Uttak av kontanter i utenlandsk valuta

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jocke, 09. juni 2026 kl 12:46.

1. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Hei,

Skal til Argentina neste uke hvor jeg for første gang på alt for mange år må betale med kontanter. Spesifikt USD. Jeg vet knapt hvordan en minibank ser ut i disse dager... heh.

Hva er beste, og billigste, måte å få tatt ut USD i kontanter? Veksle i en filial i Norge? Ta ut på en av flyplassene på vei ned? (flyr BGO-CPH-CDG-EZE). Minibank i Buenos Aires?

2. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det kanskje et sted du vet du må betale i kontanter og derfor du spør, men om det er for at du har lest om valutaproblemer osv er i alle fall min erfaring at du kan ta det med en klype salt. Så ikke en eneste peso eller dollar mens vi var der i november, betalte alt med kort uten problemer eller høye kurser.

Wiolenze liker dette
  3. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, de har informert meg på forhånd at de ønsker betaling i USD cash. Stedet jeg skal overnatte er en lokal estancia/ranch ~3-4 timer utenfor Buenos Aires, så tror det har noe med saken å gjøre (-:

thfagert and Wiolenze like this.
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,382
    Bonuspoeng:
    293
    Bank Norwegian sitt kredittkort mener jeg er det rimeligste.
    Ingen gebyr, og ingen renter før ved forfall på faktura. De få gangene jeg trenger cash i utlandet bruker jeg det.

democomputer liker dette
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,284
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var i BA for 12mnd siden og opplevde mange restauranter som ikke tok kort. Måtte oppsøke minibank stadig vekk ettersom det maksimale uttaket pr gang var et lavt beløp. Å ta ut cash lokalt i BA i en ATM er alltid det beste. Men bruk kort der det er mulig selvsagt.

jocke liker dette
  6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,501
    Bonuspoeng:
    183
    Revolut har heller ikke gebyrer opp til 2000kr (standard), 4000kr premium, høyere for de dyrere. Revolut er sagt å ha de laveste vekslingsratene, men de gjelder ikke i helgene.
    Utenom det er det vel BankNorwegian som gjelder. Evt noe annet hvis det ikke er store beløp. Begrenset hva jeg gidder å legge i det for 3-4000kr uttak feks.

7. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,088
    Bonuspoeng:
    93
    Verdt å nevne at minibanker i Argentina stort sett har helt hinsides gebyrer, ble selv belastet ~11$ i minibankgebyr for et uttak på ~20$ en måneds tid siden, og dette var fra en stor bank (Santander).

Fikk nå heldigvis dette refundert av Charles Schwab, som har vært mitt go-to kort for minibank-uttak i utlandet de siste årene. Ingen årsavgift eller valutapåslag, og refunderer alle gebyrer minibanken evt. tar.

Om man ikke har hatt amerikanske kort før kan prosessen dog ta litt tid, se egen tråd her https://insideflyer.no/forums/threads/kredittkort-i-usa-uten-statsborgerskap.20098/

jocke liker dette
  8. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Hvilket kort som brukes er jo én ting, men det er jo også store forskjeller på gebyr og evt. valutapåslag som minibankene tar... sånn jeg ser det er det noen valg her;

1. Veksle i en lokalbank i Norge (er vel "ingen" som gjør dette lenger?)
    2. Veksle i Norge hos et "valutaselskap" (FOREX, etc)
    3. Ta ut penger på valuta-minibanker i Norge (NOKAS har utplassert en i Bergen hos DNB, eller bruke Loomis-minibanker på BGO, evt. noe på CPH/CDG).
    4. Ta ut penger i minibanker i Argentina/BA.

Alt 1) hadde nok kostet minst om de fortsatt hadde hatt tjenesten. I praksis står det mellom de tre andre alternativene. Der er det også store variasjoner på fixed-fee og FX spread mellom de ulike alternativene (og også mellom de ulike leverandørene innen hvert alternativ).

Ser ut som f.eks. FOREX kun har FX spread (ingen fixed-fee), mens alt av minibank typisk får begge deler (altså valutapåslag + fee fra minibank-operatør + ofte minibank-fee fra banken til kortet du bruker).

Til syvende og sist er det nok ikke store nok forskjeller til at det betyr veldig mye (skal ta ut $1500-2000 USD eller deromkring). Var mer prinsippet om hva som var beste måte å gjøre det på generelt sett.

edit: Tipper jeg sjekker valuta-minibanken hos DNB, samt FOREX, på fredag, og velger den av de som er billigst/mest praktisk. Så skal jeg se om jeg husker å sjekke på BGO ved avreise, så har jeg i alle fall datapunkter fra alle tre om jeg skulle trenge kontanter igjen.

Last edited: 09. juni 2026 kl 18:28
    kongenamundsen liker dette
  9. gedal

gedal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    18
    Er vel beløpsgrense på uttak på NOKAS minibanker, så en må ta ut i flere omganger med iallfall gebyr x 10-11 ganger hvis du skal ha ut så mye som 2000 USD

Er vel også uttaksgrenser på loomis minibankene tror jeg? Iallfall på OSL.

jocke liker dette
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,148
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at hvis du veksler i Norge og ender opp med å ta med endel mer enn dette i kontanter (grensen er 25000 konvertert til NOK) så må du deklarere at du har med kontanter før utreise fra Norge. Jeg ville også sjekket om det er noen grense for innførsel i Argentina

jocke liker dette
  11. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg snakket med både NOKAS og Loomis på telefon tidligere i dag.

Loomis hadde visstnok en grense på 9-10k i NOK-verdi (og er global på alle ATM-er de har forutsatt samme bankkort). Har man flere bankkort, kan man ta ut mer. Husker ikke om grensen var per døgn, eller per måned.

NOKAS sa de ikke hadde noen grense, og at høyeste beløp er begrenset til hva bankkortet ditt tillater (som ofte er 9900, 10k eller 15k, avhengig av bank).

Ser at DNB har 9900 per døgn som grense, mens f.eks. Handelsbanken har 9900 per måned (men kan midlertidig dobles per telefon til 24/7-service, og høyere både midlertidig og permanent med å ta kontakt med rådgiver).

Per nå virker det kanskje som at én veksling hos FOREX kanskje er beste opsjonen, spesielt dersom "beløpsgrense per uttak" er lavere på NOKAS/Loomis-minibankene (altså at du kan ta ut opp til 10k NOK totalt f.eks., men mindre per uttak).

Blir mindre enn 25k NOK, og Argentina ser ut til å ha 10k USD som grense, så bør gå fint.

12. gedal

gedal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    18
    Mulig det er annerledes i utenlandsk valuta da. Husker de sa 2000 NOK var grense pr uttak hvis du tok ut norske sedler iallfall når jeg ringte.

13. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Jau. Jeg sjekker uansett NOKAS + FOREX på fredag, samt Loomis på BGO ved avreise neste uke, så rapporterer jeg bare tilbake her (-:

Del denne siden