Hei! Har tidligere lest litt rundt, men aldri vært aktiv her. Har noen spørsmål jeg håpet jeg kunne fått litt hjelp med. Har prøvd å lese rundt og finne eldre tråder med samme tema, men fant lite.. Har tidligere lest artikkelen som ble skrevet om hvordan det avhenger stort av hvilket flyselskap man velger å registrere poengene sine i (https:// insideflyer .no/letteste-vei-til-gullkort-aegean-miles-bonus/).. Dog også hvordan Aegan sin ordning ble mer eller mindre fjernet (https:// insideflyer .no/aegean-snarvei-gullkort-opphorer-24-november/). Hvilke flyselskap er best egnet til dags dato? Skjønner at mange her har SAS, men ikke helt hvorfor, mtp ut i fra det jeg leser at det er relativt vanskelig å opparbeide lignende der? For å komplisere ting ytterligere, tenkte jeg å gi litt bakgrunnsinformasjon om meg selv: -Bor fast i Rotterdam, Nederland (Reiser ut i fra Sciphol, Amsterdam) -Har allerede tre flyvninger som ikke er blitt registrert på noen måte t/r USA. To med American Airlines, en med United. (Henholdsvis OneWorld og Star Alliance) -Reiser i gjennomsnitt ca 3 ganger t/r USA i året Takker så mye på forhånd for all hjelp og informasjon! ) Ps: Fikk ikke poste linkene av forumet pga ny bruker. Derfor lagt inn et mellomrom etter 'https://'.. og før '.no'.
Det beror veldig på reisemønsteret ditt. Med base i Nederland har du et glimrende utgangspunkt for billige billetter med både Star Alliance og One World. Men det innebærer selvsagt lengre reisetid for du da må til en annen hub (f.eks MUC/FRA, LHR, CPH). Men det er først og fremst på langdistanse at dette gir utslag. Reiser du mye kort i Europa blir neppe prisforskjellen stor nok til at det veier opp for ulempen. Og så vil jeg anbefale at du tenker litt langsiktig, skal du f.eks om noen år flytte hjem til Norge og ikke blir boende i rimelig avstand til OSL og får mye reiser innenriks evt Scan, så hjelper det lite med medlemsskap hos KLM eller BA.
Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg må til en annen hub, kunne du forklart dette i litt mer detalj? Usikker på om det er relevant, men er veldig ofte slik at jeg reiser innom Oslo og er der noen dager før jeg drar til USA pga billettene fra Schiphol gjerne er 1000-2000kr dyrere enn fra Schiphol. Noe jeg aldri helt har forstått. Mistenker at det er en slags skatt i Nederland eller lignende som kan gi et slikt utfall. Godt tips angående langsiktighet! Det skal sies at jeg garantert vil bo i Nederland de neste 2.5 årene. Historisk, så har jeg reist relativt lite innenlands i Norge og har langt større interesse i kortdistanse i Europa og langdistanse til Asia/USA
Siden din hjemmeflyplass er Amsterdam så er vel kanskje KLM/AF (SkyTeam) det mest naturlige valget for deg. KLM har jo også en rekke flyvninger til flere steder i Norge til/fra Amsterdam. Men slik jeg forstår det på deg så er vel kanskje pris viktigere enn opptjening av poeng og da er kanskje ikke KLM det beste valget? Jeg ville nok ha anbefalt deg å satse på en allianse, men dette er selvfølgelig ikke noe man kan se seg blind på siden prisforskjellene kan være så store. Men ønsker du å opptjene nok poeng/miles til å få status i en eller flere allianser så bør du nok konsentrere deg om en (viss du ikke reiser veldig mye). Uansett, så koster det ikke noe å være medlem av flere allianser og å reise uten å ta med seg de poengene man kan er i alle fall ikke særlig lurt. Og årsaken til at de fleste (?) her inne er medlem av SAS Eurobonus og Star Alliance er vel enkelt og greit at det er SAS de fleste av oss reiser med oftest. Og selv om det er mye klaging over devalueringer etc. så er det fremdeles fullt mulig å spare nok poeng både til status og andre ting også i Eurobonus.
"Annen hub" er hjemmebasen til det flyselskapet du evt valgte istedenfor KLM. F.eks er London hub for BA, Frankfurt og München for Lufthansa. Billetter med AF/KLM fra Schipol er dyrere enn om du f.eks tar BA via London til en oversjøisk destinasjon. Det er ganske normalt at Biz med BA AMS-LHR-NYC er ca €1000 dyrere enn LHR-NYC f.eks. Kjenner til et par engelskmenn som ofte starter sine reiser fra Amsterdam... Tilsvarende er KLM rimelig konkurransedyktig fra Oslo mot SAS sine priser.
Tillater meg å dra denne opp igjen. Har en kamerat som drar fra Oslo til Guatemala minst 5-6 ganger i året. Vedkommende har nå av gammel vane valgt Uniteds Milaplus-program som allianse. Er det noen som har noen mening om dette vil være det mest gunstige med tanke på vedkommendes reisemønster? Eller er det kanskje alternativ som vil være bedre?