Valg av flyselskap

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Ronny, 01. mars 2017.

  1. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,

    nettopp blitt medlem av forumet, og fikk god hjelp av flere med tanke på bonusprogram. Så det blir SAS/eurobonus og star alliance. Jeg flyr 3-4 turer Osl-BKK hvert år, og vil prøve å fly så mye business som mulig. Mye pga at jeg trenger all den søvnen jeg kan få på flyene, men også de godene med fast track og lounge. Ser for meg å reise halvparten av turene på business.

    Etter tips sjekket jeg ut Thai Airways sitt bonusprogram, men det store problemet jeg har med Thai er at det er veldig dyrt å fly business. Ofte dobbel pris av andre selskap. Så lurte på om noen andre hadde gode råd å komme med ang flyselskap for reise til Bangkok. Hvem er gode på business, grei pris og ett bra bonusprogram? Mellomlanding er helt greit.

    Tusen takk for alle innspill.
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    raskt søk på tuskish sinn hjemside viser en flust av seter OSL-BKK i feks august i biz til 13830 tur/retur. Syns det var en overraskende bra pris. TK har i tillegg en rå lounge i Istanbul og bra seter i deres A330. det eneste nedturen er at du kan være uheldig og få 3+3 i flyet fra OSL-IST. de bytter ofte mellom 2+2 og 3+3 i biz på det strekke. Prøvd begge og det er stor forskjell. turen tar jo 4 timer o_O

    DU havner nok i J klasse som gir 100% EB poeng noe som er litt dårlig for biz men en så god pris er det greit nok :)
     
    Last edited: 01. mars 2017
    Ronny liker dette
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Det viktigste her er at du forplikter deg til ETT bonusprogram per allianse. Med andre ord: Har du allerede bestemt deg for Eurobonus krediterer du alle flights med selskap i Star Alliance til dem. Hvis ikke blir det (nesten) håpløst å opptjene tilstrekkelig poeng/status. Husk at selv om du flyr Thai, Turkish, eller noen andre i Star Alliance kan du kreditere poengene til Eurobonus.
     
    Ronny and RoadKing like this.
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet med SAS og EB er at flyr du med andre selskapet i *A så får du så jævlig lite poeng.

    Hvis det er BKK som er hovedmålet, har du sjekket ut f.eks. Finnair?

    Bruker du OneWorld og de er store på Asia, så får du samme poengsum samme hvilket selskap du velger innen alliansen.
     
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel litt både og. SQ gir 200% opptjening til EB på business og har man mulighet til å planlegge litt fram i tid er det fullt mulig å komme seg til BKK for 15-16k fra OSL. Jeg finner også en del muligheter med Austrian til rundt 15k, men de gir riktignok kun 100% opptjening til EB.
     
    Ronny liker dette
  6. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Valgte *A pga jeg må fly til Oslo hver gang jeg skal fly til Bangkok. Norwegian er ikke med i noen allianse, og da gjenstår kun SAS og Eurobonus for å komme seg til Oslo.

    Spørsmålet blir vell da, hvis jeg flyr to selskap i One World (med den gode bonusdelingen) gi høyere lønnsomhet enn *A (hvor jeg også får poeng for flyturer t/r Lofoten-Osl)? Innreise i Norge koster fort 4000 kr t/r hver gang. Er det noen måte å prøve å estimere bonuspoengene de to alternativene gir?
     
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Av ren nysgjerrighet: Hvor i Lofoten bor du?
     
  8. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Er på Leknes. Så da blir det jo både Widerøe og SAS for å komme seg til Oslo.
     
  9. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Flyr 8-10 ganger t/r til BKK selv per år, og varierer litt mellom Thai og Qatar. Syns at Qatar sin BC er bedre selv om du sover veldig godt hos begge.

    Thai er generelt en del dyrere, men får 10.800 Eurobonus poeng hver vei, så det monner litt i forhold til å beholde Eurobonus status (Edit: på BC. Flydde en gang turistklasse til kampanjepris, da fikk jeg EB 0 poeng!!). Når det gjelder Qatar så går det rimelig kjapt å komme til gullstatus. Da får du også litt ekstra service selv om du flyr i turistklasse.

    Drar ned igjen om 14 dager. Da blir det Qatar 787 og A380 BC. Og loungen i Doha er helt innenfor. Men hadde de hatt samme pris hadde jeg nok foretrukket direkteruten med Thai.

    Har også en del venner som flyr en del nedover. De anbefaler både Finnair og Aeroflot (!).
     
  10. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for innspill, det er ikke lett å komme frem til noen bestemmelse. Blir nok å fly la oss si 3 av 4 turer til BKK på turist, og den siste på biz. Håper å kunne ta den biz på en oppgradering, så da må jeg ha ett kort som gir meg opptjening. Dvs det er kortet som vil bestemme mye av dette. Thai vil jeg rett og slett ikke fly, pga priser. Har ikke mulighet å bestille flere mnd i forveien.
     
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Kikket litt rundt selv og fant OSL-BKK i Biz, primo- medio februar -18 til 14 741.
    Kan til og med få en ut fredag, tilbake søndag for 14 741,- ... Nuvel, ser det bikker 15000 med avgifter.
    Noen dager før koster turen 26 500.
    Er det 200 % på alle disse?
    (For ordens skyld, det er flere muligheter for denne prisen (f.eks via CPH eller FRA til SIN i tillegg til via Moskva)
    Rettelse, ny feil følger. Plenty av alternativer for utreise, men blir tvunget via Moskva på hjemreisen. Hvis jeg vil via FRA, AMS eller CPH må jeg ut med ca 22'
     
    Last edited: 09. mars 2017
  12. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Ikke verst pris det.
    Bruker du thai sine sider når du leter etter dette? Hvis jeg bruker Finn.no f.eks finner jeg ikke bookingklasser.
     
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte rett og slett Singapore Air 's egen side. Men jeg er som deg fersking, og klarer ikke å trylle frem detaljene på bookingklasse. Tror at noen av de drevne har advart mot Moskva-flightene, (mulig en Biz-klasse som gir lite bonus)
     
    Ronny liker dette
  14. Ronny

    Ronny Nytt Medlem

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hvis du er fersking, hva er jeg da.... :)
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Singapore gir per i dag 200% på alle businesklasser.
    Poenget med å unngå russer-ruta er å unngå nyrike fyllefanter.
     
    lMartin liker dette
  16. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jolly good. Har prøvd to alternativer nå I: Ut via CPH og hjem via FRA (med A 380) Business saver til ca 16 ' (Klasse j) , Ditto rute i vanlig business til ca 22' Klasse U. Det er med andre ord ikke noen særlig grunn til å hive de 6' ut vinduet og ned i lommene på SA? ;)
     
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke uten at du vil ha/trenger den ekstra fleksibiliteten som den dyrere billetten vel vil gi. Her ser du at både J og U gir 200% til EB:

    Skjermbilde 2017-03-09 kl. 20.22.39.png
     
  18. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Mille grazie! Tur bestilt ;)
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden