Vaksinasjonskort / Vaksineringsbevis / Vaksiner

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 28. april 2021.

Tags:
  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regner de fleste her kjenner den gule vaksineboka og vaksinasjonskortet på helsenorge.no som man kan skrive ut hjemme, men har noen møtt noen motvilje eller problemer med å vise frem bare utskrift?

    I følge et rykte så kan enkelte steile på at det ikke står medikament og batchnummer på utskriften man skriver ut selv. Ikke ser den så veldig offisiell ut heller. Og jeg ser at flere vaksiner i den gule boka mi mangler batchnummer, eller bare har skrevet det inn for hånd, ikke med klistremerke fra serumet.

    Så langt har ingen ønsket å kontrollere noe som helst på vaksinasjonskortet mitt, selv ikke i gulfeber-land.

    Sitter noen her med erfaringer de ønsker å dele?

    PS: En tjeneste du kanskje ikke visste om er innsynsmuligheten i SYSVAK:
    https://tjenester.helsenorge.no/direkteinnsyn?Register=SYSVAK
    Der kan man se mer detaljer om vaksinene du har mottatt, inkludert preparat og batchnummer.
     
    Upsaker, Baldrick, drsyk and 3 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,527
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri vist det noe sted, men har det alltid med i pass-mappen.
    (Lærdom etter at vi var i Senegal uten vaksiner, visum, eller pass for den saks skyld)
     
    Eddie47, Grooo and ArthurDent like this.
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke skjønne at denne vaksineboka får noen betydning (ift Covid), jfr koronapasset som kommer i neste uke, jfr. tråden om digitalt coronapass.
     
    ArthurDent liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har vore mye rundt om i utviklingsland. Tar med både gult vaksinasjonssertifikat (WHO) og utskrift fra journal på helsenorge.no

    Disse papirene vises nesten aldri, med unntak av noen få ruter der vaksine mot gulfeber er et krav. Norsk pass gir deg normalt bra slack på spørsmål om vaksinering og helse, pre-covid.

    For bevis på corona-vaksine tror jeg det kommer dokumentasjon i annet format, og at vaksinekort/journalutskrift kun er relevant i en overgangsperiode ved de få landene som har egne regler for fullvaksinerte.
     
    Eddie47, Insomnia4u, kaiarne and 2 others like this.
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Finner ikke akkurat nå linken, men mener å huske at noen i FHI eller Helsedirektoratet sa at de skulle i hvertfall legge til hvilken vaksine du hadde fått og kanskje batchnummer og sånt på helsenorge.no. Det skulle heller ikke være altfor vanskelig i og med at mye av den informasjonen allerede er lagret i bakgrunnen bare ikke vist for brukeren.
    Men som Edvard sier, så gir norsk pass god slack ved de fleste innreiser. Dette her ville bare gjort det enda enklere.
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,687
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har bare en gang måttet vise det gule vaksinasjonsheftet og det var på Seychellene og det var fordi vi kom fra Nairobi med Air Kenya!
    Men vi har det alltid med
     
  7. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg ønsker å ha friheten til å sette meg på et fly "hvor som helst" på impuls, hvilke vaksiner bør jeg som et minimum ha?

    Noen som har laget seg en slik liste i prioritert rekkefølge?
     
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Er mer et spørsmål om egen sikkerhet enn krav for innreise til de fleste større land i verden.

    Covid er en naturlig #1, hvor alle har sine egne krav til dokumentasjonen. Men EU DCC har fungert helt knirkefritt i nordamerika og asia samt selvsagt hele EU området for min del.

    #2 vil jeg si er den vanlige buketten av hepatitt (alle varianter) og stivkrampe, polio og noen til som i Norge jo kommer med en blanding allerede for småbarn - og bør fornyes hvert tiende år.

    Dette er mer for egen sikkerhet enn et krav - og virkelig å anbefale fordi den er så enkel å få pluss lur å ha hjemme i Norge også.

    #3 Gulfeber er nødvendig i noen land. Og kan umulig skade :)

    Se landslisten fra WHO: https://www.who.int/ith/en/

    MMR er antagelig ikke nødvendig for alle som har fått den i barnealder, men jeg må ta alle forbehold om et jeg ikke er lege. Har bare sjekket ut dette grundig tidligere fordi jeg reiser mye og ikke fant noen grunn til å fornye den.
     
    Are and Wanderlust like this.
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Min egen liste (Covid, influensa og lungebetennelse ikke ført opp):

    1) Barnevaksinasjonene hvert 10. år (Boostrix Polio)
    2) Hepatitt A+B (Twinrix)
    3) Gulfeber
    4) Tyfoidfeber
    5) Meningokokk ACWY

    Spesielt #1 og #2 anser jeg som viktig selv om du bare skal i europa.
     
    Wanderlust and Are like this.
  10. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93

    Tok frem listen din, og siden jeg har Eyr-appen gjennom DNB logget jeg på for å bestille. Finner alt, med ett unntak:

    "Vi skriver ikke ut resept på gul feber, derfor er disse landene fjernet fra listen over land i bestillingsskjemaet i appen."

    Er det spesielle restriksjoner eller annet knyttet til denne vaksinen, slik at eneste mulighet blir å bestille time hos fastlegen bare for å få en skarve resept?

    Får også opp en pris på 350,- for resept, men skal ikke bruk av denne appen være gratis for Private Banking-kunder?
     
    Last edited: 19. april 2022
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Så vidt jeg vet kan man sette gulfebervaksine på apoteket, så da burde man jo få resept fra Eyr også på den. Når det gjelder kostnader vet jeg ikke. Kanskje det bare er selve konsultasjonen som er gratis, ikke ekstratjenester
     
  12. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    The_Dude and Wanderlust like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,527
    Bonuspoeng:
    293
    På Helsenorge.no er det jo oversikt over hvilke vaksiner man har tatt, og når.

    Men, vet noen hvor det finnes oversikt over hvor lenge de varer? Eller når man bør "fylle på"?

    Jeg fant forresten ut ved en tilfeldighet at hepatitt (tror jeg det var) blir evigvarende hvis man tar to doser innen 6 måneder. Er dette noe "alle" vet?
     
  14. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk den informasjonen opplyst ved første dose.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,527
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje jeg bare ikke fulgte med. Det er jo en fare for det. :rolleyes:
     
    Magnus1001 liker dette
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Det holder å ta det innen 12 mnd. Jeg tok andre dosen etter jeg bodde i utlandet ett år for mange år siden. Når jeg en sjelden gang tar utvidet blodprøve spør legen som regel om jeg har tatt vaksinen siden prøven viser beskyttelse.

    Varer ca 30-40 år.
     
    The_Dude and holmen like this.
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke INNEN 6 måneder. ETTER 6 måneder.

    Tidligere var det et tre-dosers-regime for Hepatitt A:
    - Grunndose
    - Andre dose etter 4 uker
    - Tredje dose 6-12 måneder etter andre dose.

    Nå ser det ut til at man har standardisert på 2 doser, hvor 2. dose er tidligst 6 måneder etter første, uten maksimumsintervall.

    Når det gjelder kombinasjonsvaksinen skriver FHI 3 doser:
    Anbefalt vaksinasjonsregime hepatitt A+B-vaksine
    Fullvaksinasjon består av 3 doser intramuskulært. Minimumsintervall mellom 1. og 2. dose er 4 uker, minimumsintervall mellom 2. og 3. dose er 5 måneder. Dose nr. 3 sikrer langtidsbeskyttelse

    Hvor lang beskyttelse?

    Det snakkes om flere tiår, minimum 20 men sannsynligvis livet ut.

    Sett et notat i kalenderen at du skal sjekke om det finnes nyere forskning i år 2042 :cool:

    Fordi jeg fikk en Hepatitt A-vaksine alene før en enkeltreise, som jeg aldri fornyet, så tok jeg en ny runde med 3 x kombinasjon A+B, og jeg har for min egen del derfor 4 doser med hepatitt A. Regner med at jeg ikke trenger å fylle på den med det første.

    Det kan vel neppe skade å fylle på med A+B 20 år etter siste dose.. men det får vi se når vi kommer dit
     
    Nordlands, Insomnia4u and tstone like this.
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefales oppfrisking hvert 10 år, om man skal til områder hvor det er en mulig risiko.

    Sier amerikanske helsemyndigheter hvertfall:

    https://www.cdc.gov/yellowfever/vaccine/vaccine-recommendations.html
     
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg svarte på en post om hepatitt. Du snakker om gulfeber. Som nevt kan det enkelt tas en blodprøve hos fastlege for å sjekke grad av beskyttelse mot hepatitt hvis du er bekymret for om den ikke virker lengre.
     
  20. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Skal ut og reise nå og fått anbefalt Boostrix er kombinasjonsvaksine med Difteri, Kikhoste, Polio og Stivkrampe.

    samt Hepattitt A & B, denne skal vistnok tas i 3 doser. var mye sprøyter gitt for å komme seg på tur igjen :p
     

Del denne siden