Juridisk har du rett til å bli booket om til en alternativ rute som får deg til PVG så nært opprinnelig tidspunkt som mulig, eller en reise på nye datoer du selv ønsker.
Om SAS selv ikke har flyvninger som tilfredstiller dine ønsker har du krav på og bli booket om til ett annet flyselskap.
Det er ingen krav om at det skal være ledige bonusbilletter.
MEN:
I realiteten så er dette veldig vanskelig få til i praksis da SAS stort sett overser denne biten av EU261.
Hvis det er veldig viktig for deg å reise ville jeg kontaktet SAS ASAP og bedt om ombooking.
Er du heldig så kan du kanskje ved å treffe riktig konsulent bli booket om til ett SAS fly dagene før eller etter opprinnelig utreise, evt om det er noe ledig bonus med andre *A de kan være med på og booke deg om til.
Hvis du får avslag og det er viktig reise på disse datoene så kan du rekke få saken behandlet i forliksrådet før avreise finner sted.
Evt forsøke gå til media.
Du kan også klage til flyklagenemda, men regn med 6-9 måneder behandlingstid og at SAS til syvende og sist velger og ikke følge nemdas anbefaling slik at du må ta de til forliksrådet uansett.
( Nemnden sine avgjørelser er ikke juridisk bindende, men kun anbefaling/retningslinjer. Forliksrådet har juridisk kraft og må enten følges eller ankes til høyere rettsinsans(tingretten))
Slike saker går alltid i kundens favør, se f.eks 2022-02281 og 2023-01195 på https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/
Etter SAS har tapt i nemda har de fleste sakene jeg har innsikt i endt med at SAS fortsatt nekter ombooking, men tilbyr 600EUR i kompensasjon. Er du ikke fornøyd med det så må du gå rettens vei.
Det er utrolig at SAS kan holde på slik år etter år, men desverre aksepterer altfor mange denne håndteringen og ikke går videre med det..
Jeg tok SAS til forliksrådet og endte opp med nye full revenue Biz billetter da de kansellerte Tokyo reisen vår i fjor( ble ganske godt dokumentert her inne) hele prosessen tok ca 3 mnd.
Last edited: 15. des 2023