.

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 28. april 2014.

  1. .
     
    Last edited by a moderator: 16. juli 2018
    Cecilie liker dette
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Etter fyllte 25 bør man (skal man?) fylle på med vaksiner som man tok i grunnskoleprogrammet.

    Jeg snakket med min fantastiske sykepleier ved Yrkeshelse Sør, og siden det var et lite usikkerhetsmoment om jeg hadde tatt kombivaksinen da jeg tok hep B for 6 år siden, så sa hun at det egentlig ikke er noe problem og ta hep a & b to ganger. Det eneste det vil svi for er lommeboka :p Etter 3 vaksiner med hep B så skal man i teorien være vaksinert livet ut. Etter 2 skudd med hep a så skal man da også være dekket livet ut. Unntak finnes selvsagt, og er man usikker på egne antistoffer, kan det jo være greit å ta en liten blodprøve hos legen for å sjekke hvordan det "står til" med antistoffene.

    Har egentlig aldri blitt klein av noen vaksiner (BCG svidde jo som et lite hel... men det er jo en annen sak) bortsett fra litt feber/sår hals nå etter hep A. Men det kan jo ha hatt andre årsaker også, selvfølgelig.
     
    SASlovah4evah liker dette
  3. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Aldri tatt en eneste vaksine. Reist jorda rundt - men kanskje ikke til de "skumleste" stedene. Er jo ikke noen stor tilhenger av å sprøyte noe som helst inn i kroppen.
     
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tatt så mange vaksinesprøyter at jeg har mistet tellingen for lengst. Det har gått helt fint med meggggg zxcze efoaekfoe hikk
     
    SASlovah4evah and Cecilie like this.
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det er urovekkende å følge med på spredningen av tuberkulose i London nå. Vi reiser mer enn tidligere og smitte kjenner ingen landegrenser. Oppblomstringen av tuberkulose i England vil nok i løpet av neste år føre til at BCG igjen kommer på grunnskolene vaksinasjonsprogram.

    Det at man slutter å vaksinert seg mot sjeldne sykdommer som feks polio er jo heller ikke uproblematisk. Jeg har en person i nære familie som har polio. Jeg tror nok jeg kommer til å fortsette å vaksinere meg og holde vaksinasjonene aktive. Alternativet er jo ganske mye verre.
     
    TOS_EBG liker dette
  6. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er sjelden sprøyta er det verste, det er tanken på å ta den som gjør vondt! Er du heldig så får du en erfaren sykepleier til å ta den, og da er det over før du rekker å spørre om stikket kommer snart.

    Alt av fordelere har risiko og det er det å finne balansen. Og har man irrasjonel frykt, så bør man jobbe med det - er det noe som tar livet av mennesker mer enn annet så er det uvitenhet og irrasjonalitet. Fakta å ta til seg er at de fleste nordmenn blir ikke dødsyke i utlandet, men i hjemlandet - i Norge. Det er selvfølgelig fordi vi befinner oss som regel oftest her, men det er viktig å forstå at sykdommer er overalt.

    Ellers så må man være forsiktig med å anbefale den og den vaksinen med mindre man er autorisert, siden da beveger man seg i området som lovene regulerer. Av lege vil man også normalt få de beste rådene, slik at man ikke tar vaksiner unødvendig.
     

Del denne siden