusivt da du kun får en per år, men dersom denne ikke kan/vil bruks, så er det en helt ok alternativ å få bruke FP om vedkommende kan få bruke for et slikt tilbud. Problemet jeg ser er at man låser seg ,og i verste tilfelle ikke har poengen på sin konto, ved f.eks bruk av sin neste CT. Så da burde det være avtalt at trådstarter betaler for returen av poengen dersom han med CT ikke får brukt FP(Eventuelt kun de oveskytende poengen som ikke brukes) . Mener dette er rimelig da bruken er rimelig snevert med FP om man skal fly langt. Tror trådstarter skal være rimelig heldig om han finner noen som gjør et slikt bytte.

Gullars liker dette
  12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,941
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke jeg heller :)

Fredrik81 and Gullars like this.
  13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Fascinerende hvor mye man skal tillegges her inne. Nei, jeg synes ikke en CT+190k poeng er verdt 3xbiz med SAS. Jeg konstaterer derimot at markedspris på utgående CT+190k poeng er max. 20kNOK.

Vil noen da heller ha 3x SK Biz om de sitter på en utgående CT og eventuelt kanskje utgående poeng? Kanskje det, hvis de verdsetter dette høyere enn max. 20k, som er det reelle alternativet.

indahla, DanH, Mavo and 2 others like this.
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ikke ute etter noe diskusjon om hva verdien på billetter og poeng er, det er noe hver må gjøre selv.

Men du skriver i første post at CT+190k kan veksles inn i 3 turer med SAS biz til Asia/USA. Så jeg tolker det slik at du setter de likt.

15. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager om du følte deg angrepet av svaret mitt altså.

Jeg tenker at i prinsippet er jo dette et interessant bytte, og ville derfor bare komme med et innspill i så måte.

Det er selvsagt opp til hver enkelt hvor høyt man verdsetter de ulike alternativene :)

16. Palg82

Palg82 Medlem

Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Hverken CT eller poeng har noen verdi før de blir omsatt, så om noen har en CT som de ikke får omsatt så kan verdien av 3xSK C være god. Setter det bare på spissen, og skjønner hva trådstarter mener,,, og dere andre.

jgroneng, DanH and Gullars like this.
  17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,141
    Bonuspoeng:
    293
    Minner om at en ubrukt CT er verdt kr 0. Når den går ut på dato. Så hvis det er folk her inne, og det ser jeg jo stadig at folk skriver, som ikke klarer å få brukt sin CT til noe fornuftig eller brukt den overhode.

Edit : Ser at jeg ble slått på målstreken med den. Forøvrig er jeg vel en av de som setter mer pris på en CT en MasterCard rabatten, selv om jeg får brukt sistnevnte flere ganger i år.

Last edited: 03. juni 2018
    Gullars and DanH like this.
  18. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Hahaha, et alvorlig tilfelle av bonus-/reisefeber :)

Gullars liker dette
  19. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er i alle fall av den mening at cash verdien av en F billett har ingenting å gjøre med den virkelige verden av en F billett. For min egen del er jeg ikke i nærheten av å vurdere å bruke 100k på en flytur i første klasse til Asia (eller et annet sted). Jeg har altså i mitt hode definert at ytelsen ikke står i forhold til kostnaden...

Gullars liker dette
  20. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det var vel heller ikke poenget.

Poenget er jo verdien satt opp mot verdien av 3 FP-billetter med SAS.

Del denne siden