Vaksinetråd

Tråd i 'Reisemål' startet av Ida, 28. april 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    I'm on a roll today, shoot me if you want :D

Men ref @Cecilie og @Bjö... helsikka. Har ikke Ö :p Så er det litt snakk om vaksiner her og der på reise.

Er vel allerede sett på som passelig sär, så jeg smörer gjerne litt på den särheta (when you reach rock bottom, why not go further liksom). Jeg er redd bivirkninger. Ja, jepp, there. I said it. Jeg er rasjonell som pokkern, jeg kan forklare hva hvor og hvorfor for andre som er redd. Men meg selv? Nope. Jeg tror jeg får alzheimer av aluminiumen og kan bli lammet av Guillan-Barré's sykdom pga hjelpestoffene. Til mitt forsvar hadde jeg en traumatisk opplevelse som 15 åring hvor en veldig när og kjär tante fikk ALS / Lou Gehrings-sykdom. Det er samme sykdom som Stephen Hawkins har, nemlig at kroppen din slutter å produsere transmittorstoff slik at du blir mer og mer lammet mens hodet ditt er helt friskt. Du blir effektivt en fange i din egen kropp og det hele er rett og slett ganske forfedelig. Tanta mi var aktiv og sprang på fjellet og alt mulig, men hva hjalp det. Sykdommen rammer helt ut av det blå og vi vet ikke hva som forårsaker sykdommen. Det finnes heller ingen kur. Hvis man ikke er Stephen Hawkins dör man etter 2-3 år når man ikke kan puste lenger, eller hjertet slutter å slå.

Jeg er grunnvaksinert, men som du/dere kanskje forstår sliter jeg helt forferdelig med å engang akseptere tanken på å få ei spröyte i armen. Har skikkelig, skikkelig vondt for å tenke på det. Men hepatitt a+b har jo värt lenge, i mange herrens år, og folk blir jo ikke sjuke av de. Så innerst inne er jo rasjonaliteten i behold.

Er det noen som vet om det er bedre å ta hep a for seg selv, og så hep b? Jeg veit jeg ikke skal google og de anti-vaksineidiotene som er på höyde med contrails=chemtrails strör rundt seg med mökk på nett. Men så googlet jeg nå og leste litt negative greier om twinrix og bah...

Leser og at man bör ta oppfreshing av polio/stivkrampe/syfilis.... godt over 15 år siden jeg fikk den spröyta i armen og gikk i bakken (stivkrampa er faktisk eneste jeg har blitt dårlig av).

Noen gode ord eller tanker, plz? :)

Cecilie liker dette
  2. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Etter fyllte 25 bør man (skal man?) fylle på med vaksiner som man tok i grunnskoleprogrammet.

Jeg snakket med min fantastiske sykepleier ved Yrkeshelse Sør, og siden det var et lite usikkerhetsmoment om jeg hadde tatt kombivaksinen da jeg tok hep B for 6 år siden, så sa hun at det egentlig ikke er noe problem og ta hep a & b to ganger. Det eneste det vil svi for er lommeboka :p Etter 3 vaksiner med hep B så skal man i teorien være vaksinert livet ut. Etter 2 skudd med hep a så skal man da også være dekket livet ut. Unntak finnes selvsagt, og er man usikker på egne antistoffer, kan det jo være greit å ta en liten blodprøve hos legen for å sjekke hvordan det "står til" med antistoffene.

Har egentlig aldri blitt klein av noen vaksiner (BCG svidde jo som et lite hel... men det er jo en annen sak) bortsett fra litt feber/sår hals nå etter hep A. Men det kan jo ha hatt andre årsaker også, selvfølgelig.

Ida liker dette
  3. EB

EB Forum Kaptein

Likes mottatt:
    430
    Bonuspoeng:
    63
    Aldri tatt en eneste vaksine. Reist jorda rundt - men kanskje ikke til de "skumleste" stedene. Er jo ikke noen stor tilhenger av å sprøyte noe som helst inn i kroppen.

4. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    En mann helt på frekvens med meg, med andre ord! :D Når var siste gang du tok en vaksine? Godt å höre man "kan", og jeg har jo som nevnt ikke noe ytterligere behov for skumle steder. Derunder hverken Afrika eller Sör-Öst Asia. Men Japan, Australia og Amerika (og Grönland, men der har vel deler av befolkninga hep B..).

5. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tatt så mange vaksinesprøyter at jeg har mistet tellingen for lengst. Det har gått helt fint med meggggg zxcze efoaekfoe hikk

Ida and Cecilie like this.
  6. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det er urovekkende å følge med på spredningen av tuberkulose i London nå. Vi reiser mer enn tidligere og smitte kjenner ingen landegrenser. Oppblomstringen av tuberkulose i England vil nok i løpet av neste år føre til at BCG igjen kommer på grunnskolene vaksinasjonsprogram.

Det at man slutter å vaksinert seg mot sjeldne sykdommer som feks polio er jo heller ikke uproblematisk. Jeg har en person i nære familie som har polio. Jeg tror nok jeg kommer til å fortsette å vaksinere meg og holde vaksinasjonene aktive. Alternativet er jo ganske mye verre.

TOS_EBG liker dette
  7. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Det er sjelden sprøyta er det verste, det er tanken på å ta den som gjør vondt! Er du heldig så får du en erfaren sykepleier til å ta den, og da er det over før du rekker å spørre om stikket kommer snart.

Alt av fordelere har risiko og det er det å finne balansen. Og har man irrasjonel frykt, så bør man jobbe med det - er det noe som tar livet av mennesker mer enn annet så er det uvitenhet og irrasjonalitet. Fakta å ta til seg er at de fleste nordmenn blir ikke dødsyke i utlandet, men i hjemlandet - i Norge. Det er selvfølgelig fordi vi befinner oss som regel oftest her, men det er viktig å forstå at sykdommer er overalt.

Ellers så må man være forsiktig med å anbefale den og den vaksinen med mindre man er autorisert, siden da beveger man seg i området som lovene regulerer. Av lege vil man også normalt få de beste rådene, slik at man ikke tar vaksiner unødvendig.

Del denne siden