Valgets kvaler-- hvordan komme seg til Fiji

Tråd i 'Reisemål' startet av tfo, 17. des 2018.

  1. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,211
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet jo langt på vei hvordan jeg skal komme meg dit-FLY!. Etter et drøyt år med poengsamling hadde jeg nok poeng inkludert CT for å komme meg til et sted langt vekk. Er vel av typen som mange her er, nemlig at turen er vel så viktig som målet. Jeg er vel i det ekstreme hjørnet i den kategorien. Trenger vel ikke være så lenge på hver sted, been there, done that og så videre. Denne turen som nå planlegges skal kona være med på. og hun er vel av typen at hun egentlig ikke å trenger og reise i det hele tatt. Nå er det slik i denne sammenhengene at jeg fyller år, og at denne turen skal være noe av feiringen, så hun føler vel på et vis at hun bør være med. Derfor har jeg kastet ene del reisemål ut i luften for å se hva hun reagerte på.

    Man kan vel si hun er herdet fordi det var ikke mye reaksjon å se før Fiji ble nevnt. Hun kom hjem fra jobb og hadde diskutert stedet med en bereist venninne som beskrev Fiji på denne måten. Det er som å komme til Paradis, bare mye finere. Dermed ble det besluttet og jeg satt meg ned for å finne tur dit. Diverse søk inkludert Expertflyer gjorde at jeg fant en snasen tur, dessverre bare i business med SQ, men det får gå. Var nok litt ivrig og det skulle en telefonsamtale med Tallinn til før jeg skjønte at Fiji Airways ikke Star Alliance. Så det var dett. Den hjelpsomme damen kunne med et visst vemod i stemmen fortelle at hun i løpet av 3 års tide ikke kunne huske at hun hadde funnet noen billetter til Fiji.
    Det hele endte meg at jeg bestilte t/r SYD, med SQ ned, og Thai opp med innstilling om at jeg kjøper billetter til Nadi, derav valgets kvaler.

    For å komme til Nadi har jeg på mange måter 3 valg:
    1. Fiji Airways

    Dette flyet (330) går 3 timer(1440) etter at flyet fra SIN lander (1140). Jeg tipper vel at jeg siden dette ikke er en gjennomgående billett regne med å hente baggasje, gå igjennom immigration, for så å sjekke inn (levere baggasje på nytt) Her det mulig med både eco og biz. Biz ligger på 18-19k for to t/r

    2. Virgin Australia

    Dette flyet går først dagen etter at jeg lander i SYD. 737 med 2+2 biz til omtrent samme pris som med Fiji
    3. Air New Zealand
     
  2. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ville nok reist til Auckland vært der litt så ta fly derfra til Fiji,og fly Fiji til Sydney og hjem. Da for dere litt av vært,og Sq biz er mer en bra nok.Kommer litt an på året dere skal reise da. Vi hadde satt opp Fiji som reisemål nå i Mars-19 men vi dropet det pga vi syntes det ikke var så flott som mange skulle ha det til,hadde noen venner som hadde akkuratt vært der så de var eller ikke så fornøyde eller,det var som de kom på harrykanariøyene sa de,bare med litt bedre strender og litt flere små øyer,men idylen og stillheten manglet der. Vil eller reist ut mot Bora Bora og andre øyer i området, men smaken er som baken ;)
     
    paron and RoadKing like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    I holder på å kikke på en tilsvarende greie, men da med Cook islands som mål. Vi planlegger å reise ct til akl og ha lokale billetter t/r akl - rar (antagelig).

    Planen er å ha en eller to dager i akl på utreise før vi fortsetter til rar og på retur drar vi til sørøya noen dager før vi reiser hjem igjen fra akl.

    Litt av årsaken til et slikt opplegg er fordi ting fort skjer, når du reiser i et døgn er det ikke unormalt at noe går galt, og da er det greit å ha litt slakke.
     
    Lnbre, paron and jtmath like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,380
    Bonuspoeng:
    293
    Min drodling om valg blir omtrent sånn:

    Uansett ville jeg lagt inn en stopp i enten Sydney eller Auckland, alt etter hva som frister. Selv om dere flyr behagelig nedover, er en sliten nok etter flere lange strekker.

    Hvis pris er et tema, så er det kanskje mulig å få turist med AirNZ med i billetten.

    Du ser ikke ut til å la deg skremme av prisen på C du nevner så jeg tipper det er utganspunktet ditt.

    I utgangspunktet ville jeg da valgt FijiAirways fordi det er det selskapet jeg sansynlighvis ikke kommer til å fly med igjen. Hvis det blir turist, og prisene eller er ganske like.

    Blir det C og du får kommet deg med flightene som går med 330 så får du de gamle regionale C setene til Singapore.
    https://www.fijiairways.com/media/826248/business-class-seating.pdf

    Jeg hadde nok valgt det, nettop fordi det er et produkt jeg hadde hatt det fint nok i. Og som jeg ikke så lett hadde fått fly igjen.

    Når det er sagt så er ikke AirNZ noe dårlig valg det heller. Da får du muligheten for widebody på begge strekk 777 og 787 er mulig.
    Og du får en ganske stilig og anderledes opplevelse i C. Samt at du burde kunne få lagt inn litt been there done that tid i både Sydney og Auckland, og ikke minst komme frem ganske uthvilt.

    Oppsummert. For egen del ville jeg tenkt mer på pris og behagelige reisetider, og nok tid til flybytte, en å knytte meg til et selskap. Hvis du uansett går for å betale i C.
     
  5. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    2,671
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjorde jeg i fjor, men fløy til MEL fra NAN. (Nadi uttales Nandi lokalt).
    Air NZ AKL- NAN
    Virgin Australia NAN- MEL
    Kjøpte businessbillett på Virgin, det var absolutt ikke verdt pengene!
    Vil nok velge Air NZ neste gang.
     
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,595
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om dette er en mulighet som funker men har du sett på å ruting andre veien dvs ikke via Asia/Australia men via USA? Fløy for mange år siden airNZ LHR-LAX-NAN, men vet ikke om de fortsatt flyr denne ruten
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,380
    Bonuspoeng:
    293
    AirNZ flyr ruten sin fra LHR, men så var det å finne tilgjengelighet i C, noe som ikke er så lett. oOgså slår vel regler om korteste reisevei inn tror jeg.
     
    Sonictravel liker dette
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    OSL-FRA-SIN-AKL-NAN med LH, SQ, SQ og NZ. Kan bli en tøff nøtt å knekke..
     
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,595
    Bonuspoeng:
    183
    Tilgjengeligheten vet jeg lite om men ifht lengde på reisevei er ruting vis LAX en god del kortere enn via SIN+AKL som også foreslås. :)
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,380
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg legger inn mulige ruter i gcmap er ruten via LAX 400 miles lengre. Så det er vel ikke noe stort argument egentlig. I mitt hode var turen endel lengre. Selv så jeg på muligheten i forbindelse med tur til Auckland i høst, og fant da ikke noe ledig i C med Air NZ. Men det betyr jo ikke at det ikke er billetter å oppdrive i blant.
     
  11. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,211
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for tipsene. Jeg tror nok jeg har mulighet for å utvide reisen videre fra Syd til Akl da jeg bare har brukt 7 leg totalt. Det finnes ledig eco billett der, og det blir også en gjennomgående slik at man blir på innsiden. Jeg ser jo at jeg ikke har sagt noe om at dette totalt sett er en 8 dagers tur fra vi drar hjemmefra til vi er tilbake. Jeg må jo ikke til Fiji så takk for tipset om andre reisemål. Turen går i slutten av oktober
     
  12. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,211
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset angående Virgin. Det blir nok ikke det. Tror at jeg lander på å stå over ett døgn i Sydney. Så blir det Fiji i eco til og Fiji i biz tilbake. Da får jeg litt av hvert. Også får man se om den planen holder. Venter på det nye Amex kortet for å få med omsetningen der
     
    Last edited: 18. des 2018
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Husk om Fiji og Fiji air. Synd dere ikke drar før i oktober, blir litt for nære vår tur til at vi kan vente med bestilling tror jeg.
     
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser til Fiji i januar.

    1. AES OSL FRA BKK SYD / thai F.
    2. SYD MEL / Qantas
    3. MEL AYQ / Qantas
    4. AYQ ASP PER / Qantas
    5. PER SYD / Qantas
    6. SYD BNE HIR / Qantas
    7. HIR VLI / Fiji Air
    8. VLI NAN / Fiji Air
    9. NAN SUV FUN / Fiji Air
    10. FUN SUV NAN / Fiji Air
    11. NAN APW / Fiji Air
    12. APW NAN TBU / Fiji Air
    13. TBU AKL / Air New Zealand
    14. AKL SIN AMS OSL AES / SQ F
    25 flights
     
    Sonictravel and RoadKing like this.
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    6,348
    Bonuspoeng:
    163
    NZ er bra på AKL-NAN. Det er imidlertid en god del flybytter, dog for min del til det bedre. Tidligere har jeg kjøpt billett med 320 og fått 777 (pga en Rugy-kamp mellom Fiji og New Zealand). Skal ta turen nå i januar og hadde da billett med 787 C ut og PE tilbake. Pga motorproblemene på 787, kom det først beskjed om at det ble NZ 777, og så for en måned beskjed om at de har leid inn en EVA 777-300 ER ihvertfall for januar i år. Får dermed oppleve EVA hardware, som vel skal være veldig bra, og gleder meg til det.Har ikke sjekket hvor lenge EVA-maskinen skal brukes.
     
    tfo liker dette
  16. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,211
    Bonuspoeng:
    93
    En ting er jo bestemme seg for flyselskap, men man må jo kjøre søket på feks momondo også. Da får man jo opp all verdens alternativer med steder man kan bestille. Innledningsvis virker jo dette rimeligere, men man må jo huke av på et ti talls bokser om det ene og det andre. Og har du tenkt å betale med kredittkort smeller det til...
     
  17. MaddyX

    MaddyX Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Du kan jo reise til Yasawa Island som er en del av Fiji, men som ligger lengst unna hovedøya og er som et paradis :)
     
    Edvard liker dette

Del denne siden