Varighet på EBG

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av alfrednobel, 15. sept 2016.

  1. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hei.

    Jeg startet min "periode" aug 16. Mottok gullkortet sept 16. Likevel står expiry date bare ett år + soft landing 3 mnd, okt 17. Jeg fikk fortalt at det skulle være ut perioden du var inne i, ett ekstra år + soft landing, altså okt 18.

    Hvorfor?

    Har det kommet nye retningslinjer?
     

    Attached Files:

  2. Arcus2005

    Arcus2005 Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde det samme i 2015. Fikk da beskjed om at kort som var gitt bort starten av opptjeningsperioden til mottaker var gyldig i opptjeningsperioden kortet var motatt, men kort som var gitt bort mer en 60 dager uti i opptjeningsperiode var gyldig inneværende opptjeningsperiode + påfølgende.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  3. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hmm, mens noen sier 30 dager!?
     
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Nyttig info.. Er det flere som kan bekrefte dette? Synes jeg har lest her at det er litt random? Noen har kunnet gi bort dagen etter at periode har gått ut, andre har gjort det en måned ut i periode for å få maks varighet..

    Nå klarer jeg sikkert ikke å finne den posten der det sto om dagen etter, men husker at det var en EBD som gav EBG til kona og da hadde han sannsynligvis gjort det før, så kanskje det var dagen etter graceperioden gikk ut? Og da er det jo i så fall logisk..
     
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jo være at grace perioden hennes var ferdig altså 3mnd ut i neste.
     
  6. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var det jeg trodde jeg skrev.. ;)
     
  7. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at det er totally random. Ga bort EBG til familiemedlem som hadde utløp på sitt kort 12/15, og han har fremdeles EBG uten å ha tjent opp nok poeng. Jeg hadde forøvrig utløp 04/16 så såvidt jeg kan forstå har det ingenting med verken hans eller min utløpsdato å gjøre. Ikke at vi klager på det... :)
     
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer. Har gitt bort dagen etter graceperioden går ut - og da har det (ihvertfall to ganger nå...) blitt ut perioden + neste periode. (så to år)
     
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ga bort diamant til kona noen dager før hennes gull graceperiode var ute. Hun fikk ett år.
    Hun ga så bort gull til ene poden i huset et par dager etter at hans gull graceperiode var gått ut, og han fikk to år. Så det virker faktisk uvanlig konsistent til SAS å være.
     
    Fredrik81 liker dette
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig det var det du skrev. Periode kan jo bety opptjeningsperiode slik jeg tolket, men kan også bety perioden + grace(periode med gullkort/status).
     
  11. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Har det noe med hva slags status mottaker hadde fra før? Jeg fikk gavegull i juni, periode sluttet i mai, hadde sølv og fikk den 20 dager inn i perioden. To år + tre måneder på meg = exp. 08/18.
    Vet ikke hvor i løypa giver var, om det var i vanlig periode eller i grace.
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Med alle muligheter og forbehold for feil, så viser erfaringen følgende:
    Hvis en mottaker får et gavekort FØR utløp av hans inneværende periode, dvs en oppgradering av inneværende statusnivå, så blir det bare gyldig i ett år.
    Hvis en mottaker får et gavekort ETTER utløp av hans inneværende periode, dvs man er bumpet ned ett nivå etter soft landing prinsippet, så får man to år gyldighet.
    Periode til giver synes ikke å ha noen betydning.

    Moral: kjør aldri denne prosessen før en er sikker på at perioden til mottaker er over, dvs at expiry date trykket på Eurobonuskort/Mastercard/Diners er godt og vel overskredet.
     
    Kjakan liker dette
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forsøkte å gi nytt kort til kona før hennes kort var utgått (grace period) da jeg bommet en måned på dato, men det fikk ikke gjort det da hun fortsatt var EBG.. heldigvis..
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ganske merkelig praksis. Følger litt med på denne diskusjonen for jeg har tenkt å gi bort ett når jeg blir EBD i november/desember og ett når jeg er over på ny "turnus" i februar. Har tenkt veldig mye på når det er optimalt. Og hvis dette som beskrives her står seg, så blir det en utfordring med den første i nov/des.
     

Del denne siden